• ViVäntarLois

Kan man fortfarande börja ettan som sexåring?

När jag började skolan så började jag "ett år för tidigt", dvs. vid 6 års ålder istället för vid 7 år.

Får man fortfarande göra det om dagis/skola anser att barnet är tillräckligt moget? Behövs särskilt godkännande för att börja som 6-åring eller räcker det med att föräldrarna vill det?

• Svar på tråden Kan man fortfarande börja ettan som sexåring?
  • strojes

Hur det sköts i olika kommuner vet jag inte, bäst är att kolla med din kommun. Men visst går det om både föräldrar, förskola och skola anser att barnet klarar av skolan ett år tidigare. Det handlar ju både om inlärningsförmåga och social mognad.

• Jessa med 3

Ja, det går. Jag jobbar på högstadiet och har jobbat en del på gymnasiet och man ska komma ihåg att det där året är man yngre än klassen hela skoltiden (och då tänker jag inte på att komma in på krogen, utan mognad). Kroppen mognar ett år senare, men även tänkandet.

• ViVäntarLois
    Jessa med 3 skrev 2011-01-26 18:40:08 följande:
    Ja, det går. Jag jobbar på högstadiet och har jobbat en del på gymnasiet och man ska komma ihåg att det där året är man yngre än klassen hela skoltiden (och då tänker jag inte på att komma in på krogen, utan mognad). Kroppen mognar ett år senare, men även tänkandet.
    Självklart menar jag inte att man ska välja alternativet "bara för att", utan barnet måste ju vara redo för det :)

Men personligen såg jag väldigt många fördelar med att börja tidigt. Jag hade inga problem att hänga med i skolarbetet, i vissa ämnen hoppade jag över ytterligare ett år och fick då gå med de som var 2 år äldre. Tyckte inte att jag kände mig omogen, fick aldrig intrycket av att andra uppfattade mig så heller. Jag tror snarare att jag tappat suget för skolan om jag gått med jämnåriga... Efter studenten kändes det som att jag hade ett år "extra".

Vi har inte barn i skolåldern så idag är det bara en hypotetisk fråga, var mest intresserad av om möjligheten finns kvar eftersom jag själv trivdes så bra med det.
  • Punkster

Det tror jag, även om det nog inte är speciellt vanligt. Fast det krävs nog större skäl än att bara föräldrarna vill det. Förskola och skola vill antagligen säga sitt kring barnets förutsättningar, mognad och sociala utveckling först.

• La Lola

Ja det kan man.

Man väljer förskoleklass eller ettan för sin 6-åring.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Punkster
    La Lola skrev 2011-01-26 19:41:35 följande:
    Ja det kan man.

Man väljer förskoleklass eller ettan för sin 6-åring.
    Jag tror inte att man utan vidare kan välja ettan för sin sexåring. Däremot så har jag för mig att man kan gå kvar ett extra år på förskolan och hoppa över f-klassen om man vill.
  • La Lola
    Punkster skrev 2011-01-26 19:50:56 följande:
    Jag tror inte att man utan vidare kan välja ettan för sin sexåring. Däremot så har jag för mig att man kan gå kvar ett extra år på förskolan och hoppa över f-klassen om man vill.
    Det kunde vi för Alma iaf.
    Fast vi valde förskoleklass.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • m med tre stjärnor

På vår kommuns hemsida kan man läsa att det bara är att skicka in en ansökan.
    Min ena dotter går ett år "fel"
    Dagis ville att hon skulle börja förskoleklassen ett år för tidigt. Vi avböjde dock. När hon sen gick i förskoleklassen var hon så grymt uttråkad och understimulerad så skolan drog igång en utredning och hon hoppade över ettan.

Nu går hon i trean; tycker fortfarande inte att hon lär sig någonting i skolan, är längst i klassen och tycker att de andra är barnsliga. Så det kan gå rätt bra också;)

Svar på tråden Kan man fortfarande börja ettan som sexåring?