Fler med ROSACEA? Behandla under graviditet eller vänta till efter, hur har ni gjort?
Har under flera år blivit behandlad i omgångar med antibiotika mot detta elände. Innan jag blev gravid i juni -10 var jag mitt i en kur med "oracea". Den kan man ju inte använda under graviditeten, såklart, så jag slutade genast. Var symtomfri ett tag men nu i vinter har det blossat upp igen, på hakan, runt munnen och nu också bredvid näsan. Det är så hemskt och det bränner och jag känner mej så ful! Min hudläkare har sagt åt mej att använda finaceasalva vilket jag gör men det hjälper inte. Kombinerar den med en annan salva, med tjära i som ska verka lugnande men det blossar ändå. Senast jag ringde i panik sa hon att det finns starkare preparat att använda även vid graviditet, men det känns olustigt med bebis i magen...
Min fråga är egentligen om ni/någon som lidit av detta under graviditeten har upplevt någon förändring efter att barnet har fötts? Det är ju hormoner som spökar också...
Om det blivit bättre? Inte förändrats? Eller blivit värre?
Jag har bf 29/3 och funderar på om jag ska stå ut med mitt hemska ansikte till dess och se om det blir bättre/förändras eller om det är lika bra att börja behandling nu (om läkaren lovar och svär att det är ofarligt för den lilla). Man får väl en hormonchock av att föda och börja amma etc. och jag undrar vad den kan ha för påverkan på rosacean...?
Någon som har erfarenhet av rosacea under graviditeten?
Berätta gärna hur ni hanterade det!
Tusen tack!