Embla skrev 2011-01-25 16:03:44 följande:
Jag är verkligen ingen bibelexpert, men ska försöka förklara. Som jag förståttt det, är Jesus fråga retorisk. Han testar den unge mannen genom sin fråga, och får mannen att tänka ett steg längre och inse att Jesus är Gud.
Det finns flera ställen i Bibeln där Jesus faktiskt säger att han är Gud, tex Joh.1:18, 4:26, 8:58 och där apostlarna säger att han är det, tex Rom.10:9, 1Kor.8:6 Kol.1:16-20.
Man måste läsa Bibeln som en helhet och inte rycka saker här och där. Tar man saker ur sitt rätta sammanhang kan man bevisa det mesta. I ljuset av att Jesus på många ställen både själv säger sig vara och sägs vara Gud, måste frågan du tar upp vara retorisk, annars faller hela Bibeln (och det är naturligtvis ett ställningstagande som varje människa själva får ta).
Märkligt sätt i så fall. Han säger ju att han inte är Gud.
Jag förstår att man inte kan rycka saker ur Bibeln är och där. Samma sak är det med andra religiösa skrifter som t.ex. Koranen och Tora. Man måste läsa sakerna i sitt sammanhang. Jag har dock läst hela Nya testamentet och känner till dess helhet.
Men jag förstår fortfarande inte hur kristna kan hävda att Jesus är Gud.
För att ta upp de verser du nämnde:
Joh 4:2616Jesus sade: "Gå och hämta din man." 17Kvinnan svarade: "Jag har ingen man." Jesus sade: "Du har rätt när du säger att du inte har någon man. 18Fem män har du haft, och den du nu har är inte din man. Där talade du sanning." 19Kvinnan sade: "Herre, jag ser att du är en profet. 20Våra fäder har tillbett Gud på det här berget, men ni säger att platsen där man skall tillbe honom finns i Jerusalem." 21Jesus svarade: "Tro mig, kvinna, den tid kommer då det varken är på det här berget eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern. 22Ni tillber det som ni inte känner till. Vi tillber det vi känner till, eftersom frälsningen kommer från judarna. 23Men den tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty så vill Fadern att man skall tillbe honom. 24Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning." 25Kvinnan sade: "Jag vet att Messias kommer" (alltså den Smorde) "och när han kommer skall han låta oss veta allt." 26Jesus sade till henne: "Det är jag, den som talar till dig."
Här har vi alltså versen i sitt rätta sammanhang.
19. Kvinnan kallar Jesus för profet (behöver inte bevisa något, men värt att ta upp)
21. Jesus talar om att man ska tillbe Fadern. Han säger inte "....som ni ska tillbe mig".
25. Kvinnan säger att Messias ska komma. Jesus säger att det är han som är Messias.
Han säger inte någonstans att han är Gud?
Joh 18:1
14Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning. 15Johannes vittnar om honom och ropar: "Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig går före mig, ty han fanns före mig."
16Av hans fullhet har vi alla fått del, med nåd och åter nåd. 17Ty lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus. 18Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.
Detta är inte Jesus som talar. Dessutom står det i början av versen att ingen har sett Gud. Resten av versen motsäger det tidigare skrivna. Jesus säger alltså inte här heller att han är Gud.
Joh 8:58
48Judarna sade: "Har vi inte rätt när vi säger att du är samarier och att du är besatt." 49Jesus svarade: "Jag är inte besatt, utan jag ärar min fader, men ni skymfar mig. 50Jag söker inte min egen ära, men det finns en som söker den och som dömer. 51Sannerligen, jag säger er: den som bevarar mitt ord skall aldrig någonsin se döden." 52Judarna sade: "Nu vet vi att du är besatt. Abraham dog och profeterna likaså, men du säger att den som bevarar ditt ord aldrig någonsin skall möta döden. 53Skulle du vara större än vår fader Abraham? Han dog, och profeterna dog. Vem tror du att du är?" 54Jesus svarade: "Om jag själv förhärligar mig är min härlighet ingenting värd. Det är min fader som förhärligar mig, han som ni säger är er Gud. 55Ni vet inte vem han är, men jag känner honom, och om jag säger att jag inte känner honom, så blir jag en lögnare som ni. Men jag känner honom, och jag bevarar hans ord. 56Er fader Abraham jublade över att han skulle få se min dag. Han fick se den och gladde sig." 57Judarna sade då till Jesus: "Du är inte femtio år, och ändå har du sett Abraham." 58Han svarade: "Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till." 59Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus försvann och lämnade templet.
54. Jesus säger att det är hans fader som förhärligar honom. Han kan inte förhärliga sig själv.
55. Jesus säger att han känner Gud och att han bevarar hans ord.
58. Eftersom Jesus föddes utan pappa, genom Marias jungrufödsel (som även jag tror på), så kan man anta att Jesus var skapad av Gud redan innan han var född. Men jag är dock osäker på detta.
Hans uttalanden säger dock INTE att han är Gud här heller, snarare tvärtom.
Det som är problemet med Bibeln, är att den tyvärr inte är densamma som den var när den först skrevs ned. Det finns idag flera olika verisoner av Bibeln (då menar jag inte HELT olika Biblar, men det finns skillnader i dem som gör att man inte vet vilken av dem man ska lita på). T.ex. finns det verser som är med i vissa Biblar, men som är borttagna ur vissa.
Det finns ingen tradition att recitera Bibeln (hela Bibeln alltså), vilket är en nackdel och trolig orsak till varför dess ursprung inte kunnat bevarats. Som Koranen t.ex., som uppenbarades under ca 20 år och som reciterades om och om igen, som är menad att reciteras, har varit omöjlig att förvanska då det alltid funnits människor som kunnat recitera den från början till slut. Det finns än idag, det är en stor tradition att göra det.
Dessutom har kyrkan tyvärr använts som ett medel för att håva in pengar och som maktmedel. Det vet nog de flesta av oss. Jag säger inte att kristendomen förespråkar detta, för det vet jag att den inte gör. Kristendomen förespråkar att man ger till de fattiga och behövande. Jag menar bara att det i historien ändå varit så här, tyvärr, och på det viset kan man förstå att de här maktgalna människorna även haft makt i att ändra i Bibeln som de velat. Det finns en stor risk för det.