• Anonym (orolig)

Hjälp, min sons huvud växer för fort!

Min sons huvud hade sedan förra mätningen vuxit från 38,9 cm till 40,0 cm på tre veckor. Bvc-tanten mätte om det igen men det stämde så hon gav oss en ny tid om en vecka. Jag känner mig skitorolig och får massa jobbiga tankar nu! Han är född i v30+0 och har hela tiden följt sin kurva normalt fram tills nu.

Kan huvudet växa så här utan att det är nåt farligt?? Jag tycker han är ganska trött (är 3 mnd korrigerat, 5 mnd okorrigerat) och sa även det till bvc-tanten och sa hur många timmar han sover per dygn men det tyckte hon lät normalt.`Han är go och glad när han är vaken och är utvecklad som en normal 3-månaders bebis.  Snälla, finns det någon här ute som varit med om samma sak?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-26 18:57
    Skrev fel mått!! Det ska vara 41 cm och inte 40.

• Svar på tråden Hjälp, min sons huvud växer för fort!
  • Nillinsimim

Det kan ju vara så att det är ett tidigare mätfel så oroa dig inte föränn det finns något att oroa sig för. Den nya tiden är bara till för att vara säkra.

• tjoohalia

min stora son har stort huvud. nu har jag ju inte varit hos BVC med tre veckors mellanrum,
    så jag kan ju inte svara på hur mkt det hade växt på den tiden.
    finns listor i min "barnkammare" på min sida.
    men hans huvud växte 1,5cm på 1månad (mellan 2-3månader alltså) från 42,5cm till 44cm.

min lilla kille har också stort huvud. och hans huvud växte från 42cm till 43,5cm när
    han var 4 till 5månader. det är aldrig någon som reagerat på att huvudena växer för fort,
    visst dom har stora huvuden ;) men den lilla går dessutom hos neurologen och sjukgymnast
    eftersom han är sen i utvecklingen, ingen har anmärkt på hans tillväxtkurva över huvudomfånget
    men det är väl bra att dom kollar upp det iallafall. sen kan hon ju faktiskt ha mätt fel gången INNAN

lycka till!

• Ettantian

Vår dotter föddes 1månad förtidigt och hennes huvud växte rätt långsamt till en början, då fick jag veta att förtidigt födda barns huvud kan växa lite långsammare till en början för att sedan få ett litet skutt uppåt, jag tror inte du behöver oroa dig.

• Anonym (orolig)

Tack för era svar! Han har ökat fint i vikt och vuxit 2 cm på längden på 3 veckor också. Vet inte hur han låg på kurvorna där. Skrev dessutom fel mått i min ts, det ska stå 41 cm och inte 40 :( Suck...

Svar på tråden Hjälp, min sons huvud växer för fort!