• Anonym (Undrar)

Socialen?

Vi hyr ett hus av min sambos morbror, huset tillhör gården som han äger.. Vi har själv inte något hyres kontrakt. Och nu till frågan:
    Vi har en inneboende som ska till socialen inom kort.. Ska ha med sig en massa papper så tänkte vi på hyres kontrakt..
    Kan man skriva ett där H*n hyr ett rum av oss med tillgång till dusch och toalett osv. UTAN möbler [för möbler har vi inte så de räcker till de rummet :( ] fastän vi inte äger huset?

Någon som vet hur det fungerar? 
  • Svar på tråden Socialen?
  • Anonym (Elois.)

Det verkar vara lite juridiskt svårt att ni skriver ett hyreskontrakt till honom när ni inte själva har ett kontrakt. Vad händer ex om ni blir tvugna att flytta? Det rätta borde vara att din sambos morbror upprättar ett kontrakt med er inneboende. Ni kan nog inte hyra ut något som ni inte har antingen äganderätt eller förfoganderätt på enligt avtal.

• Anonym (Undrar)

anledningen till att vi inte har ett eget kontrakt är för det är min sambos morbror som äger gården [tog över de av sina föräldrar nu i årsskiftet]. Min sambo jobbar även där.. 
    Så någon flytt här ifrån blir det inte.. ;)

Då e ju frågan om socialen kommer be att få se ett kontrakt av oss? Eller om dom nöjer sig med att se vår inneboendes kontrakt? 
    Visserligen äger vi inte huset, men vi hyr det och får bruka det som om det vore vårt.. Att vi inte äger det beror endast på att dom inte vill separera några byggnader från själva gården, utan dom vill ha allt i samma ägo.. 

• pluvdo

Socialen brukar vilja se ett kontrakt på boendet så de ser vad kostnaderna är och sedan lämnar man även in ett inneboendekontrakt, sedan tar de ett beslut baserat dels på det som står i inneboendekontraktet och vad den ordinarie hyran eller kostnaden är på. I alla fall om man bor i lägenhet så går de på antal rum när de beslutar hur mycket pengar man kan få. Jag är inneboende hos mina föräldrar och har rätt till en fjärdedel av hyran eftersom det är fyra rum, trots att vi är tre vuxna och jag har ett barn också.

• gullican
    Anonym (Undrar) skrev 2011-01-25 16:53:59 följande:
    anledningen till att vi inte har ett eget kontrakt är för det är min sambos morbror som äger gården [tog över de av sina föräldrar nu i årsskiftet]. Min sambo jobbar även där.. 

Då e ju frågan om socialen kommer be att få se ett kontrakt av oss? Eller om dom nöjer sig med att se vår inneboendes kontrakt? 
    Visserligen äger vi inte huset, men vi hyr det och får bruka det som om det vore vårt.. Att vi inte äger det beror endast på att dom inte vill separera några byggnader från själva gården, utan dom vill ha allt i samma ägo.. 

Jag kan säga hur vi gör på vårt kontor, men det kan variera lite mellan kommunerna. Vi ber om grundkontraktet och hyresavin även om vi poängterar att vi inte kan KRÄVA det. Detta gör vi för att kunna se om sedan hyran för den inneboende är rimlig i förhållande till hyran för hela bostaden. I annat fall kan det vara svårt att ta ställning till hyreskostnaden.

Men visst kan/ska ni skriva ett inneboendekontrakt för er inneboende. Så detaljerat som  möjligt. Inflyttningsdatum och kontraktets varaktighet samt vad som ingår i hyran.
  • mamita64
    Anonym (Undrar) skrev 2011-01-25 16:53:59 följande:

Men varför har ni inte ett hyreskontrakt
    Att någon annan äger huset förklarar jju inte detta, så är det ju alltid när man hyr
  • Anonym (Undrar)

Vart kan man hitta inneboendekontrakt? Eller vi ska skriva ett själv?

Anledningen till att vi inte har ett kontrakt är som sagt för att gården är familjeägd och husen tillhör gården.. Min sambo jobbar på gården och för det inte ska klassas som en löneförmån betalar vi även hyra! Men vi får göra vad vi vill med huset, då det är vårt.. Dock inte på pappret.. Men det är ju bara för att dom inte vill separera husen från gården som vi inte äger det!

• mamita64
    Anonym (Undrar) skrev 2011-01-25 17:29:31 följande:
    Vart kan man hitta inneboendekontrakt? Eller vi ska skriva ett själv?

Anledningen till att vi inte har ett kontrakt är som sagt för att gården är familjeägd och husen tillhör gården.. Min sambo jobbar på gården och för det inte ska klassas som en löneförmån betalar vi även hyra! Men vi får göra vad vi vill med huset, då det är vårt.. Dock inte på pappret.. Men det är ju bara för att dom inte vill separera husen från gården som vi inte äger det!
    Jag är kanske trög, men vad gör att ni inte kan ha kontrakt pga att gården är familjeägd och husen tillhör gården?

jag förstår att de inte vill separera husen och därför inte säljer detta till er, men ett kontrakt kan man väl ha för det?
  • Anonym (Undrar)

givetvis kan man ha kontrakt ändå men vi och min sambos mormor och morfar [som ägde gården innan] har inte tyckt att det varit nödvändigt.. Behövs det någon gång ett så får vi väl i så fall skriva ett? Men varför ha ett för att de "ska" vara så, när ett kontrakt ändå bara sitter i en pärm och inte används?

