• Älvan

Misommarfrågor/lekar

Vi hade tänkt att ha en tipspromenad och lite midsommarlekar men nu är mitt huvud tomt

Snälla om ni har frågor som rör midsommar eller roliga lekar så skriv gärna

*Kram* *Ber jättesnällt*

• Svar på tråden Misommarfrågor/lekar
  • FijaPija

Det finns ju klassikerna; Hoppa säck, gå med ägg i sked i munnen, pennan runt midjan som ska ner i flaskan osv...
    Leker man lagvis kan man också tävla med ett långt snöre som ska genom hela lagets kläder - uppifrån och ner. Äta 10 Mariekex och kunna vissla. Kasta pil, spika ner spik, såga planka osv.

• Nevy

Irländs julafton är lika rolig varje gång. Man skrattar så det gör ont i magen.
    Det är en stafett lagvis. Man springer fram till en pinne, max en meter hög, så ska man sätta pannan mot och snurra 10 varv, laget får hjälpa till att räkna, man tappar räkningen ganska snart, sen ska man springa så fort man kan tillbaka och lämna över till nästa.

Jag har aldrig lyckats ta mer än ett par steg. Man springer år fel håll, och nästan alla ramlar. Inget att rekommendera för gamla farmor med svag lårbenshals, men hon kommer att ha roligt när hon tittar på.

• apelsina

En annan stafett-variant:
    Knyt ett snöre runt midjan, med en tampong som en "svans" som hänger ned till knävecken ungefär. Alla springer fram till var sin 1.5 liters petflaska som är halvfylld med vatten. Försök doppa i tampongen i flaskan, och få med den till mållinjen...

Eller kasta stövel, en klassiker!

Trä en banan genom kläderna, in genom ena tröjärmen och ut genom den andra. (eller byxbenen förstås)

Kasta vattenballonger, och försök fånga den utan att den går sönder. De som kastar längst utan att blöta ned sig har vunnit.

Krocket-stafett, använd så få slag som möjligt.

Hitta godisbitar i en djup tallrik fylld med mjöl -utan att använda händerna.

• pabe

Vi gjorde tipsrunda i trädgården förra året med frågor om oss typ "Hur många kossor har bonden som bor tvärs över vägen?"
    "Hur många kvadrat gräsmatta har vi?"
    Vi bor på landet...om ni undrar
    Sen fick vinnaren en hel bricka med shots, kaluha/bourbon *gott/farligt*
    Om man e många kan man ha en person vid varje fråga som häller upp shot för varje fråga mkt dricka blir d iaf

//PaBe

• SysterYsster

Orkar inte läsa allas tips, men våra grannar körde en annorlunda pennan iflaskan lek.
    den heter tampongen i flaskan och är omöjlig att fuska i. Man knyter fast en tampong istället för en penna i ett snöre runt midjan. sen skall man doppa tampongen i en flaska med vatten. Då sväller ju tampongen och flaskan följer med upp... Lät ganska kul!

• Älvan

Är det någon som har frågor om midsommar? Typ skrock osv.
    Jag har leta på nätet men hittar inget.
    *Letar nog fel *

• Tin o Trolls mamma

Tja, du kan ju fråga *hur många blommor man ska plocka (7 eller 9 beroende på var i landet man bor) Eller fråga *hur man ska göra för att drömma om sin tillkommande.

*Varför man firar midsommar. (Solen står högst på himlen/ljusaste tiden)

*Om man firar midsommar i Norge. (Inte vad jag vet)

Äsch, ska kolla upp mer på nätet..

Kul idé! Ekorren.

• Tin o Trolls mamma

Ja, du. Det var inte lätt att hitta nåt med fakta. Det närmsta jag kom för tillfället är den här sidan:

notisa.com/midsommar.html

Kanske nån annan är bättre än jag på det där med sökningar!? Ekorren.

• rumpnissen

Vet inte om ngn skrivit det redan men förra sommaren så sköt vi med luftgevär..jätte uppskattat

• Morticia

Två-mans-krocket är rätt kul.
    Bind ihop deltagarna två och två. Välj förstås den längste och para ihop med den kortaste osv. Sedan ska de slå klubban med de sammanbundna händerna.

Kubb på detta vis torde bli riktigt kul det med. I synnerhet om ölen finns med

• Pyret78

Vi har haft en tipsrunda där man ska lista ut vilket land "namnet bildar.

Tex. Anna Tiger = Argentina, Jette Jenin = Tjettjenien, Pia Norges = Singapore osv. Bara att knepa ihop namn av länder.

Det kluriga var att vi aldrig fick reda på vad vi skulle lista ut av namnen. Det stod ju enbart namnet på lappen. Vi stod som fågelholkar en bra stund o glodde på namnet "Anna Tiger" innan vi fick en ledtråd som handlade om fotboll.

Faktiskt väldigt roligt.

Sen kan man ju alltid köra tipsrundan med olika frågor typ: "Vem får upp den snabbast" med några namn bland deltagarna som man får gissa på, osv. Sen kör man stafett mellan de utvalda för att se vem som verkligen var snabbast. Det kan ju vara vem som blåst upp en ballong snabbast.

Lycka till!

• Nevy

Jag har varit med en midsommar där alla skulle skriva något om sig själva som inte de andra visste. Sedan läste spelledaren upp alla, och man skulle skriva namnet på den man trodde det handlade om. Skicka till grannen för rättning.
    Det var roligt, man fick veta nya saker om alla.

• Tin o Trolls mamma

På klassfesten hade vi tipspromenad. Påminner lite om Nevys förslag, men vi skrev tre påståenden om oss själva 1 X 2, varav bara ett var sant. Sen gick vi en runda och svarade så gott vi kunde. Våra egna frågor hoppade vi över. På det viset fick vi lära oss mycket nytt om varandra, trots att vi gått två år i samma klass!

Ekorren.

Svar på tråden Misommarfrågor/lekar