• Stratto

Hjälp ang. havandeskapspenning!!

Jag har blivit beviljad havandeskapspenning/graviditetspenning.
    .
    Jag trodde att det var dagar man blev beviljade UTÖVER sina föräldrardagar.

Men nu var det en tjej som berättade för mig att dessa havandeskapsdagar i slutändan iallafall dras från mina "ordinarie" föräldrardagar för den tid man är hemma med havandeskapspenning. Alltså upp emot 60 dagar försvinner innan ungen ens har kommit.
    Kan det verkligen stämma det hon berättade?

Är det någon som kan hjälpa mig reda ut detta????

• Svar på tråden Hjälp ang. havandeskapspenning!!
  • eliten

Det enda är ju att du bara kan få havandeskapspenning fram till vad det nu är 10 eller 20 (står i beslutet) dagar innan beräknat förlossningsdatum så då får man använda några föräldradagar innan barnet kommit.
    - eller så var det för mej i alla fall och min dotter är 12v så det är ju inte så länge sen..

• Stratto

Tack för svar! Så har jag också fattat det.
    Att man kan bli beviljad havandeskap men måste ta föräldrarp. de 10 sista dagarna innan födelsen. Och jag har lustläst på fk.se om och om igen.

Försökte förklara för denna tjej om hur jag har läst på fk.se men hon stod på sig att hon minsann blivit av med dagar trots havandeskapspenning vid alla hennes 3 barn.
    Jag frågade om FK isåfall lurades eftersom de står som jag trott på fk.se.
    "JAPP DE LURAS" sa hon då.....
    Men då måste hon ju ha trott att hon gått på havandeskapsp. men istället tagit föräldrarp. (som man ju kan göra om man EJ blivit beviljad havandeskapsp.)

• Mälaröbo

Hon har fel! Har haft full hp med båda mina barn och haft semester, fp eller inget de sista 10 dagarna (som för mig har dragit ut till 15 och 16 dagar) och sen har jag haft samma pott av föräldradagar som alla andra.

Svar på tråden Hjälp ang. havandeskapspenning!!