• LillSkruttet

Kostar att få läkarintyg?

Har en dotter på snart 4 år och är föräldraledig med min son som snart är 5 månader. Dotter går på dagis 3 h om dagen ((8.30-11.30). 
    Sonen har blivit allt gnälligare och skrikigare, han har fått jättefula eksem över hela kroppen och nässelutslag när vi provat en del smakportioner. Vi har varit på div läkarbesök och väntar på att bli kallade till allergimottagningen pga misstanke om multipla allergier. Han har fått börja med mjölkfri ersättning och det har inte varit det lättaste....
    På det hela taget är det lite rörigt här hemma nu och dottern hamnar i kläm då jag blir sittandes mycket med sonen som har det jobbigt just nu, samt då jag är trött och irriterad pga alla vaknätter och allt gnäll. Hon har dessutom börjat slåss och skrika åt oss här hemma vilket inte gör saken bättre.

Vid läkarbesök i måndags på vc lovade läkaren att skriva ett intyg gällande dottern, att han rekommenderade utökad tid i förskolan för henne tills det har blivit lite lugnare här hemma.
    Idag ringde BVC-sköterskan och meddelande att intyget fanns att hämta, MEN att läkaren ville ha 250 kronor för det när jag hämtar ut det!!
    Är det verkligen rimligt att kräva 250 kronor för ett intyg när det är en rekommendation från honom och då jag dessutom suttit hos honom på ett läkarbesök och vi har samtalat om intyget och han inte då nämnt något om det??
    BVC-sköterskan beklagade kostnaden. Hon hade försökt tala med läkaren om att åtminstone sänka kostnaden, men han hade stått på sig.
    Antar att det bara är att ta fram plånboken, men jag undrar om det bara är jag som tycker att det är konstigt att läkaren kräver pengar för ett sådant intyg?? 

• Svar på tråden Kostar att få läkarintyg?
  • Blå Flygare

Det låter mycket märkligt! Jag har fått intyg från barnmedicin och allergimottagning på specialkost och det har inte kostat något. Har inte heller hört om något annat intyg till vuxna (om nu läk skrivit intyg för dig) som skulle kosta mer än det läkarbesök man är på när behovet kommer upp. Är intygen skrivet för dig eller för barnet?

• LyckligaGatan

Läkarintyg kostar 250 kr kvarten (dvs den tid det tar för läkarn att skriva det), iaf här i Sthlm. Sen kan jag tycka att det är väldigt konstigt att han tar betalt för det när det är på hans egna inrådan. Skulle försöka få tag på läkarn och ifrågasätta. Kolla upp på landstinget om de har nga riktlinjer vad gällande kostnaden för det..

• LillSkruttet
    Blå Flygare skrev 2011-01-26 15:57:35 följande:
    Det låter mycket märkligt! Jag har fått intyg från barnmedicin och allergimottagning på specialkost och det har inte kostat något. Har inte heller hört om något annat intyg till vuxna (om nu läk skrivit intyg för dig) som skulle kosta mer än det läkarbesök man är på när behovet kommer upp. Är intygen skrivet för dig eller för barnet?
    Det var det jag också funderade på...HUR han utformat intyget. För min skull klarar jag väl att vara trött ett tag och ha det jobbigt, men det är ju för DOTTERNS skull som tiden på dagis behöver utökas. Hon behöver få vara hemifrån allt gnäll och skrik, samt få lite mer stimulans än det jag kan ge henne just nu.
    Läkarbesöket kostade inget då det var ett läkarbesök för sonen, och barn går ju kostnadsfritt. 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • MammaHela

