• MajaVira

STRYKA en vinteroverall?

Jag läste precis Didriksons tvätt-råd, blev ganska förvånad över att det rekommenderades att man skulle STRYKA overallen efter tvätt för att återställa den vattenavvisande förmågan.

Är det någon som har testat detta?!

Kopierat från Didriksons hemsida;

Efter tvätt

Avlägsna det tvättade plagget ur tvättmaskinen direkt efter avslutad tvätt. Detta för att undvika att färger färgar över till andra områden på plagget. Vrid ur plagget vid upphängning om så behövs för att undvika vattenränder på plagget. Undvik torktumling då detta sliter onödigt på funktionerna i materialet. För att återställa plaggets vattenavvisande förmåga bör plagget värmebehandlas efter tvätt. Detta görs t.ex. genom att stryka plagget på låg, torr värme med strykjärn. Att torka plaggen i torkskåp är inget vi rekommenderar p.g.a. att det ofta råder mycket hög temperatur i torkskåp. Det går att torka våra plagg i torkskåp dock ej över rekommenderad tvättemperatur. Det vill säga att vid 40ºC tvättemperatur gäller även 40ºC vid torkning i torkskåp.

Återimpregnering

Eftersom våra plagg är impregnerade från början räcker det oftast att återaktivera impregneringen med värme efter tvätt. Beroende på hur mycket slitage plagget utsätts för kan det ibland vara lämpligt att impregnera om plagget efter en tid. Vi har inget impregneringspreparat som vi rekommenderar framför något annat. Hos det flesta välsorterade sport och äventyrsbutiker kan man hitta lämplig impregnering.

• Svar på tråden STRYKA en vinteroverall?
  • pigglet

Ja, så står det väl på de flesta vattenavvisande plaggen? Eller att man ska "skrämma upp dem" i torktumlaren någon minut?

Men har inte provat det, tvättar sällan overaller. (Typ bara inför försäljning)

• MajaVira

Jag var tyvärr tvungen att tvätta overallen pga en "kiss-olycka". Annars hade jag försökt undvika tvätt tills dess att vintern var över...

• mapo51

Det är jättevanligt när det gäller vattenavvisande plagg, så har det varit med alla mina regnställ genom åren. Antingen tumla på låg värme eller stryka.

• Cecci78

jag har bara hört att man ska struka bävernylon, måste kolla våra skalplagg nu

• Dr Mupp

Jättevanligt för bävernylon.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • MajaVira

Jag tyckte bara att det verkade konstigt eftersom de inte tål att hänga i torkskåp, där borde väl värmen vara lägre än med ett strykjärn? Men det kanske även handlar om tiden, att plaggen tål att strykas men inte hänga länga i ett varmt torkskåp..

• cloudberry79

När vi köpte reimaoverallen fick vi samma råd, alltså att man ska stryka på låg värme, alt. köra en kort stund i torktumlaren för att det plastbaserade materialet som gör att plagget är vattentätt ska återfå sin struktur. Samma gäller till exempel dukar, duschdraperier o.dyl som är av vattenavstötande textil.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden STRYKA en vinteroverall?