• Anonym

Någon som gått upp i vikt av sertralin?

Jag undrar om någon gått upp i vikt av sertralin?

Jag har en ätstörning och har fått sertralin mot min depression. Nu för några dagar sen så läste jag att om man tar sertralin så kan det påverka sköldkörteln på så sätt att man får lägre änmesomsättning.
    Jag har märkt att jag lagt på mig lite sen jag började med medicinen. Jag har en ätstörning som sagt så jag vet vad jag äter, minsta lilla smula. Även om jag hetsat så borde jag inte gått upp i vikt på det så jag svälter mig sen.
    (har bulimi utan kräkningar då jag tyvärr inte kan kräkas samt tendenser till binge eating)

Så nu undrar jag, har någon gått upp i vikt trots att du VET att du inte ätit mer än vanligt?

• Svar på tråden Någon som gått upp i vikt av sertralin?
  • Anonym

4 kilo på 2 mån.....inget kul alls ;-((

• lillangel
    Anonym skrev 2011-01-25 22:47:49 följande:
    gick du upp de?
    jag slutade med mina för 2 månader sen för jag undrar om de va dom jag gick upp 12kg av?:-0 kan tillägga att jag inte har någon läggning för att bli överviktig annars. har alltid varit smal innan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-25 22:47:49 följande:
    Utan att du ändrat kosten det minsta?

Jag vet ju hur jag äter, har ätit så här i flera år. Nu ska jag visserligen till ätstörningsenheten nästa vecka (äntligen!) för att få hjälp ur det här, nu väger jag mig inte då det ger mig ångest men det känns som att jag gått upp lite i vikt. Inte så mycket, 2-3 kg kanske. lite pluffsigare på magen och något mer daller på låren längst upp. men jag märker lite skillnad.
    Nu kommer jag inte vilja fortsätta med dessa piller, mår hellre skit inombords än blir fet. Det är min västa mardröm!
    Har knappt vågat äta idag för att jag känner hur låren växer på mig!
  • lillangel
    Anonym skrev 2011-01-25 22:54:41 följande:
    Utan att du ändrat kosten det minsta?

Jag vet ju hur jag äter, har ätit så här i flera år. Nu ska jag visserligen till ätstörningsenheten nästa vecka (äntligen!) för att få hjälp ur det här, nu väger jag mig inte då det ger mig ångest men det känns som att jag gått upp lite i vikt. Inte så mycket, 2-3 kg kanske. lite pluffsigare på magen och något mer daller på låren längst upp. men jag märker lite skillnad.
    Nu kommer jag inte vilja fortsätta med dessa piller, mår hellre skit inombords än blir fet. Det är min västa mardröm!
    Har knappt vågat äta idag för att jag känner hur låren växer på mig!
    Haha men hur många mg äter du?när jag åt 50 så va jag 8kg smalare sen när jag gick upp till 100mg då sa de "poff" vet inte ens om de kommer försvinna för att jag slutat äta dpm men ALLA går inte upp i vikt av do,vanligaste är att man går ner i vikt.
  • Anonym
    lillangel skrev 2011-01-25 23:09:30 följande:
    Haha men hur många mg äter du?när jag åt 50 så va jag 8kg smalare sen när jag gick upp till 100mg då sa de "poff" vet inte ens om de kommer försvinna för att jag slutat äta dpm men ALLA går inte upp i vikt av do,vanligaste är att man går ner i vikt.
    150 mg men ska ner till 100 mg då jag fått biverkningar av den som läkaren hoppas försvinner om jag minskar dosen lite.
    Har bara ätit dom en månad nu. Åt dom för flera år sedan men bara en kortare period och märkte inget då eftersom jag var lite större då än jag är nu. Men jag märker helt klart skillnad. Tror även jag får mer hungerkänslor av dom för sen jag började med dom har jag hetsat mer (men kompenserat så jag vet att det vanliga intaget inte överstigits, därav beror inte viktuppgången på hetsen).
  • lillangel
    Anonym skrev 2011-01-25 23:21:47 följande:
    150 mg men ska ner till 100 mg då jag fått biverkningar av den som läkaren hoppas försvinner om jag minskar dosen lite.
    Har bara ätit dom en månad nu. Åt dom för flera år sedan men bara en kortare period och märkte inget då eftersom jag var lite större då än jag är nu. Men jag märker helt klart skillnad. Tror även jag får mer hungerkänslor av dom för sen jag började med dom har jag hetsat mer (men kompenserat så jag vet att det vanliga intaget inte överstigits, därav beror inte viktuppgången på hetsen).
    precis! jag fick också mer hungerkänsla,som jag va gravid typ,när jag vakna på morgonen så va magen som ett stort hål åt massor.
    Jag fick massa sjuka mardömmar,så hemska dom har nesslat sig fast i mitt huvud för de va så sinnessjuka drömmar.
  • Anonym

