• Anonym (Blomman)

Plötslig spädbarnsdöd och Abort

Idag på jobbet hade vi en livlig diskussion om ämnet plötslig spädbarnsdöd. Det var många som tyckte att när ett barn dör i magen i senare del av graviditeten så är det samma sak som att göra en abort. De tyckte alltså att det var fel att man enkelt och ibland utan ånger kan välja att ta bort ett foster, men om det dör i till exempel vecka 35så är det många som begraver det och väljer namn till exempel. Vad tycker ni om detta resonemang?

• Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd och Abort
  • Phlippan87

min första fundering är ju om någon av dessa personer har barn eller har upplevt att förlora ett barn. en abort görs på ett oönskat barn eller ett allvarligt skadat barn. görs aborten pga en allvarlig missbildning så är det n0og många som döper barnet osv. ett oönskat barn är ju just oönskat
    ett barn som man förlorar så sent i graviditeten är inte oönskat, det är mycket önskat och älskat och det är väl klart att man sörjer och vill ge sitt barn ett namn, något man kan "samlas" kring och en grav att gå till för att sörja det barn som skulle ha gett en så oerhört mycket glädje i livet

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • VirrigaVerna
    Anonym (Blomman) skrev 2011-01-25 22:17:13 följande:
    Idag på jobbet hade vi en livlig diskussion om ämnet plötslig spädbarnsdöd. Det var många som tyckte att när ett barn dör i magen i senare del av graviditeten så är det samma sak som att göra en abort. De tyckte alltså att det var fel att man enkelt och ibland utan ånger kan välja att ta bort ett foster, men om det dör i till exempel vecka 35så är det många som begraver det och väljer namn till exempel. Vad tycker ni om detta resonemang?
    Jag tror att det är så enkelt som att det handlar om när i graviditeten ett foster dör. I vecka 35 får du inte göra abort och ett barn i vecka 35 har väldigt få likheter med ett embryo i vecka 8.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • 7 små apor

Det är ju deras sätt att se det, har man inte varit med om bägge sakerna är det inte lätt att veta vad som skulle kunna klassas som "rätt" resonemang.

• Selfish Geene

Jag förstår inte liknelsen Abort-PSD?

En abort är ju ett fritt valt avbrytande av en graviditet, plötslig spädbarnsdöd är när ett barn dör utan uppenbar anledning.

Jag skulle kunna förstå om man liknade PSD vid ett missfall

(men personligen tycker jag att de båda begreppen står allt för långt ifrån varandra för att kunna jämföras)

• Pimpinellan

Det går väl inte jämföra eftersom det är två helt skilda saker. En vän till mig förlorade ett helt fullgånget barn i PSD två timmar innan han föddes. Skulle det gå jämföras med om hon gjort abort i v.13 kanske!?

Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd och Abort