• Anonym (osäker)

Klobetasolpropionat och graviditet?

Hej.

Jag har en infektion i munnen sedan 2 månader tillbaka och har fått Klobetasolpropionat APL 0,025% på recept (ska skölja munnen med detta minst en månad och även med klorhexidinskölj och bakteriedödande tandkräm). Det finns ingen bipacksedel och ingen information på fass.se. Nu kan det vara så att jag är gravid men är inte säker än (vore jag säker hade jag ringt och frågat omedelbart). Skulle i så fall vara 5 veckor gången. Är den här medicinbehandligen farlig för ett foster?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Klobetasolpropionat och graviditet?
  • Anonym (osäker)

I början av vecka 5, ska det vara (har inte förstått mig på hur man räknar och säger med veckorna).

• Apotekaren

Hej!
    Jag har letat i olika källor och det är svårt att hitta information om produkten. Det är ett start kortisonpreparat och med sådana brukar det vara läkarens bedömning som avgör om man ska ta det under graviditet eller inte. Jag tycker du ska kontakta en läkare, kanske via en mödravårdscentral för att få råd om hur du ska göra. Detta kan du göra även om du inte är säker på att du är gravid.

vänligen
    Catharina
    leg apotekare

• Anonym (osäker)

Tack så mycket för svaret, ska följa ditt råd och ringa.

• Apotekaren

Starkt skulle det stå, ser att jag stavat fel.
    Hoppas du får bra hjälp!

Vänligen Catharina

• Anonym (osäker)

Så det är alltså starka grejer, det var det jag trodde. Då ska jag definitivt ringa till barnmorskerådgivningen idag och kolla upp det. Vill ju inte ställa till nåt, speciellt inte när mensen är 1,5 vecka sen och att det är stark medicin.

Återigen, tack för svaret.

Svar på tråden Klobetasolpropionat och graviditet?