Det låter jättekonstigt, i mitt landsting så betalar man inget för barn när det gäller sjukvård.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • LillSkruttet
    LyckligaGatan skrev 2011-01-26 16:00:08 följande:
    Läkarintyg kostar 250 kr kvarten (dvs den tid det tar för läkarn att skriva det), iaf här i Sthlm. Sen kan jag tycka att det är väldigt konstigt att han tar betalt för det när det är på hans egna inrådan. Skulle försöka få tag på läkarn och ifrågasätta. Kolla upp på landstinget om de har nga riktlinjer vad gällande kostnaden för det..
    BVCsköterskan hade ju redan pratat med honom då hon också reagerade på det hela. Men utan gehör...
  • LyckligaGatan
    LillSkruttet skrev 2011-01-26 16:06:34 följande:
    BVCsköterskan hade ju redan pratat med honom då hon också reagerade på det hela. Men utan gehör...
    Jo jag vet, men han kanske kan förklara för dig varför. Men jag tycker verkligen att det är jättekonstigt. Är BVC på samma ställe som VC?
  • LillSkruttet
    LyckligaGatan skrev 2011-01-26 16:40:47 följande:
    Jo jag vet, men han kanske kan förklara för dig varför. Men jag tycker verkligen att det är jättekonstigt. Är BVC på samma ställe som VC?
    Ja det hänger ihop, dock 2 olika hus intill varandra.
  • LyckligaGatan
    LillSkruttet skrev 2011-01-26 16:41:54 följande:
    Ja det hänger ihop, dock 2 olika hus intill varandra.
    Ska du hämta intyget i VC-receptionen eller hos BVC? Haha, skumma frågor jag vet. Min tanke är bara att om din BVCsköterska tycker att det är orimligt så kan hon strunta i att ta ut avgiften. Det finns liksom ingen koll på att det kommer in de pengarna.. Lite fult att göra så, men avgiften är ju i allas ögon, förutom läkarns, helt obefogad. Och jag är inte helt säker på att det är OK. Bor du i Sthlm?
  • LillSkruttet
    LyckligaGatan skrev 2011-01-26 16:50:58 följande:
    Ska du hämta intyget i VC-receptionen eller hos BVC? Haha, skumma frågor jag vet. Min tanke är bara att om din BVCsköterska tycker att det är orimligt så kan hon strunta i att ta ut avgiften. Det finns liksom ingen koll på att det kommer in de pengarna.. Lite fult att göra så, men avgiften är ju i allas ögon, förutom läkarns, helt obefogad. Och jag är inte helt säker på att det är OK. Bor du i Sthlm?
    Bor i Västerås. Och nej tyvärr....jag hämtar intyget i receptionen på vårdcentralen. Men jag tänkte faktiskt säga något om det hela ifall sköterskan säger att hon ska ha 250 kronor. Typ, det är konstigt att läkaren tar betalt för intyg när det är ett intyg för ett barn". Sen är ju frågan hur han skrivit intyget och hur han riktat det. Det är möjligt att han har skrivit det som att JAG behöver avlastning från dottern och det är ju inte riktigt hela sanningen. Visst vore det skönt att med gott samvete kunna ägna tid åt sonen nu, men i huvudsak är det ju för att DOTTERN ska få avlastning från OSS.
  • LyckligaGatan
    LillSkruttet skrev 2011-01-26 18:17:38 följande:
    Bor i Västerås. Och nej tyvärr....jag hämtar intyget i receptionen på vårdcentralen. Men jag tänkte faktiskt säga något om det hela ifall sköterskan säger att hon ska ha 250 kronor. Typ, det är konstigt att läkaren tar betalt för intyg när det är ett intyg för ett barn". Sen är ju frågan hur han skrivit intyget och hur han riktat det. Det är möjligt att han har skrivit det som att JAG behöver avlastning från dottern och det är ju inte riktigt hela sanningen. Visst vore det skönt att med gott samvete kunna ägna tid åt sonen nu, men i huvudsak är det ju för att DOTTERN ska få avlastning från OSS.
    Jag tycker absolut du ska påtala och ifrågasätta det!! Även påtala att HAN tog upp det, det var inget du efterfrågade! Här i Sthlm är det skillnad på det. Sen kan han ha formulerat intyget så som han tror / vet funkar bäst för att få igenom det han skrev det för..

Lycka till, och hör gärna av dig om hur det går!
  • LillSkruttet
    LyckligaGatan skrev 2011-01-26 18:22:20 följande:
    Jag tycker absolut du ska påtala och ifrågasätta det!! Även påtala att HAN tog upp det, det var inget du efterfrågade! Här i Sthlm är det skillnad på det. Sen kan han ha formulerat intyget så som han tror / vet funkar bäst för att få igenom det han skrev det för..

Lycka till, och hör gärna av dig om hur det går!
    Det var från början BVCsköterskan som föreslog det hela. Jag och läkaren pratade om det och han sade att han skulle skriva ett intyg att han rekommenderade....
    Får se hur det går.  
  • Cocco

Det är samma här ett intyg kostar 200kr men ett journalutdrag där det finns samma information är gratis.
    jag tror inte att det är läkaren själv som sätter kostnaden utan landstinget eller så.

• LillSkruttet

BVC sköterskan ringde idag igen. Hon hade luskat lite kring den där avgiften och tydligen är det just så att det är Landstinget som har satt kostnaden för intyg. Så det var inte läkarens eget påhitt eller så, utan tydligen gäller denna kostnad för intyg oavsett art samt för lite andra saker utanför läkarbesök.
    Hon läste f ö upp intyget han skrivit och han hade utformat det precis så som jag hade hoppats, för dotterns skull och inte med fokus på mig. Får se om kommunen godkänner det och bevilja mer tid ett tag nu, 

• LyckligaGatan
    LillSkruttet skrev 2011-01-27 23:09:28 följande:
    BVC sköterskan ringde idag igen. Hon hade luskat lite kring den där avgiften och tydligen är det just så att det är Landstinget som har satt kostnaden för intyg. Så det var inte läkarens eget påhitt eller så, utan tydligen gäller denna kostnad för intyg oavsett art samt för lite andra saker utanför läkarbesök.
    Hon läste f ö upp intyget han skrivit och han hade utformat det precis så som jag hade hoppats, för dotterns skull och inte med fokus på mig. Får se om kommunen godkänner det och bevilja mer tid ett tag nu, 
    I see! Tycker fortf att det är skumt, men så är det ju. Olika landsting har olika regler. Men va skönt att intyget kändes bra, ska hålla tummarna för er!
Svar på tråden Kostar att få läkarintyg?