• Jossan81

Mollipect till 1-åring??

Hej!

Min dotter, som precis har fyllt 1 år, har fått ett jättejobbigt virus som inte vill ge med sig. Nu har hon haft hög feber i en vecka och snörvlar och hostar massor pga slem. Det är svårt att mata henne för när hon sväljer så börjar hon lätt hosta vilket gör att hon till och med kräks upp maten ibland. Vi var hon läkaren idag och fick recept på slemlösande medicin, Mollipect. Är det någon som har erfarenhet av den medicinen? Hjälper den? Har läst på några forum att vissa tycker att den inte hjälper, men finns det någon som tycker att den funkar??

Orolig mamma Gråter

• Svar på tråden Mollipect till 1-åring??
  • Frontline

Vi fick det till grabben och jag kan säga att ett glas vatten funkade likabra.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Puma87

Jag fick det till min dotter när hon var 1år och den verkar inte på minuten ett tips är att ge den ca 1 timme innan sänggång. Tänk på att den smakar verkligen PECK

Kitty 081003
  • HonSomVet

Det är väl som med det mesta annat. Olika mediciner har olika bra effekt.

Dock innehåller Mollipect efedrin, vilket fungerar luftrörsvidgande. Jag personligen skulle aldrig ge det till mitt barn. Men det finns ju förmodligen dagenligen ganska många barn i Sverige som behandlas med just Mollipect så det funkar väl för de flesta.

• Jossan81

Har ni något annat bra tips på hur man ska dämpa hostan? Hon dricker väldigt dåligt så det gör det hela ännu mer komplicerat. Annars hade det säkert varit bra med lite varm saft eller nått sånt, men icke.. det vägrar hon ta..

• Jossan81
    Puma87 skrev 2011-01-26 16:35:07 följande:
    Jag fick det till min dotter när hon var 1år och den verkar inte på minuten ett tips är att ge den ca 1 timme innan sänggång. Tänk på att den smakar verkligen PECK
    Puma87 funkade medicinen på din dotter? Hostade hon mindre?
  • tessan27

Mollipect är ju slemlösande och luftrörsvidgande, det ska ju inte dämpa hostan. Det är inte bra att dämpa slemhosta hos små barn eftersom dem måste hosta upp slemmet så det inte går ner och fastnar i luftvägarna.

Har fått mollipect till båda mina barn men om det hjälper så mycket vet jag inte. Min minsta fick det redan när han var ca 7 månader och var förkyld med hosta. Nu har han dock fått astmamediciner istället och dem hjälper honom bättre. Dottern som idag är 5 år har också fått mollipect vid flertalet gånger, men även hon har astma så då hjälper ju dessa medciner bättre.

• Puma87
    Jossan81 skrev 2011-01-26 16:40:37 följande:
    Puma87 funkade medicinen på din dotter? Hostade hon mindre?
    Japp den fungerade, visst hostan försvan inte men den blet betydligt mkt bättre. Annars finns bisolvon på apoteket som är från 1år och smaksatt som är slemlösande. Den är hur bra som helst.
    Kitty 081003
  • Jossan81
    tessan27 skrev 2011-01-26 16:50:05 följande:
    Mollipect är ju slemlösande och luftrörsvidgande, det ska ju inte dämpa hostan. Det är inte bra att dämpa slemhosta hos små barn eftersom dem måste hosta upp slemmet så det inte går ner och fastnar i luftvägarna.

Har fått mollipect till båda mina barn men om det hjälper så mycket vet jag inte. Min minsta fick det redan när han var ca 7 månader och var förkyld med hosta. Nu har han dock fått astmamediciner istället och dem hjälper honom bättre. Dottern som idag är 5 år har också fått mollipect vid flertalet gånger, men även hon har astma så då hjälper ju dessa medciner bättre.
    Jo precis, så sa läkaren oxå. Att den inte tar bort hostan utan fungerar slemlösande. Förhoppningsvis gör det så att slemmet inte fastnar lika lätt i halsen utan att hon sväljer det istället. Och det i sin tur kanske bidrar till att hon inte hostar lika mycket för att det inte är lika mkt slem som stör i halsen?

Men dina barn fick inga jobbiga bieffekter av Mollipect, eller?
  • Jossan81
    Puma87 skrev 2011-01-26 17:04:50 följande:
    Japp den fungerade, visst hostan försvan inte men den blet betydligt mkt bättre. Annars finns bisolvon på apoteket som är från 1år och smaksatt som är slemlösande. Den är hur bra som helst.
    Skönt att höra att det blev bättre :) Fick hon några biverkningar av medicinen?
  • Puma87
    Jossan81 skrev 2011-01-26 17:08:22 följande:
    Skönt att höra att det blev bättre :) Fick hon några biverkningar av medicinen?
    Nej inga biverkningar alls.
    Kitty 081003
  • Jossan81
    Puma87 skrev 2011-01-26 17:19:41 följande:
    Nej inga biverkningar alls.
    Å så bra!  Håller tummarna för att medicinen ska funka på Alice också och att hon inte heller får några biverkningar :)
  • HonSomVet
    Jossan81 skrev 2011-01-26 17:35:04 följande:
    Å så bra!  Håller tummarna för att medicinen ska funka på Alice också och att hon inte heller får några biverkningar :)
    Dock är det ju ändå värt att veta att efedrin påminner om amfetamin och kan ha samma effekter. Efedrin är förbjudet i Sverige, förutom i läkemedel, just därför. För något år sedan var en mamma och hennes barn med i Aftonbladet angående just detta. Barnet hade fått svåra hallucinationer av Mollipect. Förmodligen ganska ovanlit, men värt att ha i bakhuvudet ändå. Fast det står förmodligen i bipacksedeln.
  • tessan27
    Jossan81 skrev 2011-01-26 17:07:18 följande:
    Jo precis, så sa läkaren oxå. Att den inte tar bort hostan utan fungerar slemlösande. Förhoppningsvis gör det så att slemmet inte fastnar lika lätt i halsen utan att hon sväljer det istället. Och det i sin tur kanske bidrar till att hon inte hostar lika mycket för att det inte är lika mkt slem som stör i halsen?

Men dina barn fick inga jobbiga bieffekter av Mollipect, eller?
    Nej, mina barn har inte fått några biefekter alls.
  • frk Carlsson

Vårt mellanbarn fick typ "nässelutslag" av Mollipect så hon fick Bricanyl istället från det hon var ca 1 år,och vi har kört med det sen dess för att lösa slem och mot rossel, vi kör även med det till vår minsta som är 7 mån.

Enl våra läkare på VC här så funkar både Bricanyl och Ventoline bättre på de yngre barnen än vad Mollipect gör. Så om din dotter får biverkningar el att du upplever att Moillipect inte funkar så fråga om de kan skriva ut Bricanyl el Ventoline istället

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
Svar på tråden Mollipect till 1-åring??