• Anonym (Deprimerad tjock)

hur påverkades din vikt av citalopram?

Som rubriken lyder, hur påverkades din vikt av citalopram? Och om du gick upp i början, lyckades du då gå ner det senare trots medicinen?

• Svar på tråden hur påverkades din vikt av citalopram?
  • Anonym

Jag gick upp ca 10 kg snabbt och har inte blivit av med dom! Kände mig konstant hungrig!

• Anonym (Inte alls)

Min viktpåverkades inte alls. Eller, egentligen gick jag ner lite men de kilona hade jag gått upp snabbt tidigare när jag åt Mirtazapin innan. När jag åt det var jag tokhungrig hela tiden... I början på citalopramet gick jag ner i vikt eftersom jag mådde så illa och inte var ett dugg sugen på att äta, sen låg jag kvar där. Kände ingen ökad hunger.

• MiIou

Jag gick tvärt om - ner i vikt. Jag har hög ämnesomsättning normalt och det blev än värre när jag åt citalopram, fick tyvärr frågan om jag hade ätstörningar av en välmenande klasskamrat så jag fick snällt förklara läget att det var viktnedgång pga medicinering, hon var väldigt förstående och jag såg hellre att folk visste om att jag tog mediciner än trodde att jag led av anorexia. Jag tog inte alls illa upp av att hon frågade, tvärt om så kändes det bra att hon vågade visa att hon brydde sig om mig.

Att jag såg ut som ett benrangel fick det vara värt, för jag mådde i övrigt så mycket bättre och fick en chans att återhämta mig från mitt dåliga mående. Och ja, allt gick tillbaka till det "normala" när jag slutade ta medicinen, vikten kom tillbaka tillsammans med glansen i håret.

• Stinky

Inte ett dugg. Citalopram har inte stor effekt på vikten.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • MiIou

Jag kan kanske tillägga att jag inte hade några problem med illamående mer än att det tog emot pyttelite med maten de två-tre första veckorna. I övrigt försökte jag äta så mycket mat jag kunde i ett försök att gå upp lite, men det hjälpte inte.

• Anonym

Jag gick upp minst 10-12 kg på ett år. Pga mitt dåliga mående (antar jag) så märkte jag inte själv att jag hade gått upp så mycket, förrän jag slutade med dem. Tuffa kg att få ner!!!

• Anonym (Qx)
    Stinky skrev 2011-01-25 19:56:49 följande:
    Inte ett dugg. Citalopram har inte stor effekt på vikten.
    Fast så kan du ju inte skriva, det är helt individuellt. Bara för den inte har det på dig kanske den har det på andra.
  • Anonym (Deprimerad tjock)

Jag har upplevt att ansiktet blivit väldigt svullet, någon som haft samma?

• Anonym (Sussex)

Gick NER i vikt......

• Anonym (15 kg)

Fy farao jag gick upp över 15 kg och gick inte ner när jag slutade...fick kämpa hårt för det. Vart lika med cipralex..+ 16 kg.

• Anonym

Här en till som gått ner av citalopram! (ca 15 kg)

• Anonym (oförändrad)

Min vikt har aldrig påverkats av någon antidepressiv medicin, inklusive citalopram. En läkare sa en gång att en tredjedel går upp, en tredjedel ner och en tredjedel är det oförändrat för.

• Stinky
    Anonym (Qx) skrev 2011-01-25 20:17:43 följande:
    Fast så kan du ju inte skriva, det är helt individuellt. Bara för den inte har det på dig kanske den har det på andra.
    Jo, jag kan visst skriva så, för det stämmer i stora mått. Studier har visat på att de flesta patienter som använder Citalopram, inte visar någon viktökning, men en minoritet på 5% av patienterna har en viktökning på mer än 5 kg. Detta behöver dock inte vara en effekt av själva medicinen, utan av att stämningsläget höjts och att man därför fått förändrad aptit.
  • MiIou
    Stinky skrev 2011-01-25 22:23:06 följande:
    Jo, jag kan visst skriva så, för det stämmer i stora mått. Studier har visat på att de flesta patienter som använder Citalopram, inte visar någon viktökning, men en minoritet på 5% av patienterna har en viktökning på mer än 5 kg. Detta behöver dock inte vara en effekt av själva medicinen, utan av att stämningsläget höjts och att man därför fått förändrad aptit.
    Hur skulle det förklara att vi är flera som gått ner i vikt trots oförändrad kost? Eller ja, oförändrad var den ju inte eftersom jag medvetet försökte äta mer just för att jag gick ner (det kan inte förklaras av att jag skulle ha tröstätit innan eftersom jag snarare förlorar aptiten då jag är deprimerad).

Min läkare hade samma erfarenheter av medicinernas påverkan på vikten som någon ovan skriver om, att det brukar vara rätt jämnt fördelat mellan de som inte påverkas, går upp eller ner i vikt, något fler går upp i vikt. Han sa även att det för de flesta brukade bli bättre om man bytte märke/sort.  
  • Stinky
    Miniminou skrev 2011-01-27 22:01:23 följande:
    Hur skulle det förklara att vi är flera som gått ner i vikt trots oförändrad kost? Eller ja, oförändrad var den ju inte eftersom jag medvetet försökte äta mer just för att jag gick ner (det kan inte förklaras av att jag skulle ha tröstätit innan eftersom jag snarare förlorar aptiten då jag är deprimerad).

Min läkare hade samma erfarenheter av medicinernas påverkan på vikten som någon ovan skriver om, att det brukar vara rätt jämnt fördelat mellan de som inte påverkas, går upp eller ner i vikt, något fler går upp i vikt. Han sa även att det för de flesta brukade bli bättre om man bytte märke/sort.  
    Ni kanske har orkat röra på er mer? Inte vet jag?! 
Svar på tråden hur påverkades din vikt av citalopram?