• Anonym

synutveckling

Jag undrar vad man menar med att ett barn ar ögonkontakt och ger svarsleende. Ska dom göra det ofta eller räcker det med bara ibland? Min bebis är 7 v och jag får ibland ögonkontakt och ett leende men lika ofta om inte mer så tittar hon åt sidan när jag söker kontakt. Är detta normalt? Jag är jätteorolig. Rynkar på näsan 

• Svar på tråden synutveckling
  • BVC Sköterskan

Hej!

Oftast ger barn ögonkontakt när de får mat. Då är avståndet mellan barn och mamma optimalt och barnet är oftast lugn/trygg.
    Det kan dock krävas tålamod och rätta förutsättningarna för att barnet skall kunna ge ögonkontakt och svarsleende. Har man lugn och ro, cirka 20-30 cm mellan sig och barnet samtidigt som man tittar på och pratar med sitt barn brukar det fungera. Det krävs mycket av ett barn för att kunna fixera och sedan orka hålla kvar blicken, detta utvecklas succesivt. Att hon tittar bort, kan innebära att hon inte orkar fixera längre eller att hon från början var trött.

På BVC är man uppmärksam på att barn kan fixera, ge ögonkontakt och så småningom svarsleende. Detta har betydelse dels för barnets utveckling och anknytning. Men som sagt för att  barnet skall göra det krävs det att de fått träna. Jag är säker på att er BVC-sköterska har observerat detta och skulle tagit upp det med dig annars.

Prata med er BVC-sköterska om det och ta även upp det på läkarbesöket, vid 2 månader. 

MVH Christine 

• Anonym

Vi har inte haft något besök på bvc på 3 v och vi ska inte dit innan läkarbesöket. Är det vanligt med så långa uppehåll?

• BVC Sköterskan

Hej!

Oftast kommer man tillsammans, med familjen, fram till hur ofta man ses.
    Generellt skulle jag dock säga att man (vid första barnet, åtminstone) brukar träffa familjen ganska regelbundet, tills första läkarbesöket är gjort (ca 2 m).
    Runt en gång i veckan tills barnet är en månad, sedan kanske varannan tills barnet är två månader, därefter en gång i månaden (precis som för alla barn). När barnet är ett halvår träffar de läkaren igen och efter det brukar man komma till BVC varannan månad, till ett år. Därefter 18 m, 3 år, 4 år och slutligen vid fem år.

Naturligtvis kan det skilja sig om olika behov uppstår. Dessutom skall man veta att BVC bygger på frivillighet, så vill man avstå vissa besök/kontroller, så gör man det. Hur som helst är det absolut bäst om man i samråd med familjen, kommer fram till hur ofta man skall ses.

Prata med er BVC-sköterska om du vill att besöken skall vara tätare. Speciellt med tanke på dina funderingar/oro.

MVH Christine

Svar på tråden synutveckling