Hur sluta med välling på natten till 2-åring?
Hej!
Jag trodde aldrig att detta var möjligt innan och jag skäms för att berätta.
Vi har hamnat i en situation där vår 2-åring (just fyllda 2) äter välling minst 3 gånger per natt och vaknar många gånger däremellan. Det blir 4-5 blöjbyten per natt, för vällingen blir ju snabbt till kiss. Får han inte välling så blir han jättearg och skriker och ska upp och ut i huset. Han är jättefin och rar dagtid, men skriker fruktansvärt lätt och högt nattetid. Han ligger hos mig eller min man och sover i dubbelsängen på natten (varannan natt, för att alltid någon av oss ska få en hel natts sömn). Nattning utan TVÅ flaskor välling fungerar inte. Han äter dåligt på kvällen - siktar väl in sig på vällingen i stället.
Vi har en större flicka också och hon var tvärtom mot honom och sov hela nätter mycket tidigt, så vi är helt förbryllade. Vår pojke är i övrigt trygg och glad och får all närhet han behöver.
NU HAR VI BESTÄMT OSS. Vi orkar inte med det här längre, utan nu måste vi vägra ge honom välling på natten. Men både min man och jag bävar för hans skrik (han skriker VANSINNIGT högt) och protester. Min fråga är: hur slutar vi enklast med vällingen? Bör vi
1. bara sluta helt abrupt?
2. trappa ned gradvis med blaskig välling/vatten i flaskorna på natten?
3. vägra fram till kl 02 på natten och då ge 1 flaska och sedan ingen mer?
4. göra på något annat sätt?
Har någon erfarenhet av detta? Tack på förhand.
Pippi