• Anonym (mår illa)

Mår illa vid mens

Jag mår nästan alltid jätteilla under större delen av dagarna jag har mens. Nu undrar jag om illamåendet under en kommande graviditet kanske kommer bli värre än för de flesta? Alltså det kanske kan ha något samband. En bekant mådde jätteilla under hela sin graviditet (som dessutom gick över tiden 2,5 veckor) och nu är jag nästan lite rädd för hur det kan bli för mig. Har inte frågat henne om ett eventuellt samband med mensen, men när vi pratade sa hon att många i hennes släkt också hade haft jobbiga graviditeter och att det nog var därför. Och så undrar jag om det är någon som känner igen sig, som också brukar må jätteilla vid mens?

• Svar på tråden Mår illa vid mens
  • siljeholm

ja men ta de som de kommer, det är ändå inget man kan förebygga

• Nillinsimim

Det handlar om känslighet mot/av hormoner så sannorlikheten är tyvärr stor att du mår illa. Har läst någonstans att man mår mer illa om det är en tjej eftersom man redan har så mycket kvinnligt hormon....men det kan ju vara en myt

• D07D08

Jag mår jätte illa vid mens, har även haft det jätte jobbigt båda graviditeterna.
     Mått illa och kräkts tills v.20, då det lungnat ner sig lite.

Min läkare sa att det har ett samband. Att om man mår illa vid mens så är det stor risk att man även får ett jobbigare illamående än vad som räknas som "vanligt" under graviditeten. Han sa också att det var ärftligt, många kvinnor på min mammas sida har haft stora problem med illamående och kräkningar under deras graviditeter.

• Fru U

Om det är så att du har mycket ont vid mens så kan man också må illa och det är inte nödvändigtvis associerat med graviditetsillamående

har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • mamma till tre busungar

Jag mår jätteilla vid mens. Har kräkt mig igenom två av tre graviditeter.

• Anonym (mår illa)

Ajdå, det låter inte så bra. Det är inte att jag har ont, för det har jag oftast inte, utan jag mår oftast bara illa. Jag som vill ha många barn... Fast vi får väl se, jag tänker åtminstone "skaffa" ett barn naturligt. Men sen så finns det ju många barn världen över som behöver adoptivföräldrar, har tänkt på adoption förut, det här ger mig ytterligare ett skäl.

Svar på tråden Mår illa vid mens