• fenomena83

Nackdelar med hund?????

Vill så gärna ha en hund, har velat ha det sen jag va typ 6 år och har alltid drömt om hund... kan massa saker om hundar (tror jag) å e van vid dom, har suttit hundvakt hur mycket som helst och en persiod umgicks jag på heltid med en massa hund-människor...

är sååå sugen på att skaffa hund, nu när vi får större lya och bebis börjar bli lite större och mänskligare...

men jag vet ju att det är sååå mycket jobb också, så jag vet inte hur jag vill ha det egentligen, om jag vill ha en hund eller inte... tycker ju att hundar är så underbara..
    har bara två katter nu men jag vill gärna ha ett husdjur som ger lite mer "respons".

är sugen på en ganska liten hund gärna en terrier...
    alltså ingen stor bjässe som behöver gå 3 mil om dagen och äter 15 kg kött i veckan. utan en liten goseboll

men som sagt var jag efterlyser nackdelar med hund egentligen... så att jag vet vad jag ger mig in i om jag bestämmer mig för att skaffa en så jag inte står där sen helt snopen typ "haaaallå jag orkar inte med det här..."

hund-ägare! kom igen! säg vad ni tycker.

• Svar på tråden Nackdelar med hund?????
  • Nyfiken gul

*behöver ständig passning, kan inte vara ensam hemma mer än någon timma...

*måste ALLTID ut o kissa o bajsa o skiter fullständigt i vad klockan är, vad du gör, om du är sjuk och vad det är för väder..... vare sig du har lust eller inte...

*dyra veterinärkostnader

*får vara beredd på minst 10 år som kompis

*mste planera för övernattningar, vem sköter hunden på semestern utomlands? Får man ta hunden med sig på vandrarhem o hotell? Vem tar hunden på finlandskryssningen?

*måste räkna med att alla inte tål hundar

*måste räkna med att alla inte gillar hunder eller är rädda för dom

*har man otur får man en skällig typ/ras

• Bonaparte

Den enda nackdel jag kan komma på är att man måste gå ut och gå med den även då man inte känner för det. Tyckte det var jättejobbigt i början, men sen går allt på rutin.
    Och en hund ger så otroligt mycket tillbaka, ingen kan få mig så glad som min hund

• Monstermamman

Tar du en terrier och får en riktig terrier så är det ingen goseboll.
    Eller jo, till viss del men den ska ju också få arbeta med det den är till för.

• fenomena83

men en cairnterrier är väl en goseboll? iaf de cairnterriers som jag har träffat...

nyfiken gul, tack det räckte typ, hmmm, det lät väldigt jobbigt.....

usch å fy, men dom är ju så underbara också *kluven*

• fenomena83

att gå ut och gå i ur och skur är väl ingen konst. bara bra för mig då jag behöver massa motion utan ursäkter. har jag en hund så bara MÅSTE jag. går inte att säga "nää jag kan inte promenera idag för jag har ingen bra regnjacka" (å såna dåliga ursäkter som man kommer med när man bara är lat).... så det tycker jag bara är positivt...!

tycker det jobbigaste verkar va just det här med semester osv, det går ju inte att åka nånstans??

• Cornflakes

Tillägg till Nyfiken Gul:

Måste lägga ner mycket tid på fostran (vilket många glömmer. Även små gosebollar måste fostras )

• Pennye

Nackdelar:
    Som sagt nån som kan ta hand om hunden när man åker bort( men det finns ju alltid hunddagis och pensionat)

Om det händer nåt, så kan det bli väldigt dyrt hos vetrinären.

Men man får såå mycket tillbaka, jag var oxå ganska osäker i början om det var en bra idé.Men nu skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan min vovsing.

Man tränar ju hunden att vara ensam i några timmar, och det är oftast bara som valpar de behöver gå ut typ JÄMT.

Lycka till med valen

• Erika

Jag tycker den enda nackdelen är att vetrinärkostnaderna är så höga

annars ser jag bara fördelar, du har en kompis, barn som växer upp med husdjur blir mer empatiska än andra (finns vetenskapliga tudier), man får vara utomhus en massa m.m m.m m.m m.m

tjohoo skaffa hund

p.s innan man skaffar en hund är det ju bar om man kollar upp att mna har många hundvakter i släkten och hos vänner d.s

• Ancha

Min nackdel är all städning efter hunden; ändå har jag ingen hund som fäller (storpudel) men på vintern drar hon in isklumpar, hösten drar hon in barr och på våren en jäkla massa sand och grus. Men ta fram damsugaren för att ha hund gör livet roligare

Svar på tråden Nackdelar med hund?????