• lillamye

    kan kanininen bli lugnare om jag kastrerar den?

    jag har en 1årig han kanin han är hemsk på att morra och bitas,


    nu vågar inte ungarna klappa den längre vilken är synd.


    jag funderar på kastrera den och undrr om den blir lugnare då?

  • Svar på tråden kan kanininen bli lugnare om jag kastrerar den?
  • blueberry4

    Oj är han så ilsken. Jag har en hankanin oxå ca 1 år som jag ska kastrera nu pga av att han svätter piss på väggarna här hemma inte så kul. Veterinären säger att de också kan bli lugnare av kastreringen ungefär som hanhundar eller katter kan bli. Men min kanin kan inte bli lugnare han är rena filbunken här hemma men pissandet stör mig så nu åker bulorna!

  • lillamye

    har ej stört mig på kisser han har ett hörn där han gör sina behov.


    så fort man stoppar ned handen anfaller han och morrar o kraffsar,


    han var jätte lugn o snäll innan han blev könsmogen.


    är en lejonhuvad om nu de ska spela nån roll?

  • blueberry4

    Tråkigt när de blir så där! Har ingen erfarenhet av aggressiva kaniner.De två kaninerna jag har är jätte snälla och vänliga och bits inte ens när min dotter drar dem i öronen. Men kanske är han sjuk? och det gör ont någonstans därför är han så hotfull? ta han till en veterinär och kolla! Ibland räcker det att de har irritation i öronen eller nåt för att de ska flippa ur. Min ena kanin är en lejonhuvad nine men jag tror inte att det är därför din är aggr för att det är en sådan kanin, det är ju en vanlig sällskaps ras. Finns dock alltid exemplar som är lite aggr i sitt sätt men kolla med vet först!
    En annan sak jag kom att tänka på är att han kanske är uttråkad!

  • lillamye

    hade sj en kanin då jag var ung ochså en hane den var oxså mkt arg. har upplevt honorna snällare


    tro ej han är sjuk men dom kan ju kolla beställt tid på fredag får att klippa ballarna

  • blueberry4

    Min hane är lugnare än honan. Han är liksom trög typ i sättet. Honan är piggare och mer nyfiken.
    Ska oxå klippa ballarna nästa vecka. Tyckte dock att det var dyrt kostade typ 700 spän! kanske finns billigare ställen? ska ringa runt lite! Vad kostar det där du bor?

  • lillamye

    här kostade de 650 men kollade bara på ett ställe då jag gillar dom

  • Alvsten

    Oj vad kul att jag såg det här inlägget! Jag har tävlat i kaninhoppning och fött upp kaniner i snart 20 år Skrattande så jag hoppas att jag kan hjälpa dig.

    Jag förstår på det du skriver att han attackerar när du sätter ner händerna i buren? Är han snäll när ni väl har fått upp honom i famnen eller bits han då också?

    Ofta har både honor och hanar ett väldigt starkt revirtänkande vad gäller deras burar, så då kan en kastrering absolut hjälpa. Kaniner blir ofta mycket lugnare vid en kastrering och om han har ett ettrigt beteende så kommer det säkert hjälpa. Man bör dock veta att det alltid är en risk att kastrera en kanin för de tål inte narkos så bra. Men om han är aggressiv skulle jag absolut testa!


    Det är otäckt med aggressiva kaniner så jag hoppas verkligen att du får ordning på problemet!

  • lillamye

    nej har man han i knät är han snäll och han vet att oftast då jag plockar upp han att han ska få hoppa löst på golvet.


     


    sen var han inte lika syr då han var ute hela tiden i somras


     


    hur gör dom opeationen?


    ska han vara borta hela dagen?skulle lämna han vid 9

  • Alvsten

    Då är han säkert även lite överaktiv, vilket är väldigt vanligt om det är en hane som har aggressiva tendenser. Eller snarare, den blir aggressiv för att han har så mycket energi i kroppen. Ännu ett själ till att kastrera eftersom han då kommer att lugna ner sig. Ett tips är att aktivera honom så mycket som möjligt, gärna kaninhoppning! Kaniner har det i kroppen och tycker att det är kul, de är väldigt läraktiga och om du har lite större barn så blir det en rolig aktivitet som barnen själva kan göra med kaninen.

    Jag har varit med under en kastrering förut och ingreppet är väldigt enkelt, de öppnar pungpåsen och plockar ut kulorna. Sedan syr man igen. Det är viktigt att kaninen inte blir kall efteråt och den ska inte ha strö i buren för spån/halm kan fastna i stygnen och då kan det bli infektioner. Ha istället en handduk eller tidningspapper. Det kommer att ta ca 1-2 veckor innan stygnen läkt. Man får hålla dem under uppsikt så att de inte börjar vätska för då har det blivit en infektion.


    Jag skulle tro att din veterinär behåller kaninen tills den har vaknat ur narkosen, så du får nog hämta honom på eftermiddagen. När du får hem den behöver den lugn och ro, sen kommer den att vara som vanligt. Det kan ta lite tid innan man ser någon effekt av en kastrering eftersom alla hormoner far runt i kroppen upp till 6 månader efter operationen.  

  • lillamye

    blidde ingen kastrering då de visade sig att vi har en nhona snacka om paff jag blev,
    köpte kaninen av uppfödare och litade ju på hon att de var en hane så tokit de kan bli.

    jag hade även som liten en kanin ca 15år sen som vi köpte på djuraffär dom sa oxså de var hane
    men har nu ca 15 år senare kommit på att den måste varit hona den med då den betedde sig exakt lika
    som denna kanin.

    så alltså får jag leva med en argsint hona

  • Emma102

    Eftersom kaninen är så ung handlar det kanske om tonåren också, så kaninen kommer förhoppningsvis lugna ner sig senare Glad 

  • inge444

    hej.jag funderar att kastrera mig då jag har haft sex med småbarn och är dömd.kan inte styra sexdriften hur och var kan jag göra det?

       hälsn

Svar på tråden kan kanininen bli lugnare om jag kastrerar den?