• Zirup

Mask?

Hej. Har en dotter på snart 2.5 år som på senare tid har börjat stoppa ner handen i blöjan för att klia sig. Det är inte så ofta som man skulle tro om det var mask (jag minns att jag haft det någon gång när jag var i tioårsåldern och då kliade det något outhärdligt) utan kanske 2 gånger per dag? Det är inte heller vid någon speciell tidpunkt på dygnet, inte på kvällen eller morgonen eller när hon skall sova eller nått. Jag har frågat henne om det och hon säger att det "killar på rumpan". Dagispersonalen tyckte att jag skulle behandla henne mot mask men jag tycker inte att symptomen tyder på det. Behandlar man ändå? Finns det något annat som kan ge likande symptom som mask fast lindrigare?

• Svar på tråden Mask?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Mask brukar enligt min erfarenhet klia mer. Det skulle dock inte skada att titta på natten. Det är i så fall då man kan se dem, när barnet sover.  Ta en ficklampa och kika i rumpan om du ser några vita, synålstunna trådar.

Hör efter med personalen om de är fler som haft mask. Ofta har nämligen fler barn mask samtidigt på en förskoleavdelning, det kan då bli aktuellt att behandla alla barn med symtom (inklusive alla familjemedlemmar). 

Att hon kliar kanske kan bero på fukten som blöja kan ge. I så fall kan det vara bra att byta blöja ofta, äevn låta henne gå utan hemma, håll torrt och eventuellt smörja med zinksalva.
    Misstänker du svamp, vilket kan ge klåda, så finns det svampdödande krämer på apoteket (cortimyk eller daktakort t ex).  

Är du osäker får du helt enkelt ringa VC för kontroll.

MVH Christine 

Svar på tråden Mask?