• Kalle1984

Slem/klump i svalget/näsan

Hej!

Jag har ett problem som jag inte får bukt med. Det känns som att det kommer slem från bihålor eller näsa, men vet ej om det faktiskt är slem eller om det bara är en känsla. Kan vara vilket som. Det känns som en kall klump där näsa och svalg möts (där man kan täppa igen näsan inifrån som när man håller andan). Detta är obehagligt och medför att jag måste svälja hela tiden och då känns det bättre i kanske 3-5 sekunder när jag svalt men sen kommer besvären tillbaka.

Jag är inte snorig eller täppt i näsan. För några månader hade jag baksnuva och då gick det att få ut slem via näsan eller munnen men så är det inte idag, jag får inte ur någonting.

Jag har testat Rhinocort, Flutide Nasal, Sinova Forte (naturläkemedel), Renässans nässpray men inget verkar hjälpa.

Ibland kan det bli bättre av sig självt i ett par minuter och det kan ske precis när som helst, hittar inget samband.

Vad kan det vara som gör att jag har den här obehagliga känslan och vad kan jag göra för att få bort den?

• Svar på tråden Slem/klump i svalget/näsan
  • Jesper f

Det kan nog mycket riktigt vara någon slags "klump" som du har, som kommer bakvägen från bihålor/näsa.Dom kan "fastna"sådär otäckt, så man får en känsla av att man har som en slemklump fast i svalget, fast ändå inte. Och det kan irritera genom att man vill hosta, fast inget kommer ut s.a.s och liknande. Absolut vanligast brukar det vara i samband med att man använt någon slags nässprej en längre tid ( framförallt Ortivin Komp, skulle jag vilja påstå ). Det kommer ju ut förr eller senare, men man vill ju givetvis bli av med det där, en gång för alla. Så vore jag du, skulle jag ta kontakt med din VC, för att få Rinexin utskrivet, samt samtidigt köpa en näskanna, och köra en kur på 10 dagar eller liknande, där du äter Rinexin för att "rensa ut", och sköljer med näskannan både morgon och kväll, så borde problemet upphöra. Sen gäller det att vara försikig med nässprej framöver. Du kanske inte alls ska köra med nässprej, utan med koksalt lösning framöver ( finns också i sprejform ), vilket löser snoret i näsan, och kanske ännu viktigare rensar bihålorna, men som INTE har den där klumpande effekten.

Sen kan man också få större problem med det här fenomenet, om man är lite större i kroppsform, eller nyligen lagt på sig en större vikt eller liknande. Så kan vara ett själ att äta lite hälsosammare och röra lite mer på sig, om man har dom förutsättningarna.

Lycka till!.

• fantasi12312312

jag har samma problem (?) och har en lösning:

OM du suger in luft as snabbt genom näsan så efter lyckat försök får du ut en fet klump slem som (antagligen) kommer inte vara helt fri flytande i munnen, utan att den hänger nästan från en tråd fast i taket av svalget (inte gomen, jag kan svenska ord) OCH därför så kommer du (om du inte har tränat bort din kräk reflex av annan kred) att nästan spy eller helt spy och därför så är min strategy att svälja skite helt och hållet istället får att spy (och så slipper du plocka up den HÅRDA slemklumpen som nästan garanterat kommer vara för stor för att gå ner i handfatet (eftersom du eventuellt har haft skiten i halsen i misnt någon månad))

efter du svalt den så känner du som om du står på toppen av ett berg med den svala vinden i håret för du skulle kunna fylla en sopsäck med luft i ett andetag liksom och även fast det känns äckligt att svälja skiten (fysiskt) så är det värt det.

jag har kommit på allt det här av erfarenhet och jag behöver svälja en skitig slemklump typ minst en gång i månaden (jag antar alla kan inte ha ubermensch genetik) fast det är ju ett plus och ett minus det här menar jag; man vet inte vad man har förrän man förlorat det. Alltså den känlsan jag får efter jag kan svälja och andas lugnt efter jag svalt skiten är överlägsen känlsan man är van vid om man har ett bra svalg vettu.

Alltså jag känner inte för att svälja den när jag vill, utan den skiten våldtar mig i käften och jag kan helt plötsligt inte svälja min mat nån gpng per månad och måste gå till badrummet och blåsa ut skiten ifrån limbo och svälja ner rackaren (ibland så får jag inte ner hela utan bara en bit av den).

• fantasi12312312

jag vill bara lägga till att det är enkelt att svälja klumpen för den sitter ju så långt bak i munnen om man inte tar fram den för att försöka att spotta ut den så att man kan inte känna hur den känns med tungan eller något sånt ( min poäng är att man förväntar sig att det ska vara en så äcklig känsla fast det är ju bara typ som att svälja ett smaklöst piller genom näsan om du fattar vad jag menar..

Svar på tråden Slem/klump i svalget/näsan