• Lojjo

Vår bebis är liten i magen, någon med erfarenhet? Döorolig.

Är i v 33 och har varit på tillväxt ultraljud. Bebisen är ca 20 procent för liten för att det ska vara normalt. Någon som varit med om detta o har erfarenhet? Ska hålla mig lugn men det är svårt.

• Svar på tråden Vår bebis är liten i magen, någon med erfarenhet? Döorolig.
  • berenjena

Min dotter var -23%, en månad innan förlossningen. Sen växte hon till sig och var 48cm och 2900g när hon föddes. Mådde jättebra hela tiden i magen. Ska du på fler kontroller? Fick du göra tillväxtultraljud för att magen inte växt som den ska? Är dina värden bra i övrigt(blodtryck osv)?

• Lojjo

Tack för svar! Bm sa att min mage växer som den ska men hon sa att det är svårt att mäta då bebisen ligger lite knasigt!? Mina värden är bra tom blodtrycket trots all oro. Flödet till navelsträng o fostervatten var bra, ska kolla flödet igen i morgon plus ctg. Nästa v tillväxtul igen. Det jag funderar på mest är varför bebisen är liten. Varför växer den inte???
    Jag blir så lättad och glad närjag hör att din dotter föddes och allt var ok. Kom hon i rätt tid? Kunde hon andas och amma och så? Inga komplikationer?

• Lojjo

Blir det ofta kejsarsnitt eller orkar en liten bebis med en förlossning?

• MTG

Jag tror inte du behöver vara jätteorolig om flödet och moderkakan fungerar som det ska. Nu håller de ju uppsikt så skulle det vara något så ser de ju det snabbt. tror det är upp till -20 till -25% som fortfarande räknas som "normalt".

Jag går på tul varannan vecka för att kolla att bebis växer som hon ska. De upptäckte att hon var liten när jag knappt kände av henne (v28), då låg hon på -25%. Nu, nästan tio veckor senare, ligger hon mellan -10 och -15%, så hon har växt på sig lite. I mitt fall vet de inte heller varför, allt verkar fungera som det ska. Första dottern föddes i vecka 40+6 och vägde då 2700 gram (hade iofs hf då vilket kan hämma tillväxten), så de funderar på om det bara är så att jag får små barn. Friska, men små. Jag oroar mig inte så mycket, tror det är viktigast att hon faktiskt växer även om det kanske inte är så mycket som hon borde.

• smörboll

Hej,
    Båda min söner var -10 % i magen och även när de kom ut! Den yngsta (och minsta) var 47 cm och vägde 2820 g som nyfödd. Mindre än genomsnittet och är det fortfarande men alla kan ju inte vara lika stora. De mådde båda bra och gör det fortfarande. Den äldsta som blir 4 år snart har nästan "vuxit ikapp" genomsnittet. Är det ditt första barn? Vissa barn är ju mindre, det är ju inte så konstigt egentligen men jag gjorde också tillväxt ul med båda, magen slutade växa (men bebisarna växte ändå, de låg bara väldigt långt ner och jag är lång). Min man var kortast i klassen tills han var ca 14 år så jag räknar med att de kommer fortsätta vara mindre än kompisarna men ser inga problem med det. Att de kollar med ul och så är ju för att utesluta att det ska bero på att bebisen inte fär tillräckligt med näring genom moderkakan men om din bebis får det behöver du nog inte oroa dig. Det kommer nog gå bra. Det är skönt att de kollar allt noga. Lycka till!

• Lojjo

Verkligen lugnande att höra. Trot eller ej men detta är tredje barnet... Känner mig orolig då de andra barnen var normalstora. Men å andra sidan så vet jag inte hur stora det var i jämförelse då inget tul gjordes.... Men återigen. funkar vaginal förlossning med litet barn? Skulle så gärna önska att det blev så! Men så klart gör man vad som krävs snitt om det blir bråttom.

Kan de mäta fel på tul?

• Empiiis

Har en liten bebis i magen också. -13,5% vid tul vecka 33+4   i vecka 31+4 var det -7%. Men vatten, hjärta flöde och allt vad det nu är såg jättebra ut och bebisen såg frisk ut. Min mage har i stort settslutat växa, ligger under nedersta kurvan på sf mått nu men började ovanför mitten.

Jag är inte orolig då allt såg jättebra ut. Jag var fullgången +2 och vägde endast 2200 och fullt frisk. Min lillasyster fullgången+2 3000g och fullt frisk. Min mamma var väldigt liten också och fullt frisk. SÅ jag tror det är därför bebisen är liten.

har ni små bebisar i släkten?

Dem håller ju koll på dig så om det uppstår problem märker dem det.

• jj81

Min ena tvilling var liten hela graviditeten. Hon låg på minus medans killen låg på plus. De sa att ibland kan det bara vara så & behöver inte vara något fel. Tydligen kan det också bero på vart navelsträngen sitter. 

Min tjej vägde 2810 när de föddes i v.37+0 och mådde jättebra. och i mitt fall så var det troligtvis navelsträngen som satt lite fel och det var därför hon fick mindre näring. 

Svar på tråden Vår bebis är liten i magen, någon med erfarenhet? Döorolig.