istället för pasta,ris och potatis
kan ni ge mig tips på vad ja kan ha istället..
eller tips på fettsnåla/calorisnåla recept överlag..
godaste salladen kanske?
kan ni ge mig tips på vad ja kan ha istället..
eller tips på fettsnåla/calorisnåla recept överlag..
godaste salladen kanske?
Broccoli, blomkål, morötter, paprika, svamp...och massa annat. Lägg i en form, på med lite olivolja och salt och in i ugnen.
Grönsaker?
Broccoli??
Det jag har kört på hela veckan är kassler med wokade grönsaker blandat med kvarg.
fast sen har ju jag ganska udda smaklökar...
Ska du göra sallad är det mycket nyttigare att använda vitkål eller ruccola, isberg innehåller typ 0 nyttigt..
Quinoa, Matvete, Bulgur, Kikärtsmousse, Blomkolsmos och en massa annat gott...
Haricots verts!
Jag är ingen diet-expert, men jag har i alla fall den erfarenheten att jag gått en gång på kaloridiet samt två gånger på kolhydratsnål kost.
Min erfarenhet säger mig att om man vill äta kalorisnålt/fettsnål så är det OK att äta pasta, ris och potatis. Det är ju varken mycket fett eller särskilt mycket kalorier i potatis och inte heller så mycket i ris. Så om du vill äta kalorisnålt så tycker jag inte att du behöver byta ut potatisen mot nåt särskilt. Pastan kan dock vara bra att lämna bort, eller bara inte äta så mycket av.
Vill du däremot äta lite kolhydrater (dvs. lämna bort just potatis, ris och pasta) så behöver du istället inte koncentrera dig så mycket på att äta fettsnålt. Då ska du bara äta så få kolhydrater om dagen som du kan. Helst under 40 gr kolhydrater om dan. Då kan du gärna äta feta såser, kött men med sallad som tillbehör istället för potatis.
Dock vet jag ju inte hur GI metoder funkar. Kanske man lämnar bort både kolhydrater och fett då? Själv har jag alltid tänkt att vill man gå ner i vikt m.h.a. en diet så ska man lämna bort antingen fett eller kolhydrater, inte dra ner på både och. Men kanske jag har fel?
broccoli gillar jag inte tyvärr..
vad är kvarg?
tycker inte om när de känns torrt..
så sås galen är ja nog =P
smal sås ?
Bulgur är supergott!
När jag plockade bort kolhydrater åt jag ofta bönsallad till (är mycket protein i det också så man kan ta lite mindre av ex grytan då om man vill ) Åt också andra grönsaker till måltiden.
Mixade bönor
Sedan gjorde jag en vinegrett med vitlök
Rödlök i
Den är supergod och passar till det mesta :)
Använd avokado i sallader! Det är ju visserligen en fet grönsak, men den gör att även "torra" maträtter känns krämiga. Prova att hacka lök, äpple och avokado, blanda med lite mango chutney, rapsolja och balsamvinäger samt curry, salt, peppar och ät till bulgur, quinoa eller couscous. Blir jättemumsigt!