• flingansnö

Egen tacokrydda, hur?

Hej!

JAg vill gärna göra egen tacokrydda. Men vet inte hur man gör... ngn som har ett bra recept? Jag inser att spiskummin är en huvvudingrediens, men mer då? och i vilka proportioner? Kan man få det att smaka ungefär som det köpta utan allt socker som är i dem?

• Svar på tråden Egen tacokrydda, hur?
  • Kottarnasmamma

Har ett recept och tycker det är helt okej

1,5 tsk salt
    2 tsk chilipulver
    2 tsk paprikapulver
    1 tsk vitlökspulver
    1 tsk lökpulver
    1 tsk spiskummin
    2 krm cayennepeppar

Brukar dock dubbla eller tredubbla så jag har ett tag.

• flingansnö

Toppen TAck!

Kan man skippa vitlökspulvret och pressa ner vitlök i färsen i stället?

• Kottarnasmamma

kan man säkert göra men får väl göra det vid tilllagningen i så fall eftersom jag inte tror på att blanda det med de torra kryddorna

• flingansnö

nej det var så jag tänkte. Jag har nämligen inget vitlökspulver hemma, därav frågan. Tack för svar!

• TrumPappa

Spiskummin och FÄRSK vitlök är grundbultarna.

Varför köpa dyra påsar när man kan göra det bättre själv?

• Hoppfull84

jag kör på spiskummin(massor det är det som ger själva tacosmaken tycker jag) sen paprikapulver, chilipulver, cayennepeppar och salt. har inga exakta mått utan skakar bara på rejält, tills jag tycker det är lagom, det ska smaka mycket (=

• flingansnö

TrumPappa: Jag tänker inte så mkt på priset, utna jag råkade läsa på innehållsförteckningen och insåg hur kopiöst mkt socker det var i!! Det gjorde mig vansinning! Har inte ätit tacos sedan dess, men nu är jag sugen så i helgen blir det!

Hoppfull: jag får prova mig fram!

• niotillfem

Jag brukar steka färsen med finhackad lök och vitlök och så krydda med salt, spiskummin, paprika, chilipulver och lite svartpeppar. Brukar även ha i lite tomatpuré + en liten skvätt vatten så det inte blir så torrt. Mycket godare än färdig mix!

Svar på tråden Egen tacokrydda, hur?