• MammaEP

Hur vet man att det spökar?

Vi köpte ett hus (byggt på 60-talet) och flyttade in i våras. Jag har alltid varit "omotiverat " mörkrädd även dagtid men nu börjar det bli besvärligt. I vår källare ligger gillestuga, tvättstuga och pannrum parallellt med lena långsidan av huset, där är allt OK. Längs andra långsidan ligger ett stort hobbyrum/lekrum och ett jätteförråd. Jag kan inte förmå mig att gå in i dessa två rum ensam, har försökt men det GÅR inte, i sällskap med någon kan jag gå in men känner ett våldsamt obehag. Kan inte gå ned i källaren öht om inte dörrarna till dessa två rum är stängda. Ingenting har hänt men det känns som det inte går att gå in där! Ingen annan har kännt samma som jag (har iofs inte berättat) så jag undrar om det är mig någon vill nå?

Fånar jag mig?

Kände inget då vi tittade på huset utan det kom plötsligt efter någon månad.

• Svar på tråden Hur vet man att det spökar?
  • Teskedsmamman

Det behöver inte vara just spöken, det kan vara negativa jordenergier också... t ex så kan det vara två korsande leylinjer eller kraftkors just i de två rummen... Du har inte obehag i rummen som ligger ovanför???

• MammaEP

Nej nej, inget obehag alls. De rum ovanför är vardagsrum, vårt sovrum och sonens rum. Där har aldrig varit något alls. Jag är mycket kär och trivs i vårt hus för övrigt, det är halva källaren som bråkar...

Tack för ditt svar!

• Teskedsmamman

Är rummen stökiga??? Det kan hjälpa med att städa upp, organisera om och t ex tända levande ljus därinne en stund, samtidigt som man kanske vädrar när man jobbar därinne...

I vårt hus har vi en garderob i ett av ungarnas rum som jag INTE gillar!!! Det rummet är för tillfället under ombyggnad så det är jättestökigt och svårt att ändra energiströmmen i...

Det kan helt enkelt vara energiminnen från föregående ägare... t ex att en person gick dit varje gång h*n var arg... myyycket ilska i det rummet då... hänger du med vad jag menar?! Får fatta mig kort för jag har en vilt hickande bebis i knät

• MammaEP

Lekrummet är väl inrett med massor av mysiga kuddar, madrasser, repstege, ribbstol, studsmatta det är "varmt" med träpanel och "varmt" ljus. Hobbyrummet är nu mer ett förråd, men välorganiserat med hyllor och arbetsbänk. Kvar sedan förre ägaren(som dog i huset) står ett gammalt bordtennisbord (som vi fick av änkan), han hade tydligen varit nån SM-mästare för en 30-40 år sedan.

• Teskedsmamman

Jag fick direkt en känsla av att det hänger kvar "någon" vid det där bordtennisbordet.... Om det är ett "spöke" eller ett energiminne är svårt att säga eftersom jag inte kan känna in mig, måste vara där...

Men gå in i rummet och be artigt men bestämt att "h*n måste nog tyvärr lämna stället då det är ni som bor där nu och att ni helst vill bli lämnade ifred". Innan du gör detta så öppna gärna ett fönster och vädra....

• yssanlull

jag har varit med om samma sak , fast i ett lgh hus, uppe på vinden där tvättstugan var. Det är svårt att veta om det är man själv som skapar det, men jag tycker att du ändå ska fråga din man eller vänner om det är ngn som känner samma sak....i mitt fall va det så att jag behöl de inom mej länge länge innan jag sa ngt till min sambo (då jag "tror på" spöken tänkte jag att han inte skulle ta det seriöst, eftersom han är av en helt annan åsikt vad gäller den biten). Men jag hörde att han sprang förbi det område som jag haft känningar om innan (vi bodde precis under vinden). Och då frågade ja honom bara "varför sprang du"?...och han förklarade för mej EXAKT samma sak, med samma känsla på exakt samma ställen (de var flera ställen).
    Detta gjorde att jag med all säkerhet kan säga att jag inte har hittat på det själv....=) Och jag har inte påverkat ngn annan heller genom att ställa ledande frågor etc....
    så prata runt det lite. Annars har jag hört att det i bland kan hjälpa genom att bara förklara för dina hemsökare att det är du som bor där nu...=)

lycka till

Svar på tråden Hur vet man att det spökar?