• ingensignatur

ADHD eller liknande - Eye Q?!

Hejsan :)

Min son ligger precis i start till utredning, vi har även nyss börjat med eye Q o jag har vissa funderingar.. Hur har era barn reagerat på denna "medicin" i början? Har det funkat i längden?

• Svar på tråden ADHD eller liknande - Eye Q?!
  • Little Ms Chatterbox

Min son har ADHD och Atypisk Autism. Han fick diagnoserna förra sommaren men han har varit "speciell" hela livet, han blir 9 år nu till våren. När han var ca 5½ år började vi ge Mor-EPA mini. Både Eye Q och Mor-EPA mini innehåller Omega-3 och Omega-6, men i olika kombination mellan de olika fettsyrorna. Då får man olika effekt av det.
    Min personliga erfarenhet av de olika produkterna är att Eye Q ger något bättre koncentration medan tex Mor-EPA mini lugnare humör. Jag kan inte säga att det skiljde något på sömnen på de olika produkterna men det kan ju hända att jag inte tänkt på att notera om just det när vi har testat de olika produkterna. Min son har haft sömnproblem, främst med insomningen.
    När vi började med Omega till sonen var vårt liv kaotiskt, sonen var innesluten och väldigt aggressiv. Vi märkte effekt redan samma dag vi började ge. På kvällen somnade han på 15 minuter, annars tog det mellan 1½-2 timmar varje kväll.
    Om vi inte hade börjat med Omega vet jag inte vad som hade hänt oss som familj, tror inte sonen hade klarat av att bo kvar hemma. Nu för tiden äter vi det allihopa, jag och sambon får mycket bättre ork och tålamod. Jag har nästan ingen PMS alls längre. (Var ett hemskt monster som ingen, inte ens jag själv gillade)
    Just nu äter min son en PlusEPA på morgonen. Tillsammans med Ritalin och Strattera. På kvällen får han 2 Mor-EPA mini och Atarax. PlusEPA innehåller 500 mg Omega-3 fettsyran EPA. Forskning visar att just EPA har väldigt god effekt på humöret.

Ev biverkningar av Omega är något lösare avföring och något blodförtunnande effekt. Många med tex ADHD behöver ligga på lite högre dos Eye Q även efter de 12 veckorna har gått.

Finns en tråd här på FL om Omega, klicka på länken i min sidfot om du är intresserad av att läsa.

• ingensignatur

jag är jätteintresserad! Har fått en hint om varför jag ska ge den nu bara av att läsa ditt inlägg, TACK!

• ingensignatur

min son utreds för ADHD o är väldigt! impulsiv, ofta aggresiv, sönderstressad så han inte hinner med o lyssna osv - han äter en tesked Eye Q om dagen. Vad jag hunnit skummläst är detta alldeles för lite?! Jag behöver få honom att trappa ner humöret och minska impulser - samt få honom att varva ner så att han kan lyssna på mig när jag pratar med honom.. Snabbtips på mängd/ annan sort? :)

• Little Ms Chatterbox

Just det aggressiva borde bli lugnare av PlusEPA eller E-EPA, samma mängd men olika tillverkare.
    Tror nog det impulsiva skulle bli lite bättre också och då kanske en del av uppmärksamheten går att hålla kvar.

Det är en ekonomisk frågan också men om jag var du skulle jag testa 1 Plus-EPA/E-EPA till morgonen och kanske Eye Q/Mor-EPA mini till eftermiddagen, kvällen.
    Om du inte testar med Plus-EPA/E-EPA så öka iaf upp Eye Q dosen till 3 tsk om dagen (6 kapslar). Gör inget om man delar upp det eller tar allt på en gång, går bra att blanda i mat.
    Kan din son ta kapslar så är de billigare/dagsdos. Tuggisar är något dyrare än neutrala kapslar, flytande är dyrast. Vitaminvaruhuset.se är ganska billiga annars kan du be din lokala hälsokost att ta hem.
    FL-medlemmen Trollet Ludenben brukar ge sitt barn E-EPA, hör med henne var det är lättast att få tag på.

Är det något mer du undrar över så fråga gärna, jag svarar om jag kan.

Svar på tråden ADHD eller liknande - Eye Q?!