• Phlippan87

Ford Focus=familjebil?

Har Focusen stort bagageutrymme? Hur är det med utrymmet i baksätet? Vad drar den ungefär/mil?
    Den vi kikat på är från 2001... Vi behöver ha plats för två bilbarnstolar, 2 vuxna, syskonvagn, resesängar+separata madrasser och övrig packning

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Svar på tråden Ford Focus=familjebil?
  • leo grodan

Har en Focus -05 och det är inte en familjebil. Jag valde den för att det är en liten kombi. Ska lämna in min nu för bortmontering av airbagen fram så att barnstolen kan sitta där. Har den för närvarande bak och då kan ingen normal människa sitta i passagerarsätet. Lastutrymmet är litet och grunt. Jag valde en Brio Sing som barnvagn för att kunna ha annat i bilen också. Men så länge vi bara har ett barn så blir den kvar för jag älskar verkligen att köra den. Drar ca: 0,7 blandad körning. Titta då hellre på Ford Mondeon som är större.

• Phlippan87
    leo grodan skrev 2011-01-25 22:21:42 följande:
    Har en Focus -05 och det är inte en familjebil. Jag valde den för att det är en liten kombi. Ska lämna in min nu för bortmontering av airbagen fram så att barnstolen kan sitta där. Har den för närvarande bak och då kan ingen normal människa sitta i passagerarsätet. Lastutrymmet är litet och grunt. Jag valde en Brio Sing som barnvagn för att kunna ha annat i bilen också. Men så länge vi bara har ett barn så blir den kvar för jag älskar verkligen att köra den. Drar ca: 0,7 blandad körning. Titta då hellre på Ford Mondeon som är större.
    vi har kikat mest på Mondeon, men har läst runt lite och hittat flera sidor som säger att focus är en av de rymligaste... blir till att kolla ordentligt i helgen
  • Per19

Har haft en Focus kombi och det är den roligaste bil jag haft, att köra i stark konkurrens med den Peugeot 307 jag har nu. Det är också en kombi som har mycket mer utrymme än t.ex V70.

Båda har/hade 2 liters motorer och anledningen att jag valde det är att jag drar släp rätt ofta.
    Ingen av dom är några snåljåpar på bensin, faktum att V70:n (140 hk) jag hade emellan drog mindre än både Forden och Peugeoten.

Rekommenderar 1,6 litersmotorerna till båda dom bilarna om du vill åka billigt.

• IsaCMoJs

Vi har en FFF och nu när vi fick barn två så ryms inte min man i framsätet när vi har babyskyddet och verkligen inte sedan!
    Vi får in vår Emmaljunga city cros och har mycket utrymme kvar och det är ju bra men det går inte att rymmas en vuxen fram och på vår kan man inte koppla ur airbagen och det skulle ändå inte hjälpa oss :(

• Moniqe1979

bagage utrymmet är rymligt och bra fick utan problem in 2 st "normalstora" 4 hjuliga ligg vagnar  vagnar (en emmaljunga och en kronan) 2 st baby skydd var inte heller något problem. men nu när sonen är närmare 3 år så måste en vuxen sitta bak för att hans stol skall få plats bakom framsätet det är skutet max frammåt och även något frammåt lutat i ryggstödet. kanske hade fått bättre plats om han suttit fram men tycker det är bra om han vande sig med bak från början.

• Gabbe75

Fordarna är tyvärr riktiga rostburkar och värst av alla tycks Focusen vara. Jag tror de ligger absolut värst till i klassen. Den 10-åriga rostskyddsgarantin är inte mycket värd när det kommer till kritan.

Jag och tjejen tittade på begagnad Focus för ett par år sedan, men oj oj oj vad rost det var på bilarna, men då tittade vi ändå på relativt nya, mest 06:or. Den föregående generationen som fanns tom 2004/2005 lär tom vara ännu sämre.

Vi Bilägare hade nyligen ett reportage kring detta. Ett antal ägare av första generationens Focus hade så rostiga bilar att de inte ens gick igenom bilprovningen. Bilarna tycks rosta precis överallt, men allra värst utsatta tycks tröskellådorna vara samt länkarmsinfästningen till bakre bärarmen.

Jag hade ärligt talat valt något annat.

• Phlippan87
    Gabbe75 skrev 2011-02-21 10:49:08 följande:
    Fordarna är tyvärr riktiga rostburkar och värst av alla tycks Focusen vara. Jag tror de ligger absolut värst till i klassen. Den 10-åriga rostskyddsgarantin är inte mycket värd när det kommer till kritan.

Jag och tjejen tittade på begagnad Focus för ett par år sedan, men oj oj oj vad rost det var på bilarna, men då tittade vi ändå på relativt nya, mest 06:or. Den föregående generationen som fanns tom 2004/2005 lär tom vara ännu sämre.

Vi Bilägare hade nyligen ett reportage kring detta. Ett antal ägare av första generationens Focus hade så rostiga bilar att de inte ens gick igenom bilprovningen. Bilarna tycks rosta precis överallt, men allra värst utsatta tycks tröskellådorna vara samt länkarmsinfästningen till bakre bärarmen.

