Snabeldrake skrev 2011-01-26 20:29:39 följande:
Vi hade också så, när vi ville att han skulle äta våran mat lite mera. Men han vägrade. Vi försökte och försökte göra det så likt burkmat vi bara kunde men ändå ville han inte. Tillslut gav vi upp att försöka efterlikna burkarna och gav honom lite större bitar istället av vår mat, potatisbitar, pasta och bitar av det man har till så fick han plocka i sig själv (med hjälp från oss när han lekte lite för mycket med maten) och vips så gick det bättre. Han måste fortfarande plocka och "äta själv" med vår mat annars vägrar han äta den.
Om det är till någon hjälp
Jo plockmat har jag också försökt med men nästan allt hamnar på golvet eller så ska han leka o gegga runt med maten o någon ynka bit stoppar han i munnen. Han kan äta själv med fingrarna men skulle jag låta han äta så skulle han varken bli mätt oh jag skulle nog få sitta där i 2 timmar tills nästa måltid. ;) Han har ju tänder, 8 st så han kan ju tugga, men man får väl försöka o försöka. Känns så svårt bara o så ger man ju upp så lätt pga att man vill få det överstökat o så han får i sig maten..
luckyme83 skrev 2011-01-26 20:30:22 följande:
min son vägrade hemgjord mat, men jag blandade hemgjord mat med burkmat succesivt tills det bara var hemgjort han åt. efter de vägrade han sedan äta burkmat...
Ja känns väl som det är det enda sättet att prova kanske.. Hoppas ju det ska släppa av sig självt men då kanske jag hoppas för mkt? Jag skulle också vägra burkmat om jag hade fått smak för vanlig mat. :P
Han tycker ju om vanlig mat så det är ju inte det som är problemet, bara det här med konsistensen som han kan klökas av.