• honeybunny78

Finns det begränsningar för hormonstimulering?

Hej!
    Håller på med hormonstimulerin för att få ägglossning med Gonal F och undrar om ni som gjort samma har fått höra något om att försöken skulle vara begränsade eller hur har det varit för er?

• Svar på tråden Finns det begränsningar för hormonstimulering?
  • Hjärtefröjd

Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle de vara det? Tar du Gonal F istället för t.ex Pergotime?

• Pimpinellan

Du menar hur många gånger man får testa sprutor? Det borde rimligen vara lika som med pergo,alltså max sex kurer med två månaders mellanrum. Har man inte fått äl eller inte blitt gravid ändå trots äl går man i regel över till IVF.

• honeybunny78

Ja, Pergotime funkade inte på mig. Ssk som ringde mig innan angående nytt försök lät lite förvirrad och först pratade hon om äggplock, som vi inte ska göra. Sen sa hon: ni har ju bara ett försök kvar? När jag frågade om det var begränsat för oss som bara får äl-hjälp och sen har sex hemma, blev hon osäker och skulle kolla upp det. Har aldrig hört något om detta innan, utan mest att vi själva får avgöra hur länge vi vill prova med den här metoden.

• honeybunny78
    Pimpinellan skrev 2011-01-26 16:07:00 följande:
    Du menar hur många gånger man får testa sprutor? Det borde rimligen vara lika som med pergo,alltså max sex kurer med två månaders mellanrum. Har man inte fått äl eller inte blitt gravid ändå trots äl går man i regel över till IVF.
    Gonal F tar jag varje månad och inget mellanrum. Och ÄL har jag fått varje gång så det är en metod som fungerar men det har inte lett till en lyckad grav ännu (fått utomkveds).
  • Hjärtefröjd

Men Gonal F är ju en medicin som vilken som helt, så jag tror inte det finns någon egentlig begränsning för hur många gånger det får skrivas ut.

Däremot är det ju som Pimpinellan skriver, att man oftast "ger upp" efter ett antal gånger och istället går vidare med IVF.

• honeybunny78
    Hjärtefröjd skrev 2011-01-26 16:14:22 följande:
    Men Gonal F är ju en medicin som vilken som helt, så jag tror inte det finns någon egentlig begränsning för hur många gånger det får skrivas ut.

Däremot är det ju som Pimpinellan skriver, att man oftast "ger upp" efter ett antal gånger och istället går vidare med IVF.
    Ja vi har blivit erbjudna ivf men fått välja själv vilken behandling vi vill göra eftersom hormonbehandling verkar funka också. Jag vill helst inte göra ivf ännu utan att ge det här en ordentlig chans. Jag menar att chansen att bli gravid med gonal f är ju inte större än om man får lyckad äl av sig själv. Så det är ju inte så konstigt att vi inte har lyckats efter fyra försök (tre lyckade).
  • Hjärtefröjd
    honeybunny78 skrev 2011-01-26 16:18:17 följande:
    Ja vi har blivit erbjudna ivf men fått välja själv vilken behandling vi vill göra eftersom hormonbehandling verkar funka också. Jag vill helst inte göra ivf ännu utan att ge det här en ordentlig chans. Jag menar att chansen att bli gravid med gonal f är ju inte större än om man får lyckad äl av sig själv. Så det är ju inte så konstigt att vi inte har lyckats efter fyra försök (tre lyckade).
    Det håller jag med om, då är ju inte tre gånger så mycket.

Men det kan ju vara värt att kolla upp det där med begränsningar, er läkare borde ju veta.
  • Pimpinellan

Det är inte bra för kroppen med hur många hormonstimuleringar som helst. Och är orsaken PCO kan tre försök motsvara 12 för en annan eftersom äggkvaliteten oftast är mycket bättre så det kan finnas andra skäl till varför det inte går också. Då "slösar" man bara tid på sprutor istället för att göra IVF som har betydligt högre chans. Och för vissa 100% större chans.

• honeybunny78
    Pimpinellan skrev 2011-01-26 16:28:38 följande:
    Det är inte bra för kroppen med hur många hormonstimuleringar som helst. Och är orsaken PCO kan tre försök motsvara 12 för en annan eftersom äggkvaliteten oftast är mycket bättre så det kan finnas andra skäl till varför det inte går också. Då "slösar" man bara tid på sprutor istället för att göra IVF som har betydligt högre chans. Och för vissa 100% större chans.
    Jo, visserligen. Jag är med på det, men jag vill gärna ge det en ordentligt chans innan. Jag blev nämligen sponant gravid efter första försöket så jag har ju möjligheter att bli gravid. Hade ju iaf tänkt försöka med det här till sommaren. Hoppas jag får bättre besked imorgon.
Svar på tråden Finns det begränsningar för hormonstimulering?