• Anonym (försäkringar)

Lägger vi orimligt mkt pengar på försäkringar?

Hej, satt och såg över våra försäkringar igår och tycker det går väldigt mycket pengar på dessa. Vill kolla om ni tycker det är rimligt. Så här ser det ut;
    Husförsäkring 4700 kr/år (villa 126 kvm)
    Bil (hyffsat fin bil från 06 med över 200 hk om det har nån betydelse) 5000 kr/år
    Extrabil/skruttbil trafikförsäkring 2600 kr/år. ( Vi ska kolla upp hur mkt det gör om vi ställer ner miltalet på den lite för vi kör så sparsamt med den)
    Personförsäkringar 2 st på mig och maken totalt 4200 kr/år
    Barnförsäkringar på båda barnen totalt 4800 kr/år

Vi betalar 1773 kr i månaden på detta, är det rimligt?

Vi har alla försäkringar hos TryggHansa och har därmed en del rabatt, vet inte om det är på alla dock. Har hört att TryggHansa ska ha bäst barnförsäkring och stora bilen verkar ligga bra till om man jämför med andra bolag.

Personförsäkringar på oss vuxna, måste man ha det?=)

Vad tycker ni? Och har ni något annat försäkrningsbolag att rekommendera som är likvärdiga fast till bättre pris?

• Svar på tråden Lägger vi orimligt mkt pengar på försäkringar?
  • Raskask

Jag tycker det låter hyfsat normalt. Vi har ungefär samma försäkringar (och någon till eftersom vi har företag ihop). På samma bolag. Det är rätt kostsamt med försäkringar, men man får väl vara glad så länge man bara behöver betala på dom och inte får betalt från dom, på det stora hela.

• Anonym (fler men billigt)

Vi har också många försäkringar:

3 st vuxenförsäkringar (person)
    2 st livförsäkringar
    2 st barnförsäkringar
    2 st bil (en halv- och en trafik)
    1 st husförsäkring

Vi betalar 1700 kr i månaden för dessa hos IF. Vi har deras högsta rabatt - 20% - och börjar få ett hyfsat självriskkonto (får 200 kr per skadefritt år tror jag).

Jag är mer än nöjd med det som ingår och tycker att ffa villaförsäkringen är riktigt bra. Rekommenderas!

• Pickeli

Tycker det låter rimligt. Det är dyrt med försäkringar.

Och vad du har för bil samt i vilken ålder du själv är spelar ju in på priset.

Ang personförsäkringarna så verkar det inte vara några speciellt dyra försäkringar och JAG tycker absolut man behöver dem. vad händer om du drabbas av en olycka som gör att du blir invalid eller måste sluta jobba? Har du råd med det utan en försäkring?

Google it!
  • Miss Lau

Jag tycker också att det låter rimligt. Iaf de försäkringar ni har, kanske går det att få ner premierna lite om ni kollar andra bolag (då tänker jag främst på hus och bilförsäkrningarna, de andra tycker jag ni ska låta vara).

Vi har husförsäkring, helförsäkrad bil, barnförsäkringar, sjuk- och olycksfall för oss vuxna och så har maken en livförsäkring. Det är kostsamt men det finns ju inget vettigt alternativ.

• Anonym (försäkringar)

Tack för era snabba svar, känns ändå skönt att veta att vi inte betalar orimligt mycket iaf. Som sagt. försäkringar måste man ju ha....Stora bilen är en passat med turbomotor, försäkringen står på mannen, nyss fyllda 30 år.  Och den verkar det vara bra pris på när vi som hastigast kikade lite igår.

Fler men billigt; Hur är If:s barnförsäkringar, man vill ju ha det bästa till sina barn såklart?=) Ska abslut kolla upp det....Vi har med 20% rabatt på TryggHansa nu men vet inte om det gäller alla försäkringarna dock, får kolla det med mannen....

• Anonym (...)

själva har vi 25 000 om året i kostnad för försäkringar...

skittrist verkligen men vad gör man

• Pink Muffin

Vi betalar också strax under 2000 kr/ månad för 2 vuxenförsäkringar + livförsäkringar, 3 barnförsäkringar, en villförsäkring och 2 bilförsäkringar.

Var sak har sin tid.
  • Anonym (...)

Ni som har så låga försäkringar, vart bor ni?

Vi har bilförsäkring (helförsäkrad, volvo 850, boendes i stockholm)
    3 fackförsäkringar som inkluderar 2 liv
    2 olycksfall
    1 barnförsäkring
    hemförsäkring+ tillägg
    3 kattförsäkringar (full veterinär extra)
    hmmmmm det var dom tror jag

(samtliga är med lägsta självrisk och högsta ersättning)

• Anonym (försäkringar)

Det låter ju onekligen som vi ligger ganska normalt på kostnaden då tycker jag. Känns surt bara att lägga så mkt pengar på försäkringar. Det skulle ju bli en utlandsemester varje år av försäkringspengarna vi lägger, haha. Men det är klart att man ska ha dom, inget snack!

• Svennis

Vi har:

- villaförsäkring
    - hemförsäkring
    - 3 barnförsäkringar
    - olycksfall och livförsäkringar på oss vuxna
    - 2 bilar med helförsäkring med tillägg för bärgning och hyrbil
    - släpvagnsförsäkring
    - moppeförsäkring
    - hundförsäkring extra allt (mediciner + rehab + extra veterinärvård)
    - glasförsäkring på ena bilen (har nyss bytt ruta)
    - självriskförsäkring på samma bil (man slipper den helt om det händer något, kostar 199 kr/år)
    - inkomstförsäkring på mig och gubben

Har säkert glömt nån, blev fler när jag räknade antalet sist, men hursomhelst så är det många och mycket pengar varje år

Vi har dock utnyttjat rätt så mycket försäkringar genom åren, så än så länge har vi inte gått så mycket minus, om man nu vill kalla det så

• Anonym (Trygg-Hasse)

Jag blir mörkrädd när jag läser hur folk skickar massor av pengar till försäkringsbolag.

