• Pippi Strumpa

Hur sluta med välling på natten till 2-åring?

Hej!

Jag trodde aldrig att detta var möjligt innan och jag skäms för att berätta.

Vi har hamnat i en situation där vår 2-åring (just fyllda 2) äter välling minst 3 gånger per natt och vaknar många gånger däremellan. Det blir 4-5 blöjbyten per natt, för vällingen blir ju snabbt till kiss. Får han inte välling så blir han jättearg och skriker och ska upp och ut i huset. Han är jättefin och rar dagtid, men skriker fruktansvärt lätt och högt nattetid. Han ligger hos mig eller min man och sover i dubbelsängen på natten (varannan natt, för att alltid någon av oss ska få en hel natts sömn). Nattning utan TVÅ flaskor välling fungerar inte. Han äter dåligt på kvällen - siktar väl in sig på vällingen i stället.

Vi har en större flicka också och hon var tvärtom mot honom och sov hela nätter mycket tidigt, så vi är helt förbryllade. Vår pojke är i övrigt trygg och glad och får all närhet han behöver.

NU HAR VI BESTÄMT OSS. Vi orkar inte med det här längre, utan nu måste vi vägra ge honom välling på natten. Men både min man och jag bävar för hans skrik (han skriker VANSINNIGT högt) och protester. Min fråga är: hur slutar vi enklast med vällingen? Bör vi

1. bara sluta helt abrupt?
    2. trappa ned gradvis med blaskig välling/vatten i flaskorna på natten?
    3. vägra fram till kl 02 på natten och då ge 1 flaska och sedan ingen mer?
    4. göra på något annat sätt?

Har någon erfarenhet av detta? Tack på förhand.

Pippi

• Svar på tråden Hur sluta med välling på natten till 2-åring?
  • mithrandil

Jag tror det finns väldigt många olika sätt som fungerar för olika barn.
    När det gäller vår son så funkade bara att helt säga nej. Vi erbjöd vatten, men det ville han inte ha.
    Han var skogstokig i ungefär 3 nätter och sen hade han förstått de nya reglerna.

Att vägra fram till kl 2 tror jag är helt fel sätt, för då är risken att han tror att han kan tillslut skrika sig till vällingen eftersom han får den ibland. Han förstår ju inte klockan och att han enbart får en flaska efter kl 2.

Många andra vet jag har blandat ut vällingen så den blir tunnare och tunnare för att tillslut bara vara vatten, men det fungerade inte på vår son. Han kände direkt när den inte "var bra" och vägrade dricka och begärde ny flaska.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Pickeli

Förbered barnet väl och prata om att inte äta på natten och förklara att man inte gör så när man är så stor som han är. En 2 åring är ofta otroligt resonabel (även om inte han alltid är samarbetsvillig) så förstår dem mycket mer än man tror.

Prata resonera och kompromissa är det som funkar bäst hemma hos oss med vår 2 åring.

Jag skulle nog trappat ned i er situation och försöka ge honom gröt istället för välling inför natten, det mättar bättre! Och prata med barnet många gånger om dagen om att ni inte ska äta välling inatt utan vi ska sova och få honom att acceptera det innan ni lägger er!

Hoppas det löser sig!

Google it!
  • Smulan87

Sluta helt. Säg att sen är slut. Erbjud vatten! Låt han gapa! Han fattar snart att det inte är någon ide att fortsätta skrika.

• Kya

förbered honom först. prata med honom några dagar innan och säg att vi ska sluta med välling på natten snart. och så upprepar du det nästa dag. och nästa dag. sista dagen talar du om att det blir ingen välling på natten längre, att nattvällingen är slut.
    och sen är det bara att köra på. ja, han kommer skrika. han kommer vara arg. han kommer gråta. men det är bara att hålla ut, ge inte efter en enda gång. han kommer snabbt att fatta att det är slut välling nattetid.
    lycka till!

F och L, mina stjärnor :)
  • Pickeli

Vill bara förklara varför jag tycker ni ska trappa ner på natten och inte abrupt sluta. Anlednignen till det är att sonen faktiskt ÄR hungrig på natten, han äter ju enorma mängder och att bara ta bort all den maten som han är van vid den tiden på dygnet kommer vara extra jobbigt eftersom han inte bara kommer vara arg och ledsen utan han kommer vara hungrig också.

Sen att han inte BEHÖVER maten är en annan sak, men hungrig kommer han bli innan magen vant sig. Och alla vet väl hur roligt det är när man är hungrig och inte får mat?

Tänk dig själv att du helt plötsligt och abrupt inte fick ät din lunch, frukost eller middag den tiden du brukar (om du har fasta rutiner kring maten) och måste "svälta" till nästa mål som du tvingas äta på natten istället. Då skulle du också bli hugrig.

Av den anledningen tycker JAG att ni ska trappa ned så magen vänjer sig, eftersom det inte bara handlar om ett litet nattmål utan om en hel stor middag i princip. Sen om det är rätt eller fel är en annan femma, ville bara förtydliga varför jag skrev som jag gjorde.

Google it!
  • Makka Pakka

Håller med vickelipicky att trappa ner.. spä ut vällingen eller ge mindre mängd.. Han blir då hungrigare på dagen och äter mer på kvällen kanske. Försöka ge ordentligt mättande middag/kvällsmat..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • mithrandil

Visst kan det gå att trappa ner och det är ju också det mest humana som vissa av er skriver.
    Men hur gör man om barnet i fråga inte godtar nertrappningen?
    Vi testade som sagt att trappa ner på vår son men han blev ännu mer hysterisk än när han helt abrupt fick sluta äta på natten.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Pickeli
    mithrandil skrev 2011-01-26 10:58:31 följande:
    Visst kan det gå att trappa ner och det är ju också det mest humana som vissa av er skriver.
    Vi testade som sagt att trappa ner på vår son men han blev ännu mer hysterisk än när han helt abrupt fick sluta äta på natten.
    Alla barn är ju olika, man får ta den metod som funkar bäst i sin egen familj tycker jag. men jag tycker absolut man ska testa att ta den snälla lätta vägen innan man gör revolt
    Google it!
  • Kya
    mithrandil skrev 2011-01-26 10:58:31 följande:
    jo min son reagerade precis likadant, han blev skogstokig när han fick en mindre mängd än han var van vid. alltså var det bättre för vår del att inte ge alls.
    F och L, mina stjärnor :)
  • Lumo

Har åxå en vällingstokig tvååring. Men för vår handlar flaskan lika mycket om tröst som om mat. Detnär hans tröst när han vaknar. Men men, gissa att det bara är att ta fajten... Stackarn...

Svar på tråden Hur sluta med välling på natten till 2-åring?