• mamita64
    Anonym (Undrar) skrev 2011-01-25 17:34:34 följande:
    givetvis kan man ha kontrakt ändå men vi och min sambos mormor och morfar [som ägde gården innan] har inte tyckt att det varit nödvändigt.. Behövs det någon gång ett så får vi väl i så fall skriva ett? Men varför ha ett för att de "ska" vara så, när ett kontrakt ändå bara sitter i en pärm och inte används?
    Nja jag undrade bara varför. Sen så hade det kanske underlättat i en sån här situation och om ni tex ska söka  bostadsbidrag eller liknande. Sen så är jag kanske väldigt krass, men det där med att lita på folk till 100%, det gör jag inte längre. Har ni ett kontrakt så sitter ni säkrare, tex om en släktstrid skulle blossa upp när någon av de gamla dör
  • pluvdo

Jag tror man får be socialen om ett inneboendekontrakt att fylla i. Det gjorde i alla fall jag.

• Anonym (Undrar)
    pluvdo skrev 2011-01-25 19:10:34 följande:
    Jag tror man får be socialen om ett inneboendekontrakt att fylla i. Det gjorde i alla fall jag.
    Aha okej.. Då får h*n be om de då h*n ska dit :) Så får vi se vad dom säger och om det ens är lönt att ett sådant fylls i.. 
    Och om vi behöver fixa ett hyreskontrakt till oss med, återstår att se! :P

Tack för hjälpen alla:) 
  • Anonym (Elois.)
    mamita64 skrev 2011-01-25 17:54:48 följande:
    Nja jag undrade bara varför. Sen så hade det kanske underlättat i en sån här situation och om ni tex ska söka  bostadsbidrag eller liknande. Sen så är jag kanske väldigt krass, men det där med att lita på folk till 100%, det gör jag inte längre. Har ni ett kontrakt så sitter ni säkrare, tex om en släktstrid skulle blossa upp när någon av de gamla dör
    Nej, det är faktiskt tvärtom ägarna av fastigheten som skyddas med ett kontrakt. I och med att kontrakt saknas men att de bevisligen varit bosatta där, tillika kan uppvisa att de betalat hyran, så har ägarna inte fått dem att avsäga sig besittningsrätten enligt jordabalken. Den hyresvärd som tror att den sitter tryggt om den inte skriver kontrakt med dem som hyr en bostad eller lokal, där kan komma att få riktigt roliga överraskningar....
  • Anonym (Apan)

Kontrakt för uthyrnings finns att köpa i bokhandlar, lättare än att mecka ihop ett själv

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Apan) skrev 2011-01-25 21:31:52 följande:
    Kontrakt för uthyrnings finns att köpa i bokhandlar, lättare än att mecka ihop ett själv
    Hittade en hemsida också som man kunde köpa de på :P 
    www.blankettbanken.se   har jag för mig de va.. 
  • Sossan

Vad gäller hyresavtal så kan man ha dem muntliga. Lagen gäller oavsett.

Dock vill man ju ofta som hyresgäst ha "bevis" på sitt boende om problem uppstår.
    Tänk bara på att om ni hyr ut så kan inkomsten bli beskattningsbar. Det finns nämligen ett litet regelverk för sånt.

• Anonym (undrande)

Om myndigheterna börjar titta på upplägget, är ni säkra på att er morbror skattar för de hyresintekter han har.

Skälig hyra ca1500kr tycker jag.

• mamita64
    Anonym (Elois.) skrev 2011-01-25 21:03:50 följande:
    Nej, det är faktiskt tvärtom ägarna av fastigheten som skyddas med ett kontrakt. I och med att kontrakt saknas men att de bevisligen varit bosatta där, tillika kan uppvisa att de betalat hyran, så har ägarna inte fått dem att avsäga sig besittningsrätten enligt jordabalken. Den hyresvärd som tror att den sitter tryggt om den inte skriver kontrakt med dem som hyr en bostad eller lokal, där kan komma att få riktigt roliga överraskningar....
    Ok jag kunde tänka mej att det skänker trygghet åt båda håll

Om jag som hyresgäst har kontrakt på att jag får hyra i x antal år, och då har hyrt av mormor säger vi. Så kan inte något av hennes barn slänga ut mej vid en ev tvist vid hennes död

Samma åt andra hållet. Man ksreiver kontrakt på två år, sen ska det omförhandlas. Vill man då inte ha kvar hyresgästen så blir det inget nytt kontrakt.

Poängen är i alla fall att man inte ska tro att man sitter säkert bara för att man har att göra med släkten
  • Anonym (Undrar)

Nu är det inte säkert att det ens kommer på fråga att h*n ska hyra av oss.. Vad gäller morbror så e de klart att allt går till som det ska.. Bara för VI inte har ett kontrakt betyder ju inte det att det är svart uthyrning!

• Anonym (Elois.)
    mamita64 skrev 2011-01-25 23:38:34 följande:
    Om jag som hyresgäst har kontrakt på att jag får hyra i x antal år, och då har hyrt av mormor säger vi. Så kan inte något av hennes barn slänga ut mej vid en ev tvist vid hennes död

Samma åt andra hållet. Man ksreiver kontrakt på två år, sen ska det omförhandlas. Vill man då inte ha kvar hyresgästen så blir det inget nytt kontrakt.
    De flesta hyreskontrakt av bostad omförhandlas inte vad jag vet.
    Men det kan vara tvärtom med tryggheten, ett kontrakt har ofta en klausul för uppsägning, nu är inte alla uppsägningar av hyresgäster korrekta egentligen, för vi tror ofta att en uppsägning är en uppsägning. Man får ex inte säga upp en hyresgäst hur som helst, utan det finns ju regler för det.

Men i ditt ex där du hyr av mormor kan arvtagare få riktigt stora problem om ni inte teckat ett kontrakt för de måste på något sätt bevisa att du har förverkat ditt besittningsskydd. Det finns de som har hyresgäster boende i åratal utan att kunna bli av med dem, något som hade varit en baggis om de hade haft kontrakt.
Svar på tråden Socialen?