• Uppfylldönskan

Någon som varit till Graceland i Memphis?

Min bror fyller 30år och hans förebild och absoluta idol är Elvis Presley.
    Så det vore otroligt roligt att kunna ge honom en resa till Elvis hem i Memphis!
    Snacka om upplevelse och ett minne för livet.
    Självklart har jag ju inte pengarna själv men familjen funderar på att samla till en resa dit :)

Någon som har varit dit? Vad gick resan på ett ungefär?
    Nått speciellt att tänka på? Ja berätta allt jag bör veta!

• Svar på tråden Någon som varit till Graceland i Memphis?
  • grannkatten

Puffar, mina föräldrar vill också åka dit i november på deras bröllopsdag, är det en bra tid att åka? Någon som kan rekommendera ett bra hotell där de kan bo?

• Mummy

Var där i dec/jan 09/10. Vi åkte för att fira Elvis 75-årsdag.
    Vi betalade 4800/pp ungefär för flygbiljetten dit. Vi bodde en natt på Heartbreak Hotel, vilket kostade 130 dollar om jag minns rätt. Sedan bodde vi på något billigare.

Att åka till Memphis och Graceland som Elvis-fan är fantastiskt! Men det känns å andra sidan också väldigt amerikanskt

• grannkatten

Mummy,
    Hur var Heartbrek Hotel, var det värt pengarna? Hur lång ligger det ifrån själva Graceland? Kommer du ihåg vad det andra hotellet hette? Mina föräldrar är nervösa då de ska till USA för första gången utan att ha någon med sig. De vill inte råka hamna i något dåligt kvarter. Vad finns det mer som de ska passa på att göra eller se när de är där?

• evaoregon
    grannkatten skrev 2011-05-15 20:28:25 följande:
    Mummy,
    Hur var Heartbrek Hotel, var det värt pengarna? Hur lång ligger det ifrån själva Graceland? Kommer du ihåg vad det andra hotellet hette? Mina föräldrar är nervösa då de ska till USA för första gången utan att ha någon med sig. De vill inte råka hamna i något dåligt kvarter. Vad finns det mer som de ska passa på att göra eller se när de är där?
    Ska de bila runt?  För det är ganska svårt att ta sig runt på de flesta ställen utan bil.  Det finns en hel del skumma ställen i Memphis.  Vi bodde på ett hotell nära Graceland och det är inget som jag rekommenderar. Själva området runt Graceland är ganska skumt. 

Om man är orolig för att åka själv så tror jag det funkar bäst med någon organiserad bussresa. 

Hotell skulle jag (som jag skrev ovan) leta via tripadvisor

www.tripadvisor.com/Hotels-g55197-Memphis_Tennessee-Hotels.html
  • evaoregon
    Mummy,
    Det ligger på andra sidan gatan ifrån Graceland.  Men det området är inte det bästa.

www.elvis.com/graceland/heartbreak_hotel.aspx
  • evaoregon
    Mummy,
    Du kan se vad det står om det på tripadvisor

www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g55197-d125626-Reviews-Elvis_Presley_s_Heartbreak_Hotel-Memphis_Tennessee.html
  • Mummy
    Mummy,
    Själva rummen och så var ingen skillnad mot andra hotell, mer än Elvis-tavlor och Elvis på TV:n. Ute i hotellet spelades enbart Elvismusik, de hade en Jungle-bar, en Elvis-shop osv. Som Elvis-fan var det verkligen värt pengarna, har man vart i Memphis måste man ha bott där
    Som tidigare sagt, så ligger huset precis över gatan. Från Graceland går det gratisbuss till Sun Studio och några andra stopp, jättesmidigt och rekomenderas verkligen!

Vi bodde sedan på Marriott. Vi hyrde bil och åkte runt en del, bla till Tupelo som också rekomenderas.

Ska till Houston i höst och då blir det ev en ny tur till Memphis
  • JAG06

Åhhh, dit vill jag oxå åka = älskar ElvisHjärta

• evaoregon
    JAG06 skrev 2011-05-16 16:26:28 följande:
    Åhhh, dit vill jag oxå åka = älskar ElvisHjärta
    Varken jag eller maken har Elvis som idol, men vi tyckte att det vara intressant ändå.  Flört
  • evaoregon
    grannkatten skrev 2011-05-16 22:11:55 följande:

Så någon som kan rekommendera ett bra hotell som inte ligger i ett skumt kvarter?

Memphis har väldigt hög brottslighet överhuvudtaget så det kan vara svårt.  2005 så rankades Memphis som den fjärde farligaste staden i USA av städer med mer än 500 000 invånare. 

Jag rekommenderar en arrangerad gruppresa om dina föräldrar är oroliga för att åka runt själva.  Ska de hyra bil? 

Om Memphis och kriminalitet mm
  • evaoregon
    Mina föräldrar är nervösa då de ska till USA för första gången utan att ha någon med sig. De vill inte råka hamna i något dåligt kvarter.
    Vidare så rankades Memphis med omnejd som värsta staden när det gällde våldsbrott under 2006 av FBI.  Bland städer med mer än 500 000 invånare. Så risken att hamna i dåliga kvarter finns helt klart.
Svar på tråden Någon som varit till Graceland i Memphis?