Kan man byta ut filmjölk mot mjölk?
Har lust att baka och har allt hemma utom just filmjölk (tänkt göra grovt bröd). Kan jag byta ut filen mot mellanmjölk?
Någon som testat?
Har lust att baka och har allt hemma utom just filmjölk (tänkt göra grovt bröd). Kan jag byta ut filen mot mellanmjölk?
Någon som testat?
Det beror på receptet i övrigt. Är det tex bikarbonat i så krävs något syrligt för att det ska fungera.
ja varför inte... har aldrig gjort just grovt bröd, men jag brukar baka jäsdegs bullar eller muffins på fil och youghurt som är på väg att gå ut tycker det blir mycket krämigare
Ah bikarbonat ska vara med så då går det inte med mjölk. Hade säkert funkat med yoghurt men har inte det hemma heller.
Men TACK för svar så slipper jag baka i onödan!
Jag bakar just nu en lingonkaka. Där kunde man ta dubbla mängden bakpulver istället för bikarbonat. Och i receptet stod det 1 dl fil, men jag hade ingen, så jag tog mjölk istället. Dvs jag tog bakpulver och mjölk. 5 minuter kvar i ugnen och den ser jättebra ut än så långe.
Va? Jag har gjort bikarbonatbröd med mjölk istället för fil och det gick bra... Fick hälla i lite extra mjöl för att smeten skulle få rätt konsistens bara...
Visst kan man byta ut filmjölk mot mjölk även i bikarbonatbröd, men se då till att ha något annat syrligt med, som t.ex. lingonsylt, alternativt byt ut bikarbonat mot dubbla mängden bakpulver. Bakpulver är bikarbonat plus syra och lite utfyllnad (brukar vara potatismjöl el. dyl som fuktstabilisator) så att det ska fungera utan annan syra tillsatt.