• lyrae

    Hur bakar man lätt och luftigt bröd?

    Jag och min sambo har börjat baka bröd tillsammans och testat en del recept. Alla blir goda och bra. Men det är en sak som vi aldrig lyckats med, trots att vi testat flera recept. Vi vill baka vitt luftigt och lätt bröd, men det blir aldrig riktigt så luftigt som vi vill ha det. Vi är ute efter bröd som är lika lätt som en bergis, men når bara nästan dit, inte hela vägen. Vad är hemligheten?

    Vi tar testat med mjöl med mer gluten i (vetemjöl special).
    Vi har testat med både färsk jäst och jäst på påse.
    Vi knådar alltid degen länge.
    Vi låter alltid degen jäsa två gånger (på varm plats)

    Finns det andra saker som spelar in i hur luftigt brödet blir?

  • Svar på tråden Hur bakar man lätt och luftigt bröd?
  • Nyfiken gul

    då krävs det en bra ugn och allra helst en varmluftsugn för att få det där lätta och luftiga resultatet.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Raskask

    Så lite mjöl som möjligt är mitt tips, och varmluftsugn.

  • Rymdblomma

    Med erfarenhet då jag är utbildad konditor och bagare så säger ja att du skall helst om du har tillgång knåda degen minst 15-20 minuter i bakmaskin.
    Använd alltid vetemjöl special och kontrollera att det bildats gluten trådar genom att ta en degbit och gör den så tunn de bara går och sen när degbiten "spricker" så ser du trådarna som bildats.. Ju fler trådar ju bättre och luftigare bröd blir det.
    Använd inte så mycket mjöl, oftast enligt mitt tycke skriver de i för stor mjölmängd i receptet och så knådas inte degen tillräckligt länge. Använd lite olja, nån matsked i degen för att den skall bli mjuk o god.

    Varmlufts ugn är att rekomendera starkt men glöm inte att är den relativt ny så sänk ca 20 grader då den typen av ugn alltid ger en varmare luft än en vanlig ugn.

    Du kan kontrollera om brödet är genomgräddat genom att titta under brödet och bakplåtspappret så ser du ifall det är gyllene även under brödet. Då är det klart!
    låt svalna och sen äter du upp dom eller paketerar de i påsar och sluter tätt.. försök gärna suga ur all luft ur påsarna med ett sugrör innan du sluter dem för att undvika att dem torkar!

    Vi tar testat med mjöl med mer gluten i (vetemjöl special). - Använd bara vetemjöl special

    Vi har testat med både färsk jäst och jäst på påse. - Använd färsk jäst och var noga med att vätske temperaturen ej överstiger 37 grader. Torr jäst klarar upp mot max 40 grader men ger inte ett lika bra resultat.

    Vi knådar alltid degen länge. Länge menas med? Minst 15-20 minuter konstant knådning.

    Vi låter alltid degen jäsa två gånger (på varm plats) - Tänk på att inte låta degen jäsa på varmare plats än 37 grader, jäst sporena dör. Har du tillgång till jässkåp är det bästa alternativet. Nu vet inte jag vad du har för typ av ugn men min ugn kan jag ställa in grader på manuellt så jag ställer in den på 36 grader med ett bläck under med vatten i för att det brödet skall fuktas då det ger ett bättre resultat.

    / A 

  • lyrae

    Riktigt bra råd, det uppskattas enormt! Tack så mycket!

    Vi har gasugn så det kan ju ha en del med saken att göra.
    Ang. knådning så står det ofta 5 min i recepten, och då brukar jag knåda i 10 min, men ska absolut börja knåda minst 15 min eller mer från och med nu.

    Ska visa allt detta för min sambo, här ska bakas bröd! :D

  • LindaB78

    Tips på mjöl:

    Manitoba cream from finax! Med mycket knådning så blir det väldigt skillnad mot vanligt vetemjöl. Bättre än vetemjöl special.
    Mjölet har hög glutenhalt och dessutom mjölbehandligsmedel för att det ska jäsa bättre.

    Väg mjölet, mät inte med mått. Använd ev lite mindre mjöl än vad som står i receptet. Grädda med termometer, 98 grader så är det klart.

    Lycka till!

  • är det lätt att baka sambos

    jag förstår inte kan ni bara berätta hur man gör

  • Susanne 977

    Strunta i Manitoba eller vetemjöl special osv.
    Köp ekologiskt och stenmalt mjöl utan tillsatser.

    Använd autolys (degen får vila oc suga upp vätska innan man "degar" klar den".
    Något jag lärt mig sista åren är att bagare och konditorer ofta kör genvägar för att få ett liknande resultat där degen är tålig. Det ger oftast ett ganska dött och smaklöst bröd.
    Har själv gått på niten med Manitoba, vårvete och liknande men om man läser tex brödpassion.se så ser man hur råvarorna är viktiga.

  • Mrs Vader

    Mitt tips är långjäst, knådfritt bröd =) God skorpa och mjukt, luftigt inuti.

    Världens bästa bröd
    5 dl vatten (rumstempererat)
    10 dl proteinrikt mjöl (vetemjöl special eller manitoba cream) går med vanligt också men det blir inte lika högt.
    1-2 tsk salt
    1 tsk jäst (5 gram)

    Gör så här
    Lös upp jästen i vattnet i en stor bunke, blanda ner resten, täck med plast och låt stå i minst 12 timmar.
    Efter 12 timmar, vält upp degen på ett väl mjölat bort och vik den ett par ggr, lägg sen degen i en oljad form/bunke. Täck med plast och låt stå i två timmar.
    Sätt på ugnen på 250 grader och ställ in en gjutjärnsgryta med lock eller nån annan gryta som tål så hög värme (bör göras i god tid så allt blir riktigt varmt)
    Efter 2 timmar, ta ut grytan, stjälp ner degen, sätt på locket och in i ugnen. Låt stå i 30 minuter. Ta sedan av locket och låt stå 15 minuter till.
    Klart!
    Brödet kan förvaras i en handduk nåt dygn

  • Hjortron

    Vilket fint bröd Mrs Vader! Ser urgott ut. På bilden: har det brödet också gräddats under lock eller har du kört helt utan då? Hur viktigt är det att det ska ligga ett lock på, kan man använda folie istället om man stjälper brödet i en form istället för en gryta med lock? Sen undrar jag om det är möjligt att baka detta bröd glutenfritt?

  • dessan59

    jag har brödsirap  och Matolja när jag bakar, då blir brödet lätt och lufftigt. samma när jag bakar kanelbullar, vit sirap i stället för socker, och matolja i stället för smör.

Svar på tråden Hur bakar man lätt och luftigt bröd?