• bodimit

Hur vet jag ifall jag har betalningsanmärkningar?

Jag skulle vilja ta ett lån. nu vet jag att de flesta bankerna vill inte att man har betalningsanmärkningar.
    Men vad räknas som betalningsanmärkningar?
    Jag har hamnat hos inkasso vet jag nån gång och även till kronofogden. men det är nåt jag har betalat på en gång då det har råkat bli lite konstigt och jag missat att betala nåt litet.
    Så jag har inga skulder står inte hos KF eller inkasso .
    Men jag skulle inte vilja försöka ta ett lån om de skulle säga att det är det som är betalningsanmärkningar.
    nån som vet?

• Svar på tråden Hur vet jag ifall jag har betalningsanmärkningar?
  • Fuffens

om du har haft en skuld som gått så långt som till kronofogden så har du antagligen fått en anmärkning. Efter att du betalt din skuld så tar det tre år innan anmärkningen försvinner, tror jag.

Har skulden endast gått till inkasso så får du ingen anmärkning.

Ring KF och fråga om det finns någon anmärkning på dig.

• bodimit

skit också då. jaja. jag får helt enkelt försöka komma upp med pengar på annat sätt. Är det Kronofogden som vet ifall jag har betalningsanmärkningar?  eller vart kollar man det isånafall?

• Fuffens
    bodimit skrev 2011-01-25 21:07:10 följande:
    skit också då. jaja. jag får helt enkelt försöka komma upp med pengar på annat sätt. Är det Kronofogden som vet ifall jag har betalningsanmärkningar?  eller vart kollar man det isånafall?
    Japp, det är kronofogden som har koll. Upplysningscentralen har också infon (uc.se) men det är ju ett företag som vill ha betalt för sina tjänster, vet inte riktigt hur det funkar.

Är det längesen du hade en räkning som gick till KF?
  • bodimit

Nä det var i höstas. syrrans fel egentligen. jag var iväg på långsemester och hon skulle sköta räkningarna men ojdå så glömde hon det och när jag kom hem damp en kf faktura upp. sån tur var hade det inte gått längre!

• Lollilock

Är det inte först då utmätning görs som betalningsanmärkning läggs till?

• HannaS86

Det är inte säkert att du har en betalningsanmärkning för att du varit hos Kronofogden. När de får in ärendet skickar de ett brev till dig som informerar om att de fått in det + ett kvitto du ska skriva under och skicka tillbaka som visar att du fått deras brev. Efter att du skrivit under kvittot har du 10 dagar på dig att betala. Om du gör det fastställs inget betalningsföreläggande = Du har ingen betalningsanmärkning. Det lättaste är nog att ringa Kronofogden och fråga om det finns något föreläggande på ditt personnummer. Man kan även få en betalningsanmärkning om du t.ex. skulle ha en gammal skuld som lämnas till Kronofogden för utmätning. Om de fattar ett beslut ang. utmätningen (antingen att de kommer utmäta eller inte) så får du också en betalningsanmärkning.

Man kan säga att Kronofogden består av 2 delar och att man kan få en anmärkning på två olika sätt. Men det är inte Kronofogden som säger till t.ex. en bank att du har en betalningsanmärkning utan det är det kreditupplysningsföretaget som banken frågar. Kreditupplysningsföretagen bedömer då betalningsföreläggande och beslut om utmätning som en betalningsanmärkning som varar i 3 år.

Det lättaste sättet att få reda på om du har någon anmärkning är att ringa ett kreditupplysningsföretag, t.ex. UC (Upplysningscentralen). Jag jobbar på inkasso (men är tjänstledig just nu) så undrar du mer är det bara att fråga på :)

• MrC
    Fuffens skrev 2011-01-25 21:09:39 följande:
    Japp, det är kronofogden som har koll. Upplysningscentralen har också infon (uc.se) men det är ju ett företag som vill ha betalt för sina tjänster, vet inte riktigt hur det funkar.
    Man har rätt att kostnadsfritt få registerutdrag om sig själv från alla typer av register.
    TS kan skicka ett brev till UC och kräva att få veta vad som står om TS i deras register.
    Samma med Kronofogden.

Här beställer du registerutdrag från UC.
  • bodimit
    MrC skrev 2011-01-26 02:11:29 följande:
    Man har rätt att kostnadsfritt få registerutdrag om sig själv från alla typer av register.
    TS kan skicka ett brev till UC och kräva att få veta vad som står om TS i deras register.
    Samma med Kronofogden.

Här beställer du registerutdrag från UC.
    ringde till UC idag och jag hae inga betalningsanmärkningar! *gud vad skönt*
  • MrC
    bodimit skrev 2011-01-26 16:03:22 följande:
    ringde till UC idag och jag hae inga betalningsanmärkningar! *gud vad skönt*
    Grattis! Glad
  • mazquE

Gammal tråd ser jag.
    Någon som vet hur det är med räkningar som kommer från kronofogden men som varit fel?
    Tror jag haft två räkningar därifrån, en gång ringde de på dörren.. De hade de sett att jag inte betalat en räkning som var typ 1 år gammal, och jag hade inte fått påminnelse eller någonting. Det slutade iaf med att jag fick rätt, räkningen var betalt och jag behövde inte betala någonting till kf, ingen av gångerna. Men eftersom jag fått brev av dom så måste jag ju vara i deras register? Eller raderar de det när de upptäckte att jag hade skött mig? Vad tror ni?

Inkasso brev, det är alltså "ingen fara" med de, det är bara betala och ingen "skada" skedd? Ni förstår vad jag menar :)

• piixelslyna
    mazquE skrev 2011-05-24 14:11:12 följande:

Gammal tråd ser jag.
    Någon som vet hur det är med räkningar som kommer från kronofogden men som varit fel?
    Tror jag haft två räkningar därifrån, en gång ringde de på dörren.. De hade de sett att jag inte betalat en räkning som var typ 1 år gammal, och jag hade inte fått påminnelse eller någonting. Det slutade iaf med att jag fick rätt, räkningen var betalt och jag behövde inte betala någonting till kf, ingen av gångerna. Men eftersom jag fått brev av dom så måste jag ju vara i deras register? Eller raderar de det när de upptäckte att jag hade skött mig? Vad tror ni?

Inkasso brev, det är alltså "ingen fara" med de, det är bara betala och ingen "skada" skedd? Ni förstår vad jag menar :)

Så lände det inte finns något fastställt föreläggande så bör det inte vara någon fara. Om du har bestridit och fått rätt så bör du alltså inte ha en bet.anmärkning.
Svar på tråden Hur vet jag ifall jag har betalningsanmärkningar?