• Silverbell

Flytta till Göteborg? Vilket område?

Vi ska flytta från Stockholm till Göteborg.

Vilket område ska vi flytta till för att inte ha så långt att åka till Borås.
    Vi bor för tilfället i ett trevligt radhus område i nordväst av Stockholm med många barnfamiljer nära oss och det är ett medelklassområde med närhet till tåg, bussar, gallerior, förskolor och skolor.

Vilket område skulle ni föreslå? Vilket område i Göteborg rekommenderar ni till oss?

• Svar på tråden Flytta till Göteborg? Vilket område?
  • saran

Krokslätt, Mölndal, Kommuner mellan gbg o borås t.ex. mölnlycke landvetter

• Lena

En del som inte ligger på hisingen till att börja med för att ta sig över älven gör det knepigare.

• Watchbitch
    saran skrev 2011-01-25 21:41:37 följande:
    Krokslätt, Mölndal, Kommuner mellan gbg o borås t.ex. mölnlycke landvetter
    Ajjemän, och Kallebäck, Skår..
  • Silverbell

tack tack. Gärna fler förslag. Vill helst inte på nära flygbuller och vore trevligt om vi kunde köpa ett radhus.
    Vilka områden finns det? De områden som ni har föreslagit har jag tittat nu på hemnet och jag hittar inga hus för oss.

• Reneran

Kallebäck skulle jag ha sagt om du vill bo i Göteborg men inte Borås. Beror på hur du pendlar.

• Shibby 78

Lerum gillar jag, men det är 50 min från Borås. Beror på hur nära ni vill ha? Vi har precis köpt radhus här och trivs jättebra

X vänster äl 2007, X höger äl 2010, IVF here we come ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~
  • Silverbell

Nu hittade jag ett radhus i Mölndal, men huva... det är ju Stockholms priser ....

• Silverbell

Hur är det med att ens barn får plats på förskolor. Har hört skräckhistorier att det är gigantiska köer och att man får ta det som erbjuds och att många åker bil för att hämta och lämna. ÄR det sant att det är svårt att få förskoleplats?
    Här i Sthlm är det svårt, men vi har fått de platser som vi ville.

• Shibby 78
    Silverbell skrev 2011-01-25 22:12:16 följande:

Hur är det med att ens barn får plats på förskolor. Har hört skräckhistorier att det är gigantiska köer och att man får ta det som erbjuds och att många åker bil för att hämta och lämna. ÄR det sant att det är svårt att få förskoleplats?
    Här i Sthlm är det svårt, men vi har fått de platser som vi ville.

Jag tror det beror lite på vart du bor. Vi har alltid fått plats, men när vi bodde i stan fick vi inte vårt första val. Här i Lerum har det dock gått jättebra. Flyttade hit i somras, och fick plats på förstavalet i augusti.
    X vänster äl 2007, X höger äl 2010, IVF here we come ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~
  • Silverbell

Jag vill ju helst pendla med buss eller pendel. Vad finns det för kommunikationer i Göteborg? I Stockholm så har vi tunnelbana och pendeltåg och så andra linjer. Jag vet att det finns spårvagn, men har ingen aning hur långt de åker. Vad finns det i Göteborg? Hur pendlar man tex om man bor i Mölndal eller Kallebäck?
    Vad är Kallebäck för område? Är det på landet? Vi vill helst bo nära liv och rörelse och ha grannar nära oss.

Svar på tråden Flytta till Göteborg? Vilket område?