Jag hade ärligt talat valt något annat.
    blir med största sannolikhet en Mondeo, ahr bara bra erfarenheter av Mondeon, både nyare och äldre. snåla i drift och väldigt rymliga och sköna att köra samt billiga i inköp (siktar mot en 99-02). rosten på dem är inget större problem, iaf inte de jag kikat på, enda "problemet" är väl fordsjukan men det är huvudsakligen kosmetiskt
  • Argo

Bagageutrymmet är inget problem.

Däremot är det en mindre bil än Mondeon (den motsvarar ju ungefär Volvos V40/V50) så är alla i familjen två meter långa blir det lite trängre.

Rost? Beror nog en del på din egen behandling av bilen också. Ford kräver säkert mer men skulle det vara Ford som har nåt generellt fel så gäller ju samma för Mondeon då. 

Här är rosttestet som refereras till ovan:
    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090511-rostskydd-focus/index.xml

Mondeon 01-02 är faktiskt sämre än Focus 04-05.

• Phlippan87
    Argo skrev 2011-02-21 11:16:59 följande:

Däremot är det en mindre bil än Mondeon (den motsvarar ju ungefär Volvos V40/V50) så är alla i familjen två meter långa blir det lite trängre.

Rost? Beror nog en del på din egen behandling av bilen också. Ford kräver säkert mer men skulle det vara Ford som har nåt generellt fel så gäller ju samma för Mondeon då. 

www.teknikensvarld.se/nyheter/090511-rostskyd...

men så handlar det ju om vad ekonomin tillåter, för oss är det 99-02 som gäller oavsett bil eftersom det är den prisklassen vi har råd med
  • Argo
    Phlippan87 skrev 2011-02-21 11:37:31 följande:
    men så handlar det ju om vad ekonomin tillåter, för oss är det 99-02 som gäller oavsett bil eftersom det är den prisklassen vi har råd med
    Absolut. Man kan inte köpa en bil man inte har råd med.

Det var mest det där med rosten jag funderade på om det inte till stor del är beroende av dels det exakta exemplaret (man får väl leta efter ett bra sådant) och dels bereonde av hur man hanterar/vårdar bilen.
  • Moniqe1979

förvånas över vad jag läser om rost... vi har iofs en 05:a och inte en endaste liten rostfläck på den vare sig i kaross elelr under i gömmorna den står ute året runt i saltdränkta sthlm...

• Gabbe75
    Argo skrev 2011-02-21 11:16:59 följande:

www.teknikensvarld.se/nyheter/090511-rostskyd...

Nja, det där är något annat test, men slutsatsen tycks ju vara ungefär densamma. Det jag läste stod i Vi Bilägare. Visst spelar egen behandling in. En svag punkt på bilarna är de helt oskyddade tröskellådorna som enbart är lackerade. Många andra bilar har antingen indragna tröskellådor och/eller har dem skodda med ett höje av plast. Problemet med Fordarna (plus en del andra bilar med liknande konstruktion) är att grussprut från däcken blästrar trösklarna så att det går hål på lacken. Då det dröjer det inte länge innan det börjar rosta.
    Tröskellådorna borde ha ett fysiskt skydd av tjock underredsmassa.
    Fast det är nog inte bara trösklarna som drabbas. Även lackering och galvanisering tycks lämna en del övrigt att önska.
    När vi tittade på de här bilarna av årsmodell 06 fanns det rostskador lite överallt, bland annat kröp det rostblåsor vid rutlisten på förrardörren.
    Jag tycker även att man ser väldigt många rostskadade focus ute i trafik.

Fordarna är ju billigare än många andra bilar i samma klass, men det tycks finnas en anledning till det. Men visst, kan man leva med det kosmetiska kan det säkert vara en helt ok bil ändå. Bor man i Stockholm slipper man ju eländet med trängselskatt exempelvis om man köper en flexifuel.
  • Agnostino

Focus 99-04 hade rostproblem, dessa ska åtgärdas utan kostnad inom rostskyddsgarantin, detta på order från fords styrelse. Focus -05 och nyare har helgalvaniserad kaross och chassi så dessa ska rimligtvis INTE rosta och det har heller aldrig varit tal om rostproblem på focus gen2 och nyare.

Vidare om Focus gen1. Rymlighetsmässigt är focus en av de rymligaste i klassen, den är också en av de körgladaste och hör till de säkrare bilarna. 1.6 motorn är lite i klenaste laget om du frågar mig men är ochså hyffsat snål 0.65-0.7 blandad. 2 litersmotorn är en betydligt roligare motor men drar också mer, 0.78-0.82 blandad. Dieslarna är bra men inte så miljövänliga. Flexifuel kan upplevas som lite trött och svårstartad på vintern. Focusen är normalt ett bra val så länge exemplaret i fråga inte har någon rost då rostskyddsgarantin mest troligt gått ut.

Svar på tråden Ford Focus=familjebil?