• Anonym

Varför ska man undvika uppvärmd mat under graviditeten?

Läste på Minbebis.com att man ska undvika att återuppvärma mat.. tex värma upp gårdagens middag och äta en till lunch dagen efter.

Varför?

• Svar på tråden Varför ska man undvika uppvärmd mat under graviditeten?
  • Amazina

Pga den ökade bakterietillväxten... Men har man vettig handhygien, kallt kylskåp och inte extremt känslig så är det ingen fara! Är gravid och äter ständigt gårdagens mat!

• Nenne666
    Anonym skrev 2011-01-25 13:36:52 följande:
    Läste på Minbebis.com att man ska undvika att återuppvärma mat.. tex värma upp gårdagens middag och äta en till lunch dagen efter.

Varför?
    Alltså, ärligt talat. Det kommer så mkt nya rön hela tiden. Sortera efter vad du själv tycker är rimligt...

Detta måste va nåt helt nytt, för det är inget jag har hört talas om i mina 3 gravideteter och ska man följa allt, så får man som gravid inte göra ett skit.

Sortera infon du får.
  • mer grubbel

Aldrig hört förut, har varit gravid två gånger och levt på mikrad mat och fött två friska bebisar.

• La Lola

Det bästa att hålla sig till Livsmedelsverkets kostråd.
    På såna där sidor brukar hälften vara helt felaktigt ändå.....

Är maten upphettad till rykande het är det lugnt.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Cecese

Det har inte jag hört och jag har 4 barn.
    Det jag har hört är att man ska vara försiktig med mat som hålls varm under lång tid t.ex. i buffeer just för att där hålls inte maten kokande varm utan lite "lagom" och då kan bakterier får en chans att öka på sig. Äter man rester till lunchen så värmer man ju upp det och äter direkt så då ska det inte vara nån fara.

• Petra123

Hade jag ingen aning om...Äter ständigt rester...Då lärde man sig nåt nytt..Men jag fortsätter som vanligt ^^

• La Lola
    Nenne666 skrev 2011-01-25 13:40:37 följande:
    Alltså, ärligt talat. Det kommer så mkt nya rön hela tiden. Sortera efter vad du själv tycker är rimligt...

Detta måste va nåt helt nytt, för det är inget jag har hört talas om i mina 3 gravideteter och ska man följa allt, så får man som gravid inte göra ett skit.

Sortera infon du får.
    Nja, det gör det förvisso inte...
    Livsmedelsverket uppdaterar med flera års mellanrum....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Varför ska man undvika uppvärmd mat under graviditeten?