Då är det nog bara ar´tt skita i att äta dom mer för jag tänker inte lägga på mig ett gram mer än nödvändigt.

• lillangel
    Anonym skrev 2011-01-26 00:12:02 följande:
    Då är det nog bara ar´tt skita i att äta dom mer för jag tänker inte lägga på mig ett gram mer än nödvändigt.
    Du kan fråga din läkare om du kan få något annat om du lider av ångest mm,kanske något lugnande fvid behov och inte långtidsvärkande som setralin
  • Anonym
    lillangel skrev 2011-01-26 09:52:44 följande:
    Du kan fråga din läkare om du kan få något annat om du lider av ångest mm,kanske något lugnande fvid behov och inte långtidsvärkande som setralin
    Jag har även sobril samt sömntabletter.

Grejen är att jag skulle behöva något långtidsverkande för jag har varit depremerad i så många år nu och jag är less på att må dåligt.
    Jag vet att medicin inte är lösningen men jag skulle behöva något för att ens känns meningen med livet igen.
    På måndag ska jag till ätstörningsenheten och troligtvis en psykolog och eventuellt behandling därifrån. Maten är en stor del till varför jag mår dåligt men det är egentligen bara ett symtom för de verkliga problemen.
    Jag vet ingen annan som är 25 år gammal och som varit deprimerad i 20 år och haft ångest/oroskänslor lika länge...
    Jag är så trött på det här...Har bara fått i mig 2 koppar kaffe och ett äpple idag för jag tyckte mig se i spegeln att jag gått upp 10 kg sen igår. Vågar absolut inte ta sertralinen längre

Vet att detta inte tillhör tråden egentligen men behövde få ur mig lite...
  • lillangel
    Anonym skrev 2011-01-26 22:40:57 följande:
    Jag har även sobril samt sömntabletter.

Grejen är att jag skulle behöva något långtidsverkande för jag har varit depremerad i så många år nu och jag är less på att må dåligt.
    Jag vet att medicin inte är lösningen men jag skulle behöva något för att ens känns meningen med livet igen.
    På måndag ska jag till ätstörningsenheten och troligtvis en psykolog och eventuellt behandling därifrån. Maten är en stor del till varför jag mår dåligt men det är egentligen bara ett symtom för de verkliga problemen.
    Jag vet ingen annan som är 25 år gammal och som varit deprimerad i 20 år och haft ångest/oroskänslor lika länge...
    Jag är så trött på det här...Har bara fått i mig 2 koppar kaffe och ett äpple idag för jag tyckte mig se i spegeln att jag gått upp 10 kg sen igår. Vågar absolut inte ta sertralinen längre

Vet att detta inte tillhör tråden egentligen men behövde få ur mig lite...
    Men oj lilla vän så ska du inte behöva ha de alls ... Men du är super bra som fösöker göra nåt åt problemen, finns säkert andra altinativ på långtidsvärkande,de finns ju ett hav av olika sorter.

Hoppas du snart kan känna meninge med livet.. för det är härligt, att bara känna solen i ögonen och lukten av hav ,smaken av vin, känslan av en kram osv osv kram o sov gottHjärta
Svar på tråden Någon som gått upp i vikt av sertralin?