• Tula

Angående mossa.....

Någon har sagt till mig att man inte får plocka mossa och sälja. Är det nån som vet om det stämmer? Jag har inte hittat något sånt på internet.

• Svar på tråden Angående mossa.....
  • Tula

Men jisses vad fort inlägget rasade iväg ner. Någon som vet?

• Fru Höstlöv

Din vän har rätt.
    Allemansrätten låter dej plocka icke fredade blommor, örter, kryddor, skogsbär och svamp fritt på de platser som omfattas av allemansrätten. Man får samla ihop sly och plocka kottar och nötter, men inte mossa och lav. Naturvårdsverket nämner specifikt insamling av stora mängder mossor och lavar. Jag antar att det är vitlav du är ute efter.

Om du söker på allemansrätten och lav, får du många träffar på internet.

• Myran Frisk

Igår på nyhetsmorgon satt en expert o talade om mossa o berättade att man kan plocka mossa till husbehov... till sin adventljusstake t.ex.. men inte för att sälja utan markägarens godkännande..

Sen berättade han även om myten att det tar 100 år för mossa att växa tillbaka igen, men han ansåg detta var fel..
    Lavar är dock annorlunda.. uppåt landet, där vissa kan ta mycket lång tid på sig att växa tillbaka..
    Jag tror han sa så i alla fall

I Stockholmsområdet skulle man väl vara lite mer försiktig då det inte finns lika mycket skog o mossar som människor

• Fru Höstlöv

Upplysningsvis så är det man har i adventsljusstakar inte mossa även om det kallas det.
    Det är vitlav.

TS ville ju som sagt plocka och sälja. Jag tror nog det finns mer pengar att göra på något annat eftersom man kan köpa impregnerad vitlav på affären för 9kronor.

• Tula

Tack för era svar! Frågar eftersom jag hade tänkt göra moss, vitlavs- dörrkransar och sälja. Men skulle jag verkligen få plocka och sälja om jag frågar markägaren?

• Myran Frisk

Det var vad experten på tv sa..
    men det är ju viktigt att man inte plockar allt..
    så är det väl med allt..
    kanske inte lingon o blåbär då

Svar på tråden Angående mossa.....