• Kontra

Toyota Avensis, Skoda Octavia eller Passat?

Nu är det tydligen dags att köpa ny bil då jag var med i en krock och bilen måste skrotas... Vi funderar på skoda octavia elegance, passat(inte kollat på något särskild modell än) eller toyota avensis. Skoda och passat är bilar vi har kört förut, vi kan serva dem billigt då vi har bra kontakter på bilfirma som servar dessa märken. Så självklart ligger dessa högt upp på listan. Men är lite nyfiken på toyota, har hört så mycket bra om dem men inte kört en sån själv(än). 

Det vi vill ha

Diesel
    Gärna 4x4(men det verkar inte finnas på avensis, men den är kanske stadig iaf?)
    Få plats med barnvagn, har ej barn nu men det kommer ju att komma om allt går som planerat. Och då gärna 2-3 barn, så bra utrymme bak samt i bagaget är ett måste.
    Inte gått längre än 10 000, helst  mindre

Budget ligger på 150 000 till 220 000, hellre neråt så klart men är det rätt bil kan vi tänka oss att betala lite mera.

Vad kostar service på toyota avensis?
    Kan du rekommendera någon av dessa bilmodeller?
    Om du har någon av dessa bilar, vad är din erfarenhet? Både ris och ros välkomnas! 

Tacksam för all hjälp i denna bildjungel  

• Svar på tråden Toyota Avensis, Skoda Octavia eller Passat?
  • Rabarbapuppa

Ingen aning om Avensis. Toyota ska ju vara driftsäkert, men den är för tråkig för att jag ens ska titta på den.
    Jag har två barn och en j-a massa barnvagnar och kör Passat, 4WD, en 07'a.
    Den vill jag inte byta för allt smör i Småland. Inga problem med Urban Jungle tvillingvagn, med både sittdel och liggdel. Har vid nåt tillfälle smällt in även en Bugga ovanpå det, men då kan man inte dra över "gardinen" såklart, men det finns ju lastskyddsnät mot baksätet också såklart.
    Så det är väl "ros" då som sagt, för Passat som val.

• kentafinell

Mamma kör avensis -08 i jobbet och den har jag lånat någong gång. Den är riktigt tråkig och jag tycker att den känns ostabil. Jag och tjejen har en Passat 2.0 FSI -07 som är helt underbar. Vi har sedanmodellen men utrymmena i den är enorma. Dock bor vi i norrland så 4motion hade ju varit önskvärt.
    Octavia åker jag i jobbet och det är en bil som gör sitt jobb... oftast... under den månad som den slog om till 9000 mmil rasade ac-pump, lamda, luftmassemätare, elfel som gjorde att bältesvarningslampan blinkade och plingade hela tiden... Men när den inte är på verkstad så är den faktist riktigt trevlig att köra även om den är liiiiite plastig. (inte Opel-plastig men ändå..=) )

Mitt val med eran budget, En Passat TFSI 4Motion Comfortline med ca 5000 mil på mätaren. Borde ligga på ca 200 000

• Klugscheisser

Avensis är mest kvalitet för pengarna och finns med tre olika dieselmotorer och två bensinare. Säkrast i klassen dessutom, har 9 airbags där en är en knäkrockkudde, vilket ingen av de andra har, bara Toyota. Gillar man dock oljebrännare, så kör med Passat eller Skoda.

• Thursday

Vi kör en rätt gammal Avensis och är toppennöjda med den. Hivar lätt in vår stora klumpedunsvagn i bagaget utan att hålla på och fjanta sig med att ställa den rätt eller ta av hjul och guvetallt. Går som en klocka, och Toyotas begagnatgaranti spottar man för övrigt inte på. Personligen begriper jag inte hur en bil kan vara "rolig" för 50-100 000 kr. En bil har fyra hjul och rullar en dit man ska utan att stanna.

• Klugscheisser
    Thursday skrev 2011-02-03 20:10:10 följande:
    Vi kör en rätt gammal Avensis och är toppennöjda med den. Hivar lätt in vår stora klumpedunsvagn i bagaget utan att hålla på och fjanta sig med att ställa den rätt eller ta av hjul och guvetallt. Går som en klocka, och Toyotas begagnatgaranti spottar man för övrigt inte på. Personligen begriper jag inte hur en bil kan vara "rolig" för 50-100 000 kr. En bil har fyra hjul och rullar en dit man ska utan att stanna.
    Helt rätt, och för att förtydliga så heter denna TKG (Toyota kvalitetsgaranti) och gäller om du köper en begagnad Toyota hos återförsäljare, där bilen är minst 24 månader gammal. Den gäller sedan tills bilen rullat 15000 mil eller blivit åtta år gammal. Dessutom omfattar den alla de grejor som är kostsamma om de skulle gå sönder. T ex ACC, motor, växellåda, etc. Finns mer att läsa här.

www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakring.aspx 
  • Pixboy

Skoda Octavia Scout om du gillar suv looken.

Octavia och Passat är i grunden samma bil. Jag hade hellre köpt en Octavia än Passat och sparat några tusenlappar, men låt rumpan avgöra. Den bil som känns bäst att sitta i vinner

Avensis är en bra bil, men lite tråkig

• Kontra

En Skoda octavia blev det till slut. Passaten passade inte oss alls och nån avensis fanns inte till salu i rätt pris/utrustning här omkring. Vi är mycket nöjda med vårat köp iaf. Tack för alla åsikter och tips, de hjälpte när vi kollade runt!!

Svar på tråden Toyota Avensis, Skoda Octavia eller Passat?