Någon som gjort hand- och fotavtryck av bebisen?
Hur gjorde ni det? m gips eller lera?
ge mig era tips
Hur gjorde ni det? m gips eller lera?
ge mig era tips
Jag har gjort i gips=)
Först tar man trolldeg i en form med kant, trycker ner en fot så det blir att avtryck, blir det inte bra så bara att slta ut degen å testa igen...
(Glöm inte sticka i 2 pennor eller dylikt där du ska ha banden för att kunna hänga den på väggen, de ska sedan sitta i när man gjuter med gippset så det blir hål igenom...)
sedan låter man det torka till
Pensla på matolja, eller lägg lite plast folie över, häll på gipps, skaka ur luft bubblor å låt stelna.
Sedan är det bara att lyfta ur hela klumpen, sära på degen å gippset å VIPPS så har man ett fot avtryck
Jag slipade sedan ner de vassa kanter som blev med en engångs nagelfil, målade foten i guld och "skrev" namn och hur gammal bebbe var när avtrycket gjordes.
tack för tipset
Det är enklare med fötter än med händer eftersom barn ofta griper tag med händerna och kör ner fingrarna för långt i trolldegen. Att göra handavtryck när de sover är faktiskt inte så dumt. Man kan använda stora pepparkaksformar. Tänk på att bara ha deg halvvägs upp så du får plats med gipset ovanpå.
hur länge lät du degen torka?
men då borde man kunna torka degen i ugn innan man har i gipset?
Hej,
Har testat formen från Panduro, men det finns ett mycket billigare och framförallt enklare och snyggare sätt! Pyssligt att göra formen (Panduro) och lätt att den blir för stor och svårt att få till degen inne i formen. Själv fick jag fila av på gipset för att den skulle få plats i ramen, som för övrigt är av papp och inte så fin...
Detta sätt rekommenderar jag verkligen:
Gör trolldeg och kavla ut på en skärbräda. Tryck dit en ram (utan glaset) med baksidan uppåt. Använd vilken ram som helst som är lagom stor. Se till att det sluter tätt mellan ramen och degen, kolla speciellt hörnen. Gör sedan avtryck av fot och hand inne i ramen. Blanda till gips och häll på. Låt stelna. Dra av degen. Klart!
Lycka till!
Går jättebra att göra trolldeg och trycka fot och hand i den sen hälla gips direkt i där sen låter du gipset brinna och ta bort från leran typ 30-45 min. Sen kan du slipa till kanterna och sätta fast foten i en ram. Gjorde såna och gav i julklapp till mormor/morfar och farmor/farfar. Mycket uppskattat!!
Har aldrig torkat degen, har hällt på gipset på en gång. Varför ska degen torka? Då blir det ju lätt lite sprickor o dyl i den.
De här ni pratar om, blir de lite mer utåtstående avtryck eller rättså släta?!
Har fått ett kitt som jag ej provat ännu, som blir en utstående hand, men man ska ha barnets hand stilla i 5-7 minuter i leran, de går ju inte! :)
Dem blir som på bilden i inlägg #5.
Ok, ser inte bilden på telefon, får ta datorn när jag får tid!! :)
Jysk har ramar med plats för foto och fot/hand avtryck det ingår lera, kostar bara ett par tior