• Lovisa09

Skjuta på inskolningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 12:20
    Hann trycka enter lite snabbt där.. Här kommer min undran...
    Har fått tänka om angående plats på förskola till min dotter. Hade tänkt skola in henne i slutet av hösten, hon är nu 7 månader men pga platsbrist här omkring så är det enklare att ställa henne i kö till terminstarten i augusti, större chans att få plats då än mitt i en termin.
    Men mitt dilemma är att skulle hon börja skolas in när jag har tänkt så hinner hon bara skolas in och sen åker vi utomlands en vecka därför tänkte jag att man kanske kunde skjuta på inskolningen tre veckor, men ändå betala för platsen. Tror ni man kan göra så? Så hon skolas in efter vår semesterresa. Eller tror ni att det går bra att skola in två veckor sen vara ifrån dagis en vecka för att sen börja direkt? Känns som det blir lite förvirrande för den lilla
    Tacksam för svar!
    Har inte nått ansvarig på kommunen så därför tänkte jag kasta ut frågan här.

• Svar på tråden Skjuta på inskolningen?
  • violis

Rent spontant så skulle jag nog tycka att det vore vettigt att skjuta på inskolningsdatumet till efter semester resan, förutsatt att ni har möjlighet att vara med på fsk den tid inskolningen tar då.
    Rent praktiskt så går det tillväga så att när ni fått placeringsförfrågan tackar ni "ja" till platsen och hör sedan av er till fsk det gäller och kollar med avdelningen om de har möjlighet att senarelägga inskolningen som regel har vi inga problem med det, datumet ni får från kommunen får ju inte ligga längre fram än 4 månader efter ni sökt platsen.
    Har ni inte sökt plats ännu så kan ni ju söka om plats det datum det passar er men då kan ni få vänta längre än ni tänkt er så enklast är nog att prata med fsk.

• Lovisa09

Tack! Ja det är ju vettigare med inskolning efter resan. Men då vet jag hur det funkar. Man är ju helt ny på detta området =) men ska ansöka om plats inom snar framtid så får vi se vad dem säger.

• pp08

Sök platsen i augusti. Avvakta besked från förskolan om planerat start på inskolningen. Är kanske inte alls exakt den dagen ni hade tänkt er men några dagar senare. Den första veckan efter ledigheten börjar först de barnen som har gått på förskolan tidigare så att de känner sig varma i kläderna innan de nya barnen börjar. Sedan kan ni komma överens om att börja någon/några veckor senare så att inskolningen sker efter semestern.

• Lovisa09
    pp08 skrev 2011-01-25 13:44:38 följande:
    Sök platsen i augusti. Avvakta besked från förskolan om planerat start på inskolningen. Är kanske inte alls exakt den dagen ni hade tänkt er men några dagar senare. Den första veckan efter ledigheten börjar först de barnen som har gått på förskolan tidigare så att de känner sig varma i kläderna innan de nya barnen börjar. Sedan kan ni komma överens om att börja någon/några veckor senare så att inskolningen sker efter semestern.
    Tack! Ja söker till augusti så får vi se närhon får komma på inskolning.Går säkert fixa med personalen på fk att hon börjar efter semestern.
Svar på tråden Skjuta på inskolningen?