• Nanniii

Babysleep sidokudde vs Ergonomisk babykudde mot platthuvud?

Min son på 5veckor börjar få platthuvud, och därför tänkte jag köpa något för att försöka förhindra att det blir värre.

Jag har hittat två olika kuddar. Babysleep sidokudde och den ergonomiska babykudden. För er som känner till dessa, så är jag nyfiken på vilken ni föredrar?

Han sover i ryggläge då han blir jätte gnällig om man försöker ha honom på sidan. Tror det kanske är lite av en vanesak , men man vill ju gärna inte tvinga honom heller.

Tacksam för svar

/Nanni

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Babysleep sidokudde vs Ergonomisk babykudde mot platthuvud?
  • Mamadrutt

Min lilla prins har tyvärr också fått ganska platt huvud. Blir även han ganska sur om man försöker lägga honom på sidan. Han har en kudde men den verkar inte funka så bra tyvärr så jag smyger här lite och ser vad folk tipsar om Glad

• Trinity78

Ur PSD-synpunkt är det bättre att barnet sover på rygg än på sidan, så jag skulle välja den ergonomiska.

Reproductively challenged
  • Nanniii

Trinity78 skrev 2011-01-25 14:09:12 följande:
    Ur PSD-synpunkt är det bättre att barnet sover på rygg än på sidan, så jag skulle välja den ergonomiska.
    Det är det jag tänker på också . Men den sidokudden har skydd framför magen så han inte ska kunna ramla över på magen . Så jag vet inte!
    Däremot var jag inne och surfade och hittade en annan variant.

Där är det ju ryggläge + att det står att den ska motverka platthuvud .
    Frågan är om den motverkar trots att bebisen redan har platthuvud :)
  • Nanniii
    Mamadrutt skrev 2011-01-25 13:57:14 följande:
    Min lilla prins har tyvärr också fått ganska platt huvud. Blir även han ganska sur om man försöker lägga honom på sidan. Han har en kudde men den verkar inte funka så bra tyvärr så jag smyger här lite och ser vad folk tipsar om Glad
    Självklart. Stanna kvar och se om du får tips också :)
    Allt för att hjälpa varandra ju!
  • Trinity78
    Nanniii skrev 2011-01-25 14:15:51 följande:
    Det är det jag tänker på också . Men den sidokudden har skydd framför magen så han inte ska kunna ramla över på magen . Så jag vet inte!

Den SER ju bra ut, förutom kanten under rumpan som kanske inte är så bekväm. Jag vet inte faktiskt. Det verkar lite bökigt?
    Reproductively challenged
  • Nanniii
    Trinity78 skrev 2011-01-25 14:19:21 följande:
    Den SER ju bra ut, förutom kanten under rumpan som kanske inte är så bekväm. Jag vet inte faktiskt. Det verkar lite bökigt?
    Ja visst gör den de;)
    Den rekommenderas av barnmorskor.
    Där är en lätt sluttning vilket gör att den förenklar barnets andningsförmåga . ev (täppt näsa och matsmältning, kräkningar,öroninflammation, förkylning och andra andningsrelaterade infektioner)  Madrassen är av memory foam som gör att den formar sig efter bebisen.

Kanske värt ett försök?:)

Passar i sängen,vagnen och även mellan föräldrarna utan sk , klämrisk!
  • sarareimar

Jag ska bara passa på att slå ett slag för en vanlig relativt platt kudde. Vår lilla tjej är så rundhuvad så ;)

• Nanniii
    sarareimar skrev 2011-01-25 14:47:48 följande:
    Jag ska bara passa på att slå ett slag för en vanlig relativt platt kudde. Vår lilla tjej är så rundhuvad så ;)

Tack för tipset!

Jag hann beställa supremen innan , men jag kan ju alltid använda en vanlig fram tills den andra kommer :)

• sarareimar
    Nanniii skrev 2011-01-25 14:56:28 följande:

Tack för tipset!

Jag hann beställa supremen innan , men jag kan ju alltid använda en vanlig fram tills den andra kommer :)

Hoppas den fungerar bra! :D
  • Nanniii
    sarareimar skrev 2011-01-25 15:01:07 följande:
    Hoppas den fungerar bra! :D
    Ja tack!, jag återkommer när jag testat den :)
  • saussure

www.babykoncept.se/lovenest-p-354-c-496.aspx

...är ett alternativ. Min 9-veckors började få platt bakhuvud för ett par veckor sedan och jag håller på att testa en lovenest just nu.
    På dagtid på golvet och i vagnen går det jättebra (ungen tvärvägrar att ligga på magen eller sidan...) men jag har lite problem att få honom att ligga bra på den under natten. Men min kille kan böka runt rätt fint i spjälsängen också - kudden skulle nog vara bra även på natten för en bäbis som ligger lite mer stilla än min

• Mamadrutt
    Nanniii skrev 2011-01-25 15:03:21 följande:
    Ja tack!, jag återkommer när jag testat den :)
    Den såg ju väldigt bra ut! Undrar som du ifall den hjälper om man har en bebis som redan är platt Flört.
  • wifen
    Nanniii skrev 2011-01-25 14:15:51 följande:

HIttar inte den du la upp bild på, vart hittade du den?
Svar på tråden Babysleep sidokudde vs Ergonomisk babykudde mot platthuvud?