• AnnaochKatarina

Min hund åt gammal kyckling. Hjälp!

Min hund råkade äta tillagad kyckling som jag skulle slänga, den hade legat i kyklskåpet i ca 7 dagar. Visst är det skillnad på hundar och människor i det fallet? En människa hade troligtvis blivit dålig men är det någon fara med min hund? Tänker på Samonella eller andra magsjukor? Kan det smitta till mig om jag pussar honom?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min hund åt gammal kyckling. Hjälp!
  • Jezamine

Hundar har också känsliga magar.Vad som är lämpat fär människa kanske är olämpligt för hund.

Jag är INTE avstängd
  • LillaMammis

Som du säkert vet är det farligt för hundar att äta fågel och fisk ben. Det kan göra stora skador på tarmen.
    Annars är det ingen fara med KÖTTET.

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • AnnaochKatarina

Jo jag vet, hunden kom åt soppåsen som var stängd och luktade kyckling , som vi äter sällan annars hade han väl inte rotat där. Klart jag INTE hade gett kyckling annars!! Han åt inte något ben eller så ,bara gnagde lite innan jag tog den ifrån honom...

• dezibel

Salmonella utvecklas inte i gammalt kött utan om det är smittat och inte tlllagas ordentligt så det är ingen fara. Var det file eller kyckling med ben? Var det med ben så ge grön sparris på burk direkt så kapslar sparrisen in vassa benbitar men håll koll på vad som kommer ut där bak dvs blod så inte tarmen rispats.

• AnnaochKatarina

Åh tack! Lite lugnare, jo det var kyckling med ben som vi slängt i en soppåse, han hann bara gnaga på den i 30s innan jag tog bort honom, men eftersom han betyder så mycket är jag lite nojig och rädd att han blir ordentligt magsjuk...såg inte att han tog något ben det är jag säker på! Tack för svaren!

• dezibel

Simma lugnt, det är knappast nån fara. Finns folk som äter sämre mat en sju dagar gammal kyckling Flört

• Jezamine
    dezibel skrev 2011-01-25 17:58:35 följande:
    Simma lugnt, det är knappast nån fara. Finns folk som äter sämre mat en sju dagar gammal kyckling Flört
    Detta var en hund som ätit
    Jag är INTE avstängd
  • ElinJohannaT

Sparris pronto! Som någon skrev här uppe så kan det motverka stickskador i mage och tarm.
    Min matvraks-jycke har gjort precis samma sak fast utomhus, nå'n idiot som hade slängt rester av en hel grillad kyckling ute efter nå'n picknick eller så. Slurp, gick på två sekunder och han hade så bråttom att äta för att jag inte skulle ta den att han praktiskt taget svalde skelettet helt. J-igt äckligt! Det gick bra med jyckens mage, märkte kontigt nog inget, inte ens dålig mage. Annars blir många hundar dåliga i magen av kyckling. Ge lite a-fil på maten kommande dagar så har du motat Olle i grind för det med:)

Svar på tråden Min hund åt gammal kyckling. Hjälp!