• Anonym (Snusmumrik)

Håller inte sitt löfte att sluta snusa....

Hej!

För ca ett år sedan köpte vi en ny bil. Jag ville egentligen inte då det skulle innebära ytterligare en månadskostnad på drygt 700 kr. Då ger min man sitt löfte att han tänker sluta slusa om vi köper bilen, så känner vi inte av den här utgiften.

Sagt och gjort, dum som jag är gick jag med på det. Tror ni han har slutat snusa?

Alltid är det någon undanflykt, och jag känner mig bara tjatig och idiotisk när jag är på honom med att han faktiskt lovade, och jag blir irriterad när jag ser var och varannan dag på kontoutdraget från banken att han köpt snus.

Förstår att det är svårt att sluta, har själv aldrig varit beroende.

• Svar på tråden Håller inte sitt löfte att sluta snusa....
  • Anonym

det är jävligt svårt att sluta snusa. Det sägs vara svårare än att sluta röka. Han behöver nog professionell hjälp med det skulle jag tro. Abstinensen är svår att överbemästra själv om du inte heller HELT SJÄLV bestämt dig för att DU VILL sluta. Han lovade bara dig det, men det var nog ett tomt löfte som inte kom ifrån hjärtat, han måste känna att han själv verkligen är redo och VILL sluta med skiten. (jag snusar själv och jag tror inte det kommer bli lätt att sluta)

• Anonym (Snusmumrik)
    Anonym skrev 2011-01-26 09:03:56 följande:
    det är jävligt svårt att sluta snusa. Det sägs vara svårare än att sluta röka. Han behöver nog professionell hjälp med det skulle jag tro. Abstinensen är svår att överbemästra själv om du inte heller HELT SJÄLV bestämt dig för att DU VILL sluta. Han lovade bara dig det, men det var nog ett tomt löfte som inte kom ifrån hjärtat, han måste känna att han själv verkligen är redo och VILL sluta med skiten. (jag snusar själv och jag tror inte det kommer bli lätt att sluta)
    Hej!
    Ja, jag har förstått att det är svårare än att sluta röka.
    Har försökt stötta honom i att sluta, men han skyller alltid på en massa.
    Jag har insett att det var ett tomt löfte, då han bara så gärna ville ha bilen. Kanske jag borde sluta att vara så godtrogen, men jag tror som vanligt att alla ska hålla sina löften.
  • Mia386

Sitter med i samma sits, sambon har sagt att han ska sluta, visst, det har gott ganska bra sedan november tills nu... Han har tuggat tuggummi, 4 mg och har nu gått över till 2 mg, men ändå så köpte han 3 doser bara för några dagar sedan... Påstår att han mår bättre när han snusar... Kan väl förstå det på ett vis, har ju själv rökt, men slutade för över ett år sedan och kan fortfarande känna sug, men bara för det så köper jag inte cigg, för jag vet att vi inte har råd, samt vill jag inte att vårt barn ska växa upp med beroende föräldrar... 

Men som ovan skriver, det är bara snusaren/rökaren som kan tvinga sig att sluta, vi åskådade kan bara visa att vi ogillar det.. Jag pussar tex inte sambon om han har snus inne.  

• Gurkburk

Snus är otroligt beroendeframkallande. Mitt ex snusade varje vaken stund på dygnet och vi hade hur många diskussioner om det som helst. Inte ens när han opererat näsan efter en olycka och det gjorde fruktansvärt ont att snusa klarade han av att skippa det.

Här kanske ni kan få lite hjälp eller inspiration http://www.slutasnusa.se/.

• J o a n n a

Pröva att köpa boken "äntligen ickerökare" av allen carr. Många som läser den slutar helt med nikotin! Riktigt bra. Kosar ca 45 kr. ;)

• Anonym

Är problemet att han inte höll sitt löfte eller att ni har fått en ökad utgift? Ja menar om det är för pengarna så får han väl sälja bilen eller dra ned på andra kostnader.
    Tyvärr är det ju så svårt att sluta att du nog får acceptera att han kommer att fortsätta och bara bli positivt överaskad om det blir så att han faktiskt fixar att sluta.

• Birgitta2
    J o a n n a skrev 2011-01-26 09:25:52 följande:
    Pröva att köpa boken "äntligen ickerökare" av allen carr. Många som läser den slutar helt med nikotin! Riktigt bra. Kosar ca 45 kr. ;)
    Japp, det är möjligt. Om man verkligen vill sluta med nikotin. Men han trycker på dom rätta knapparna. Jag läser den just nu, trots att jag varit rökfri i 3 månader. Och den bekräftar bara att jag verkligen aldrig mer skall röka.

Dock - jag har läst den boken 3 ggr när jag rökte. Jag var storrökare. Och inte slutade jag röka bara för att jag läst boken. Tvärtom skulle jag vilja säga. Jag blev så nervös när jag läste den att jag rökte ännu mer.
  • Anonym (Snusmumrik)

Hej igen!
    Tack för alla era tips!

Min man har visat att han kunde sluta en gång för några år sedan. Då höll han upp i drygt ett halvår. Sen följde han med sin mamma ut och rökte några gånger då hon hälsade på, och sen var han fast igen....

• J o a n n a
    Birgitta2 skrev 2011-01-26 09:35:49 följande:
    Japp, det är möjligt. Om man verkligen vill sluta med nikotin. Men han trycker på dom rätta knapparna. Jag läser den just nu, trots att jag varit rökfri i 3 månader. Och den bekräftar bara att jag verkligen aldrig mer skall röka.

Dock - jag har läst den boken 3 ggr när jag rökte. Jag var storrökare. Och inte slutade jag röka bara för att jag läst boken. Tvärtom skulle jag vilja säga. Jag blev så nervös när jag läste den att jag rökte ännu mer.
    Jag har ju vart rökfri i tre år, men jag tycker den är bra att läsa ändå! Även om den inte "fungerar" på samma sätt! Men jag gillar den! >Helt annorlunda mot alla slutaröktekniker jag provat innan!

Men det är sant, man måste nog vilja för att den ska fungera!
  • Birgitta2
    Anonym (Snusmumrik) skrev 2011-01-26 10:02:01 följande:
    Hej igen!
    Tack för alla era tips!

Min man har visat att han kunde sluta en gång för några år sedan. Då höll han upp i drygt ett halvår. Sen följde han med sin mamma ut och rökte några gånger då hon hälsade på, och sen var han fast igen....
    Att "kunna" sluta är en sak. Att vilja är en helt annan. Det är en kamp att sluta röka. Och har man inte den rätta viljan så är det ursvårt. Kanske han inte orkar gå igenom det en gång till? Vissa är så rädda för abstinensspöket att de inte ens klarar försöka en vecka. Jag kommer aldrig våga ta ett bloss igen, för jag kan inte tänka mig att jag orkar gå igenom det här en gång till. Så om jag tänder den där första ciggen är jag dömd till livslång rökning, och det överlever jag inte.
  • Adut 27

Varför kan han inte betala sina snusdosor själv? Då blir det ju inte en delad kostnad. Snusar han lössnus?, det är iofs äckligt! Jag har inga som helst problem med att min sambo snusar, hade vart 1000 ggr värre om han rökte, nu känner ju bara han av snusen. Man behöver ju inte tungkyssas med snusen precis, men en puss hit eller dit är väl ingen fara.........?

Låt han få ha sin last, och som sagt, betala för den. SJÄLV.

Svar på tråden Håller inte sitt löfte att sluta snusa....