Självklart betalar ni för mycket i försäkring.

Några tips.

Bilförsäkring. Helförsäkring är bara värt om man har en ny eller nya bil. Att betala helförsäkring på en Volvo 850 som någon gjorde är pengar i sjön. Blir bilen totalkvaddad får man ingen likvärdig bil utan bara kaffepengar.

Hemförsäkring. En vanlig hemförsäkring är obligatorisk om man bor i lägenhet så den kommer man inte runt. Däremot ersätter den ofta reseförsäkringar så dessa kan man slippa. Även här gäller det att hålla den på en lägsta nivå. Försäkringsbolaget vill gärna att man försäkrar möbler för inköpspriset, men kolla på Blocket vad saker och ting är värda. Dra bort självrisken så får ni ett hum om vad försäkringsbolagen vill betala tillbaka.

Reseförsäkring. Ofta om man betalar en resa med kort ingår reseförsäkringen i köpet. Kolla upp.

Barnförsäkring. Kolla ordentligt vad ni betalar för. Trygg-Hansa (som många tror är så bra) har visserligen en väldigt hög ersättningsnivå på slutet av skalan. För typ invaliditet. Men i alla andra ärenden (sådana som är mest troliga) är ersättningen låg. Det syniska är att deras barnförsäkring ursprungligen kom från Holmia. Jag känner en kille på Trygg som berättade att alla där var upprörda över att Holmia lurade barnfamiljer. Sedan köpte Trygg Holmia och behöll försäkringen som den var.

Teknik. Köper man en tv eller kamera vill ofta försäljarna att man ska ta en tilläggsförsäkring. Skälet är att de tjänar mer pengar på dessa än på produkterna de säljer. Men eftersom man redan har en hemförsäkring och en konsumentlag som skyddar det första året så är det helt onödigt.

Facket. Om man ändå är med ska man betala mindre i försäkringar. Inte mer. Här finns det också massor av grejor täcks flera gånger.

Pensions-, kapital- och livförsäkringar ska vi inte tala om. Om ni undrat någon gång hur mycket pengar som den organiserade brottsligheten omsätter så kolla här. Det är inte bara nästan kriminellt – det är kriminellt. Det pågår flera brottsutredningar där folk har stämt sina försäkringsbolag för allehanda fiffel. Och det är bara toppen på isberget. Vill ni nödvändigt betala golfresor och snabba båtar så gör det åt er själva och inte till några fd. Skandia-direktörer.

Inse att ni konsumerar trygghet och inget annat. Köp en teddybjörn eller gosefilt istället och lägg resten av pengarna på något roligt.

• Anonym (inte dyrt)

Vi har en villa-hem försäkring (120kvm hus), lösöre en halv miljon
    privatolycksfallsförsäkring på mig och gubben
    helförsäkrad medelklassbil årsmodell 2008

För detta betalar vi varje månad till Länsförsäkringar 602kr

Livförsäkring, halva bostadslånet, gratis via banken

• Anonym

* Villahemförsäkring: 3300 kr (nybyggd villa, 134 kvm).

* Min olycksfallsförsäkring: 900 kr

* Barnförsäkring: 1300 kr

* Barnförsäkring: 1700 kr

* Min bilförsäkring: 2200 kr (vet inte vad min partner betalar för sin bilförsäkring men det är betydligt mer än vad jag betalar).

Alla försäkringar är hos Länsförsäkringar utom en av barnförsäkringarna som vi har hos If.

• Buspojkarna

vi betalar strax över 1000kr per månad för 2 barnförsäkringar, 2 sjuk och plycksfall vuxen och en liv vuxen samt bostadsrättsförsäkring med drulle. ska lägga till en till livförsäkring också

• Parniara

Hus
    Bil (ny)
    Båt (ny)
    Liv, olycka, inkomstbortfall x 2
    Katt x 2

Vi betalar 2200 i månaden, tycker det verkar rimligt. Men klart det är mycket pengar utslaget på 10 år. En kvarts miljon närmare bestämt. Ryyyser

• Anonym

Varför har så många flera försäkringar per person? Jag har en olycksfallsförsäkring med livförsäkring inbyggd. Och mina barn har bara en försäkring var. Olycksfallsförsäkringar får man oftast bara ut på en av försäkringarna i alla fall och livförsäkringar ska man ju bara ha så att de täcker att ex lösa ut barnen ur huset etc.

Sen kostar det mycket att ha bil och där får man ju välja själv hur mycket man vill betala (genom bilval och hur mycket man kör)

• Anonym

Ett tips är att du som kvinna står på bilen det brukar göra en del för män ihans ålder tillhör en sk.  riskgrupp
    för oss gjorde det ett par tusen

• Anonym (b)

De gånger jag har jämföt villaförsäkringa från olika bolag så har TryggHansa alltid hamnat bland de dyraste. Nu har jag Moderna försäkringar (billigast för mig när jag senast bytte försäkring), har dessutom haft två försäkringsärenden de senaste 1,5 åren och det har inte varit nått strul med dem.

Svar på tråden Lägger vi orimligt mkt pengar på försäkringar?