• Anonym (Kostmedveten.)

Vad kostar din psykolog?

Precis som tråden heter. Vad betalar du för din terapi? Min samtalskontakt är utbildad psykolog och jag betalar 700 kr/ h. Bor i Stockholm. Får gå så ofta som jag vill, oftast en gång i veckan, men det händer att det blir oftare....

• Svar på tråden Vad kostar din psykolog?
  • Anonym (ja)

Här i stan vet jag en KBT-psykolog som tar ungefär 900 kr/h och jag bor på en ort i Dalarna.

• Anonym (Kostmedveten.)

Vad jag förstår så kostar "riktiga" psykologer mer än socionomer/beteendeveteare/psykoterapeter etc. Skriv gärna vilken utbildning samtalskontakten har. (jag menar inte att de inte är värde sina timkostnader, herre gud en rörmokare tar ca 750 kr/h i Stockholm och har bara gymnasieutbildning)

• Finast

Jag går på St Lucas och betalar 70:-/gång. Har man ingen remiss kostar det 800:-/gång.

• Anonym (Kostmedveten.)

Finast: Får du gå så länge och ofta som du vill? Är det en psykolog som du träffar?

• Anonym

om man lever på socialbidrag, betalar socialen kostnaderna om man behöver psykologhjälp?
    jag skulle behöva tala med någon om mina problem.
    För det blir bara värre å värre, men e orolig för att fråga.
    Det är pinsamt tycker jag.

• Finast
    Anonym (Kostmedveten.) skrev 2011-01-25 22:27:08 följande:
    Finast: Får du gå så länge och ofta som du vill? Är det en psykolog som du träffar?
    Får remiss för 10 ggr i taget från VC och det är lite olika hur länge de räcker. I perioder går jag varje vecka medans andra perioder räcker det med 1 gång i månaden.

Tror hon är KBT-psykolog, har inte kollat upp närmare. Hamnade där för att få hjälp med min nålfobi och sen när livet rasade samman ville jag fortsätta eftersom jag redan hade kontakt med henne.
  • Anonym (stammis)

70:- per gång, och jag får gå så ofta jag vill och behöver. Dessutom ingår det i högkostnadsskyddet.

• Anonym (Kostmedveten.)

Anonym: Du kan ofta få hjälp av en öppenpsykiatrisk klinik. Eller via din VC. Där jag bor får du max 4 besök hos en psykolog/kuratpr på VC och max 10 besök hos öppenpsykiatriska. Du kan få förlängt om synnerliga skäl föreligger.

• Anonym (Kostmedveten.)

När jag harvade runt i landstinget så kostade besök hos min steg 1 utbildade sjuksköterska 70 kr/gången. För psykolog kostade det mer, 150 kr gången och psykiatriker 300 kr gången. Det är väl därför jag tjatar om utbildning hos dem ni träffar, är ju omåttligt nyfiken av mig. Men mest är jag såklart intresserad av de privata alternativen. Verkar ligga runt 700-1000 kr/gången.

Svar på tråden Vad kostar din psykolog?