• Mya4

A-kassa vid tjänstledighet

Hej alla,
    En lite konstig fråga jag vet, men jag har inte hittat info på nätet. Jag och min pojkvän planerar att flytta till annan ort då jag redan fått ett bra jobb där. Min pojkvän jobbar dock kvar här i några månader till. Min fråga är - finns det någon som helst möjlighet för min pojkvän att ta tjänstledigt med ersättning från a-kassan för att kunna flytta till den nya orten med mig? Den nya orten ligger ca 4 timmar från var vi nu bor. Jag läste på a-kassans websida att man som regel inte får ersättning när man är tjänstledig (vilket jag har full förståelse). Men det verkar ju uppenbarligen som det finns viss möjlighet när de skriver "som regel inte". Vet någon?

• Svar på tråden A-kassa vid tjänstledighet
  • jojjo113

Nej det kan man inte få...

• MiaB72

Nej, det har svårt att tro att de skulle gå med på eftersom att a-kassa är till för om man blir arbetslös. Men ring a-kassan och kolla, men som sagt, det krävs ju att man ska söka arbete om man ska få a-kassa...

• Mya4

Nu läste jag på journalisternas a-kassa följande:
    Den som är tjänstledig från en anställning betraktas normalt inte som arbetslös och har därmed ingen ersättningsrätt.
    Ersättning kan dock lämnas till en sökande som har fått tjänstledighet i samband med flyttning av hem eller arbetsplats till annan ort.
    Hittade det på HTF:s arbetslöshetskassa också. Men vissa andra verkar vara blankt nej. Hmmm, vad säger ni?

• Frango

Självklart är det ett stort nej, akassa är till för folk som är arbetslösa.

• Mya4

Frango - se mitt tidigare inlägg. Hämtat från en a-kassas hemsida.

Svar på tråden A-kassa vid tjänstledighet