cindarellan: Min minsting är ungefär som din är nu då. Hon är en annan typ än storasyster och hon sover då inga hela nätter som storasyster gjorde i samma ålder. Jag måste nog också snart sätta ner foten för jag orkar inte mycket mer. Precis som du så tror jag att det här med att vakna på nätterna hänger ihop med amningen - så länge vi använder den trösten så kommer hon kanske inte heller att sova hela nätter. Jag hoppas på att vi kan planera in att ta den fajten snart för det blir nog svårare ju äldre dom blir. Nu efter separationsfasen är nog ett bra tillfälle.
Min stora blir snart 2.5 år och minstingen blir 1 år i april. Det märks att dom gillar varandra men nu börjar lillasyster att ta mer plats i kombination med att storasyster börjar få lite... skall vi kalla det tvåårsfasoner?
På sättovis är jag glad att det kommer nu när lillasyster inte är så ömtålig längre för det är ju ändå en fas som alla barn går igenom. Men visst är det så, lillasyster åker på en del. Storasyster har ju fortfarande inte förmågan att tala för sin sak, att säga åt lillasyster att hon inte får bita i boken hon sitter och läser eller rasa legotornet som storasyster ägnat de senaste 15 minutrarna åt att bygga upp. Och lillasyster har ju självklart begränsad förmåga att förstå att storasyster gärna ägnar sig åt egenlek ibland. Impulskontroll förväntas de väl få först om några år så det blir ju en hel del passning. Men roligt har dom tillsammans. När dom badar tillsammans i baljan och skvätter och fnittrar så får jag en föraning om hur det kommer bli i framtiden.