• Suzy QX

Rimligt betala 530 kr / månad för bredband?

Idag har jag bredband via telefonjacket. Max hastigheten som går att få är 8 men verkligheten ligger kring 5.

Här uppe fungerar mobila bredband väldigt dåligt så det är inget alternativ.

Nu har jag kopplat in lina i huset (stadsnät). Tänkte köra igång det hela i mars (då mina övriga abonemang löper ut).

Kollade då upp priserna för detta.
    Nätavgiften ligger på 180 kr/ mån
    Alla lev ligger på         350 kr/ mån (för 100/100, 10/10 kostade 80 kr mindre vilket jag tyckte i sammanhanget var marginellt).

Varför ska det skilja så mycket hos samma leverantörer här uppe mot för i söder?

Till och med Bahnhof låg ju på 350/månad..
    Och hur ska jag veta vem som är bäst av dem när de har samma priser och samma hastigheter angivna.
    (övriga var AllTele, Bredband2 och Riksnet)
    Såg nu även att det fanns T3 som kostade 100 kr mindre?? varför är de det?

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Svar på tråden Rimligt betala 530 kr / månad för bredband?
  • Pickeli

Det låter lite dyrt faktiskt kan jag hålla med om. Det brukar vara billigare att köra via fiber.

Google it!
  • LabLover

Tycker det låter dyrt. Vi har Bredbandsbolaget och vår kombinerade räkning för internet och telefon (ringer via bredbandet) brukar landa på runt 350 kr.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Suzy QX

Jo det är ju det jag har för mig med. Blev väldigt förvånad när jag såg priserna.

Kommer nog att välja T3 då de var 100 kr billigare än övriga leverantörer..

• Suzy QX

Kom även att tänka på. Ni som bor i villa, vad har ni för nätavgift?

I lägenhet är det ju gratis (eller inbakat i hyran).

• Bergling

Det brukar väl inte vara en separat nätavgift med fiber? Priserna som sådana är väl i högsta laget, men kan ju vara rimliga i sammanhanget, om det t ex är en liten ort.

Eller iaf inte en som faktureras separat. Operatörerna får naturligtvis betala en avgift till nätägaren, men det brukar ju ingå i det pris som operatörerna tar ut.

Vilket stadsnät är det? 

• Suzy QX
    Bergling skrev 2011-01-27 11:58:47 följande:
    Det brukar väl inte vara en separat nätavgift med fiber? Priserna som sådana är väl i högsta laget, men kan ju vara rimliga i sammanhanget, om det t ex är en liten ort.

Eller iaf inte en som faktureras separat. Operatörerna får naturligtvis betala en avgift till nätägaren, men det brukar ju ingå i det pris som operatörerna tar ut.

Vilket stadsnät är det? 
    Det är Piteås och debiteringen för nät kommer från Pite-Energi. Så här är debiteringarna separata och inte inbakade.

Det jag finner konstigast är just leverantörernas olika priser i landet. Iom att nätet betalas separat torde väl deras leverans av tjänsten inte kosta mer beroende på var i landet de levererar.

Kanske är det så att de vet att iom att det inte är utbyggt 3G o 4G här samt att det är mindre konkurans så har de sett att de kan sätta upp priserna. Folk måste betala ändå..
  • MrSmith

Har bahnhof 100/100 idag och statsnätet. Betalar 75 kr för statsnätet och 210 kr för abbonomanget.

• mammabamma

Vi har T3 10/10, det kostar 189 kr/månaden. Står inte specificerat om ngt av det är nätavgift.
    Dock ej i Piteå då, utan i annat stadsnät. 

• Suzy QX

Wohoo :) Ett tillfälle att glädjas över sitt misstag.. Nätavgiften ingår i priset som angavs. Då är det inte så blodigt dyrt iaf..

Även om priserna skiljer sig i landet.

Men det blir nog ändå T3. De är ju nästan hälften så dyr än de andra. Och enl komentarerna på nätet verkar kunderna vara nöjda.

Svar på tråden Rimligt betala 530 kr / månad för bredband?