• Anonym

    Mucoangin

    Hej!
    Jag är gravid i vecka 5 (4+5) och tog 2 tabletter Mucoangin igår då jag hade otroligt ont i halsen. Jag läste sedan på Fass på nätet (hade tappat förpackningen) där det står att man inte ska använda tabletterna under graviditet, särskilt inte under den första trimestern (varpå jag spydde upp den tablett jag hade tagit sist). Jag mailade läkemedelsföretaget och fick svaret att de aldrig om hört någon gravid kvinna som fått komplikationer av tabletterna men att de måste skriva så i bipacksedeln för att forskning saknas. Läkemedelsrådgivningen sa även att dosen är så låg att det inte borde vara någon fara. Så för att kunna bli lugn nu en gång för alla: Kan jag lita på att detta inte leder till missfall eller andra komplikationer?

    Tack så mycket på förhand!

  • Svar på tråden Mucoangin
  • Apotekaren

    Hej!
    Det brukar vara så att om forskning saknas så rekommenderar man inte läkemedel under graviditet och amning av säkerhetsskäl. När jag läser i Fass står det dels att man ska undvika preparatet men det står också att man inte sett skadliga effekter. Jag tycker du kan vara lugn med detta, du har trots allt bara fått i dig en tablett och det är en låg dos.

    Prata gärna med en mödravårdscentral om du vill, de är erfarna experter.

    Vänligen
    Catharina

Svar på tråden Mucoangin