• Miss Juni

Marmaris vs Icmler

Vi planerar att boka resa till Turkiet i maj.
    Jag har varit i Alanya ett par gånger tidigare och min sambo i Side, men nu vill vi prova något nytt tillsammans.
    Vi kikar lite på Marmaris och Icmler. Jag känner egentligen mest för Marmaris, tror det händer lite mer där. Men nackdelen är att det är en bit från hotellen till sta´n/byn.

Någon som har erfarenhet från de olika resmålen?

Vill gärna även höra hur de är i jämförelse med Alanya, som jag gillade jättemycket.

Kanske något annat Turkiet-tips, rentav??

• Svar på tråden Marmaris vs Icmler
  • mia maria

Jag ahr varit i Marmaris o Icmeler de senaste tre åren. Har bott i både Marmaris o Icmeler.
    Vilken slags semester är ni ute efter?
    Icmeler är ju lite mindre o mysigare, men det finns ju fortf massor med restauranger o affärer.
    Det tar ca 10 min med Dolmus (minibuss) in till Marmaris, o dessa går ju hela tiden så det är bara att hoppa på/av längs vägen.
    Det går även taxibåtar mellan Marmaris o Icmeler.

Marmaris är ju som sagt lite större o har ett enormt utbud av restauranger o shoppingmöjligheter.
    Dolmusarna kör ju längs med huvudgatan som sträcker sig genom hela sta'n, så enligt mig gör det inget om man inte bor nära själva centrum.
    Hela huvudgatan samt även strandpromenaden är full av restauranger o affärer, så man behöver egentligen inte ta sig ända in till centrum för att shoppa.
    Men det är ju snabbt att ta sig dit med dolmus annars, eller så tar man en promenad längs med strandpromenaden!
    Vilket/vilka hotell har ni kikat på?

• Miss Juni

mia maria:

Tack! Kanon att du varit på båda ställena, då vet du ju precis för- och nackdelar!  :)

Jag gillar ju när det är lite mysigt och genuint, sådär. Små trånga gränder och sådär.

Min uppfattning (när jag googlat på de båda platserna) är just det att i Marmaris är det lite mer håll i gång. Vi ska inte festa eller gå på disco, men man vill ju ändå ha lite liv och rörelse omkring sig.
    16-åringen kommer att följa med, medan 15-åringen väljer att stanna hemma.

Kikar jag på folkmängd, tror jag inte det skiljde mer än 5000 pers, Marmaris 30 000 ca & Icmler 25000.

Vad hotellen heter har jag dålig koll på. Det är min sambo som kollar runt...men inget av de hotellen han visade igår kändes väl sådär WOW direkt. Det som såg bäst ut, var det i Icmler. Men så var jag ju inställd på Marmaris...
    Men är det inte längre emellan, så spelar det ju egentligen inte SÅ stor roll.

Tack för ditt svar!

• mia maria

Nej jag tycker inte heller att det spelar nå'n större roll egentligen, för det är ju som sagt så kort bit emellan!
    O Icmeler har ju mkt restauranger o shopping det med, så det är ju långt ifrån dött

• mojsan79

Hej hej!

Mia Maria: Vilka hotell skulle du rekommendera i Marmaris och Icmeler?
    Har lite beslutsångest över vilket ställe vi ska välja, det är jag och min son på 8 år som ska åka i slutet av september och det är första gången jag åker själv med honom så jag vill gärna ha det lugnt och ordnat.
    Jag har tittat på Blue Star Prince och Maricya från Fritidsresor i Icmeler och Hawaii 1, Kaptan och Pasa Beach i Marmaris. Är det något du har varit på och skulle rekommendera?

Någon som varit i Kusadasi och Golden Gate? Är det ett bra ställe rent generellt? Skulle ni rekommendera det?

• Miss Juni

Blue Star Prince är det vi bokat!
    Vi åker i maj, så jag får reka läget till dej!    Flört

• mojsan79

Åhh, vad härligt! Jag har sån beslutsångest så jag vet inte vad. Just nu är valet mellan Pasa Beach och Blue star prince. Som jag kan se  på kartan ligger Pasa typ mittemellan så det kanske kvittar och det är All inclusive....hm, jag fortsätter fundera.

Ha det så himla underbart på eran semester! Vi får se fram emot våran ett tag till.

• mia maria
    mojsan79 skrev 2011-02-13 10:56:27 följande:
    Hej hej!

Mia Maria: Vilka hotell skulle du rekommendera i Marmaris och Icmeler?
    Har lite beslutsångest över vilket ställe vi ska välja, det är jag och min son på 8 år som ska åka i slutet av september och det är första gången jag åker själv med honom så jag vill gärna ha det lugnt och ordnat.
    Jag har tittat på Blue Star Prince och Maricya från Fritidsresor i Icmeler och Hawaii 1, Kaptan och Pasa Beach i Marmaris. Är det något du har varit på och skulle rekommendera?

Någon som varit i Kusadasi och Golden Gate? Är det ett bra ställe rent generellt? Skulle ni rekommendera det?
    Jag har bott på Maricya i Icmeler o det är jättemysigt! Bra läge, nära till strand o även till shopping o restauranger osv! Ett lite mindre hotell, men jättetrevlig personal o rent o fräscht.

Kaptan har jag också bott på o jag är nöjd där med! Ligger alldeles vid stranden, samt ett stenkast från huvudgatan där ni kan hoppa på Dolmusar in till sta'n.
    Finns dock affärer o restauranger längs med hela huvudgatan, så ni behöver inte åka/gå så långt heller.

Blue Star Prince har jag kikat in på, o det verkar också bra! Har bekanta som bott där o de var nöjda!

Vilket du än väljer så tror jag garanterat att ni blir nöjda.
    Samtliga är fräscha hotell med bra standard (medelklass).
Svar på tråden Marmaris vs Icmler