• vektra

Vad innebär havandeskapspenning??

Vill någon berätta lite kort om det? Vad är det, hur ansöker man om det och när ska man ansöka om det?

Jag har letat lite på försäkringskassans hemsida men tyckte inte jag hittade något så om någon vill länka är det okej.
    Sen när ansöker man om föräldrapenning?

• Svar på tråden Vad innebär havandeskapspenning??
  • CoolJen

Ansök så tidigt som möjligt då det är ca 90 dagars handläggningstid innan du får besked.

Både du och din arbetsgivare ska skicka in ansökan som finns att skriva ut från FKs hemsida

• tideloo

Om du har ett jobb som är tungt ex med massa lyft eller jobb som innebär risk för barnet eller dj under graviditeten så har du möjligtvis rätt till havandeskapspenning, du ansöker om det via försäkringskassan och du får hemskickat papper som dels du och din ARB givare ska skriva om varför du inte kan jobba!
    Tror det är 90 dgr innan bf man får det men du kan ansöka om det tidigare!

• Carisma95

Havandeskapspenning kan man endast få om man har ett fysiskt tungt, väldigt stressande och/eller riskfyllt jobb och din arbetsgivare INTE kan omplacera dig. Ersättning betalas ut fr.o.m. 60 dagar innan BF t.o.m. 11 dagar innan BF.

Jag ser att fk har bytt namn till graviditetspenning på sin hemsida. Här är länken.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning

Vad gäller föräldrapenningen är det bra att vara ute i god tid. Hanteringstiden av en ny begäran ligger på ca 30 dagar, men då ska även moderskapsintyg och inkomstuppgifter kommit in till FK. Har du fixat det..?

Är detta klart och FK har fastställt din SGI så kan du begära när som helst egentligen. Lättast (tycker jag) är via nätet med hjälp av e-legitimation.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Iväntanpålivet

Man blir ju bara helvirrig av allt det här! Kanske någon kan tala klarspråk för mig hur jag ska göra?
    Jag har bf 9 Juni och ska söka hp. När bör jag skicka in pappren senast?

• J W

Det heter graviditetspenning.

Information finns på fk.se

• Carisma95
    Iväntanpålivet skrev 2011-01-25 14:05:38 följande:
    Man blir ju bara helvirrig av allt det här! Kanske någon kan tala klarspråk för mig hur jag ska göra?
    Dessa två ska skickas in:
    www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Blanketter/7205.pdf
    www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Blanketter/7206.pdf

Så tidigt så möjligt helt enkelt. Ska du ha ut HP för mitten på mars ---> mitten på maj, är det bra att ansöka snart, då hanteringstiden är ca 30 dagar (+ marginal).
  • Carisma95
    vektra skrev 2011-01-25 15:16:49 följande:
    Jag är nog hel virrig jag med men vad är SGI?
    Sjukdoms Grundande Inkomst (den ligger till grund för HP, FP, sjukpenning och TFP/VAB).
    Dvs FK fastställer din årsinkomst för att räkna ut vad du ska få i ersättning.
  • Liisaan
    Iväntanpålivet skrev 2011-01-25 14:05:38 följande:
    Efter att du gjort RUL så kommer du att få ett moderskapsintyg. Så fort du fått det kan du söka, med hjälp av din barnmorska som tar ut papper eller så kan fixa det själv från försäkringskassans hemsida. Jag satt med min chef och fyllde i papprerna. Sedan tror jag att du får svar inom 2 mån? Har för mig att det var så när jag ansökte 09. Kommer även att ansöka om det igen nu när jag väntar nr 2 i juli.

Utan moderskapsintyget kan man inte ansöka, eller ja, dom behöver ha det för att behandla din ansökan för det är ju ett bevis på att du ska ha barn.

Fråga din chef eller din bm om hjälp eller ring försäkringskassan om du skulle ha mer frågor.
Svar på tråden Vad innebär havandeskapspenning??